بوروکراسی، مانع توسعه بهره‌وری/ نیاز کشور به گزارش‌های پیمایشی

تهران- ایرنا- رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران با بیان اینکه هر قدر نظام بوروکراتیک بزرگ‌تر شود به سمت بهره وری نمی توان حرکت کرد، گفت: کشور نیاز به گزارش های پیمایشی دارد، باید به تفکیک صنایع گزارش داشته باشیم که منجر به بلوغ صنایع می شود، بلوغ به‌تدریج شکل می گیرد و گزارش ها سال به سال بهتر می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «میرسامان پیشوایی» امروز (یکشنبه) در آیین رونمایی از گزارش «فرایند ایران ۱۴۰۲» اظهار داشت: بهره وری در پیشرفت و توسعه راهگشاست که بخشی به فرایندها و بخشی به فناوری‌ها بر می‌گردد.

این مقام مسئول اظهار داشت: گزارشی که امروز منتشر می شود در سال دوم بوده و الگوی خوبی بین شراکت و همکاری بین دولت و شرکت های دانش بنیان است.

وی افزود: مردم سپاری و نخبه سپاری در سه سال انجام شده است، امروز شبکه بزرگ متخصصان در کشور داریم که نخستین گام توانمندسازی این شبکه برون سپاری است، ضمن اینکه برنامه بعدی فراهم کردن اطلاعات است.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران با اشاره به راه اندازی سامانه «سبا» (سامانه آیینه بهره‌وری ایران) گفت: یکی از ویژگی های سیستم های دولتی این است که اطلاعات نمی دهند که گاهی بی دلیل است، زیرا این اطلاعات محرمانه نیست. ما در سه سال سعی کردیم سامانه سبا را راه اندازی و اطلاعات سنجش بهره وری را به همه ارائه کنیم و وقتی اطلاعات شفاف باشد مردم مطالبه گر می شوند.

پیشوایی عنوان‌کرد: هفته گذشته سامانه «داده باز» بهره وری را راه اندازی کردیم که سری های زمانی بر روی این سامانه قرار گرفت، امکان استفاده الگوریتمی و ماشینی بر روی داده‌ها وجود دارد و پژوهشگران و علاقه‌مندان در حوزه بهره وری می توانند از این سامانه استفاده کنند.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ابراز داشت: ۷۳۰ نفر در گزارش سال گذشته با حضور ۳۰ درصد از شرکت ها مشارکت کردند، امسال نیز در گزارش فرایند ایران ۱۴۰۲، ۸۱۰ نفر از کارشناسان از ۴۰ درصد شرکت ها مشارکت کردند.

وی با بیان اینکه در حوزه ارتقای بهره وری فرایند قلب موضوع است، گفت: تحول نیازمند پردازش موضوع است، اکنون گام های خوبی در حوزه سنجش برداشته ایم و باید در مرحله بعدی مداخله در راستای بهبود داشته باشیم. در سه سال گذشته در شاخص بهره‌وری از منفی هشت‌دهم درصدی به رشد بیش از سه درصدی رسیدیم که به خاطر اصلاح فرایندها و بهبود آن بوده است.

سازمان ملی استاندارد در ایفای استانداردسازی خدمات کم کاری کرده است

پیشوایی بیان‌داشت: نظام ملی بهره وری را برای نخستین بار پوشش دادیم که شامل بهره وری خدمات دولت است. باید دولت بهره وری خدمات را سنجش کند و بعد با بهبود فرایندها و سازوکارها شاهد رشد ۱۰ درصد بهره وری در خدمات باشیم. همچنین سازمان ملی استاندارد در ایفای استانداردسازی خدمات کم کاری کرده است.

وی با اشاره به نقش تنظیم گری دولت، گفت: مدل اجرایی ماده ۱۱۱ را در برنامه هفتم آورده ایم تا دولت نقش تنظیم گری داشته باشد و اجرای آن در اختیار شرکت های دانش بنیان و بخش خصوصی قرار گیرد، بزرگترین اشتباه دولت این است که به این ماده ورود کند، زیرا دولت باید نقش تسهیل گری و انگیزشی داشته باشد.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری افزود: باید نظام عرضه و تقاضا در بهره وری اتفاق بیفتد و بخش خصوصی از منافع آن بهره مند شود. سازمان بهره وری از همکاری بخش خصوصی استقبال می کند تا چتر را بزرگ‌تر کنیم و به سمت حل مشکلات کشور پیش برویم.

به گزارش ایرنا، طرح ملی پایش بهره‌وری فرآیندهای سازمان‌های ایرانی به منظور ارزیابی وضعیت مدیریت فرآیند در سازمان‌های کشور، به همت شرکت دانش بنیان بهین سازان «فرآیند امین» و برای نخستین بار در ایران، از سال ۱۴۰۰ آغاز شد. گزارش «فرآیند ایران ۱۴۰۱» به عنوان ثمره‌ این تلاش منتشر شد. اکنون در جهت ادامه این پویش ملی، گزارش فرایند ایران ۱۴۰۲ منتشر شد تا بر اساس آن بینش های ارزشمندی در مورد چالش ها و پیشرفت های مدیریت فرایند و فرایندکاوری در چشم انداز تجاری ایران ارائه شود.

این گزارش با ۸۱۰ نفر از شرکت کنندگان و مشارکت بیش از ۴۰ درصد شرکت‌های دولتی و عمومی تهیه شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha