۲۰۰ راس آهوی جبیر در جزیره هنگام شهرستان قشم سرشماری شد

قشم - ایرنا - رییس اداره محیط زیست شهرستان قشم گفت: طبق آخرین نتایج سرشماری از سوی محیط بانان این اداره هم اکنون ۲۰۰ راس آهوی جبیر در سرتاسر جزیره هنگام شهرستان قشم زندگی می کنند.

شاهمراد جعفری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: سرشماری چهاریایان به ویژه آهوان جبیر این جزیره با حضور سه نفر از کارشناسان و محیط یانان این اداره در روز ۱۴ مردادماه جاری انجام و وضعیت آهوان به لحاظ تعداد نر و ماده، تعیین پویا بودن جمعیت و بررسی وضعیت جمعیت مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: در این سرشماری تعداد آهوان سرشماری شده در جزیره هنگام به ۲۰۰ راس رسید اما پیش بینی می شود تعداد بیشتری از آهوان جبیر در سطح این جزیره زندگی کنند.

رییس اداره محیط زیست شهرستان قشم توضیح داد: با توجه به اینکه سرشماری یادشده بر اساس مشاهده مستقیم صورت گرفته است بنابراین احتمال می رود تعداد بیشتری از آهوان جبیر به دلیل پراکنش آنها در نقاط مختلف این جزیره، گرما و پناه گیری در لابه لای صخره ها و بوته ها وجود داشته باشند.

جزیره هنگام در ۵۳ کیلومتری شهرستان قشم قرار دارد و یکی از بخش‌های این جزیره محسوب می‌شود.

این جزیره زیبای که دارای جاذبه‌ های گردشگری منحصر به فرد به لحاظ محیط طبیعی و محیط دریایی است و به آکواریوم طبیعی در جنوب کشور مشهور است در کنار دلفین ها، پرندگان آبزی، مرجان های دریایی، لاک پشت های منقار عقابی و جبیرهای زیبا (انواع آهوی بومی شبه‌قاره هند و ایران) زیستگاه سوسمار خاردُم مصری است که در اعماق شن های روان این جزیره زندگی می کند و بیشتر عصرها و شب ها که شن های روی تپه ها خنک تر می شوند به سطح شنزار می آید و البته به ندرت دیده می شود.

با توجه به فرهنگ زیست محیطی بالا که در جزیره هنگام حاکم است موارد تخلف کمی در خصوص زندگی حیوان توسط افراد ناآگاه به یگان حفاظت محیط زیست اعلام شده است.

اهالی جزیره هنگام برای حفاظت از این گونه و دیگر زیستمندان دریایی از قبیل دلفین ها، مرجان های دریایی، ماهیان زینتی چندین سال است که به عنوان همیار افتخاری محیط زیست دوشادوش محیط زیست برای حفاظت از حفاظت از این گونه های ارزشمند در کنار محیط زیست همکاری دارند.

جبیر یکی از انواع آهوی بومی شبه‌قاره هند و ایران است. در گذشته این حیوان یکی از از انواع غزال گرمسیری (Gazella dorcas) پنداشته می شد اما مطالعات ژنتیکی جدید جدایی این دو جانور را مشخص کرده است.

این حیوان در کشورهای هندوستان، پاکستان، افغانستان و ایران دیده شده و بیشتر در مناطق بیابانی و گرم زندگی می کند.

جبیر شباهت زیادی به آهو یا غزال گواتر دار ایرانی (Gazella subgutturosa) دارد. مهمترین تفاوت های آن با آهو این است که اندازه‌ای کوچکتر و بدن ظریف‌تر و لاغرتر دارد. هر دو جنس نر و ماده شاخ دارند در حالی که در آهو فقط جنس نر شاخ دارد.

حیوان پر طاقتی است و شرایط مناطق کویری را به خوبی تحمل می کند. به آب کمی نیاز دارد و آب مورد نیاز خود را از گیاهان تامین می کند. مثل آهو تشکیل گله های بزرگ نمی دهد. به شدت انسان گریز بوده و در مناطق خشکتر زندگی می کند و از نظر رنگ هم شبیه آهو است.

محل زندگی جبیر در ایران سیستان و بلوچستان، کویر مرکزی و لوت از منطقه حفاظت شده توران تا پارک ملی کویر، اصفهان، کرمان، لارستان، جزایر لاوان و هنگام و سایر نقاط جنوبی ایران است.

جبیر جزو حیوانان تیزرو محسوب می شود و با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت می تواند بدود، البته دویدن جبیر بدون پرش صورت می گیرد. مهمترین دشمن طبیعی این حیوان با توجه به سرعت بسیار بالا و محل زندگی یوزپلنگ است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha