گشت و کنترل مناطق حفاظت شده قشم افزایش یافت

۱ مرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۰۴
کد خبر: 85545200
گشت و کنترل مناطق حفاظت شده قشم افزایش یافت

قشم - ایرنا - رییس اداره محیط زیست شهرستان قشم از افزایش گشت و کنترل مناطق حفاظت شده تحت مدیریت این اداره (جنگل های دریایی حرا و تالاب خورخوران) در بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس خبر داد.

شاهمراد جعفری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: به منظور جلوگیری از وقوع تخلفات محیط زیستی(شکار و صید غیرمجاز، آلودگی‌ها و تخریب محیط زیست، تخریب و تصرف، ساخت و ساز غیرمجاز و نظایر آن) مناطق تحت مدیریت این اداره در شهرستان مرزی قشم توسط نیروهای یگان حفاظت محیط زیست به صورت شبانه روزی در حال رصد و پایش است و با هر گونه تخلفات زیست محیطی برخورد جدی و قانونی با متخلفین صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: بر اساس متوسط کشوری، باید به ازای هر ۱۰ هزار هکتار از اراضی تحت مدیریت حفاظت محیط زیست یک محیط بان در آن منطقه وجود داشته باشد که اکنون در مناطق تحت مدیریت حفاظت از محیط زیست این جزیره که ۱۰۰ هزار هکتار است، ۲ محیط بان با همکاری جوامع محلی و همیاران افتخاری کار نظارت و صیانت از محیط زیست سرزمین آب و آفتاب را بر عهده دارند.

رییس اداره محیط زیست شهرستان قشم با اشاره به وظایف یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان گفت: انجام وظایف قانونی در مقام ضابط خاص دادگستری، جمع آوری اخبار و ارزیابی مستمر اطلاعات در راستای وظایف یگان، شناسایی و جلوگیری از تخلفات صید و شکار، تخریب و تصرف محیط زیست، نظارت بر پسماندها، زیستگاه های حساس به ویژه در مناطق ساحلی و دریایی و آلودگی های زیست محیطی از جمله این وظایف است.

جعفری خاموش کردن آتش و انجام امور امدادی به هنگام بروز حوادث در مناطق زیست محیطی تحت مدیریت این اداره، آمار برداری حیات وحش، نمونه برداری از گونه های گیاهی و جانوری و همکاری با عوامل انتظامی محل ماموریت در کشف جرایم را از دیگر این وظایف ذکر کرد.

وی توضیح داد: حفاظت از عرصه های طبیعی اعم از خشکی و دریا و محیط زیست انسانی، حفظ تنوع زیستی و ذخایر ژنتیکی حیات وحش ایران اعم از جانوری و گیاهی در اجرای قوانین و مقررات زیست محیطی همچون قوانین شکار و صید از جمله ماموریت های یگان حفاظت محیط زیست در جزیره قشم است.

رییس اداره محیط زیست شهرستان قشم اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه یکهزار ۲۰ نفر ساعت گشت و پایش زیست محیطی در سطح جزیره قشم توسط کارشناسان و یگان حفاظت این اداره انجام شده است که این پایش ها منجر به شناسایی تعدادی از واحدهای صنعتی آلاینده و صدور اخطاریه برای واحدهای متخلف و پیگیری تا رفع آلودگی آنها شده است.

وی اعلام کرد: یک منطقه حفاظت شده و یک تالاب بین المللی (خورخوران) در جزیره قشم وجود دارد که تحت مدیریت حفاظت محیط زیست این شهرستان مرزی است.

به گزارش ایرنا، تالاب(خورخوران) در هرمزگان یکی از تالاب های بین المللی ثبت شده در کنوانسیون رامسر است.

کنوانسیون مربوط به تالاب‌های مهم بین‌المللی، به ویژه تالاب‌های زیستگاه پرندگان آبزی معروف به کنوانسیون رامسر پیمانی بین‌المللی برای حفاظت از تالاب‌ها و حیوانات و گیاهان وابسته به آن‌ها (به ویژه پرندگان آبزی) است که در سال ۱۹۷۱ میلادی در شهر رامسر به تصویب رسید، در ابتدا این معاهده به امضای نمایندگان ۱۸ کشور شرکت‌کننده رسید، اکنون این پیمان ۲ هزار و ۴۱۲ مکان به وسعت بیش از ۲۵۴هزار هکتار در ۱۷۱ کشور را پوشش می‌دهد.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha