صیاد غیرمجاز پرندگان شکاری در قشم دستگیر شد

قشم - ایرنا - رییس اداره محیط زیست شهرستان قشم گفت: محیط بانان بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس صیاد غیرمجاز زنده‌گیری پرندگان شکاری را در مناطق تحت حفاظت این جزیره در محدوده روستای دوستکوه و مزارع پرورش میگو دستگیر کردند.

شاهمراد جعفری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: در اجرای طرح مبارزه با متخلفان زنده‌گیری پرندگان شکاری که از اوایل مهرماه در سرتاسر این جزیره آغاز شده است، مناطق ساحلی و مناسب برای کوخه نشینی سرزمین آب و آفتاب از سوی مامورین یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان مورد گشت، پایش و کنترل قرار گرفت.

وی ادامه داد: در اجرای این طرح و از ابتدای مهرماه تا کنون محیط بانان این اداره سه کوخه زنده‌گیری پرندگان شکاری را که توسط سودجویان در مناطق مختلف این جزیره تعبیه شده بود، کشف و تخریب کردند.

رییس اداره محیط زیست شهرستان قشم با اشاره به اینکه در این رابطه یک صیاد غیر مجاز متخلف همراه با ادوات صید و زنده گیری پرندگان شکاری دستگیر شد، توضیح داد: از این فرد در محل دستگیری یک قبضه اسلحه ساچمه زنی دولول و ۲ رشته تور زنده گیری کشف و ضبط شد.

جعفری اضافه کرد: این صیاد غیر مجاز متخلف که به روش ثابت (کوخه) و سیار(شبچه) در این منطقه اقدام به زنده گیری پرندگان شکاری کرده بود با مشاهده مامورین محیط زیست اقدام به رهاسازی یک بهله دلیجه کرد.

وی گفت: فرد دستگیر شده از سوی مامورین محیط زیست شهرستان مرزی قشم پس از تنظیم صورتجلسه به مراجع قضایی معرفی و تحویل شد.

زنده ‌گیری پرندگان شکاری به طور عمده با هدف قاچاق به کشورهای خلیج فارس صورت می‌ گیرد که با اقدام‌های حفاظتی صورت گرفته این مهم در چند سال گذشته به حداقل رسیده ‌است.

کوخه نشینی نوعی روش برای صید پرندگان شکاری است.

کوخه، گودالی است به عمق بیش از یک متر که در زمین حفر و سقف آن به صورت قوسی شکل با سوراخ هایی برای دیدن جلو و اطراف پوشانده می شود.

در جلوی کوخه سه رشته تور پهن می‌شود و شخص کوخه نشین با قرار گرفتن در این گودال و طعمه قراردادن پرندگانی نظیر کبوتر و قمری اقدام به جلب پرندگان شکاری نظیر دلیجه، بالابان و بحری و نظایر آن کرده و پرنده گرفتار در تور را صید می کنند.

پرندگان مهاجر از اوایل مهر ماه، همزمان با آغاز فصل سرما در عرض های شمالی کره زمین و زیستگاه های سردسیر سیبری، دسته دسته به سواحل زیبای قشم و جنگل های شگفت انگیز حرا در این جزیره روی آورده اند.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع استان هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌ های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌ های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha