۱۵ مهر ۱۴۰۳، ۱۳:۱۰
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85619239
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

گاردین: اسرائیل آسیب‌پذیرتر از آن چیزی است که به‌نظر می‌آید

تهران-ایرنا- روزنامه گاردین به ضعف و آسیب‌پذیری رژیم صهیونیستی در صورت ادامه درگیری با ایران اعتراف کرد و نوشت: ارزیابی حملات تهران نشان داد که سامانه‌های دفاع موشکی (رژیم) اسرائیل به اندازه‌ای که درباره آن تبلیغ می‌شود نفوذناپذیر نیستند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، این رسانه انگلیسی به واکنش مقام های صهیونیستی و آمریکایی بعد از عملیات موشکی ایران اشاره کرده و نوشت: ارتش (رژیم) اسرائیل جزییات اندکی را درباره میزان خسارت در عملیات موشکی ایران منتشر کرده و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا گفت که به نظر می رسد این حملات شکست خورده وغیرموثر بوده اند.

این رسانه با اشاره به گمانه زنی ها درباره آمادگی (رژیم) اسرائیل برای تلافی عملیات موشکی ایران، نوشت: تحلیلگران بر این باورند که گزارش های اولیه می تواند گمراه کننده باشد و محاسبات تل آویو با توجه به نگرانی آنها از گیر افتادن در به اصطلاح «پینگ پنگ موشکی» ادامه دار با ایران، می تواند تغییر کند.

گاردین اذعان کرد: تصاویر ماهواره ای و رسانه های اجتماعی نشان می دهد که موشک های ایران یکی پس از دیگری به پایگاه هوایی «نواتیم» در صحرای نقب اصابت کرده و دستکم برخی انفجارهای ثانویه را به دنبال داشته است. این امر نشان می دهد که به رغم تبلیغات گسترده درباره کارامدی گنبد آهنین و سامانه های دفاع هوایی «آروو» در اسرائیل، حملات ایران موثرتر از آن چیزی بوده که تا پیش از این تایید شده است.

کارشناسانی که به تحلیل چنین گزارش ها و تصاویری پرداخته اند خاطرنشان می کنند که دستکم ۳۲ حمله مستقیم به این پایگاه هوایی شده است و برخی از آنها به مقر جت های اف -۳۵ اصابت کرده اند که جزو دارایی های نظامی ارزشمند رژیم اسرائیل محسوب می شوند.

گاردین هشدار داد اگر این موشک ها به سمت شهری مانند تل آویو یا به سمت اهداف با ارزش دیگری مانند پالایشگاه های نفت در نزدیکی حیفا شلیک شوند، اثرات مرگباری خواهند داشت و به ایجاد یک فاجعه زیست محیطی در کنار یک شهر بزرگ (رژیم) صهیونیستی منجر خواهند شد.

دکر ایولث (Decker Eveleth) تحلیلگر گروه تحقیقاتی و تحلیلی «سی ان ای» (CNA) و تحلیگر تصاویر ماهواره ای در این زمینه گفت: واقعیت مهم این است که ایران ثابت کرده است که اگر بخواهد می تواند به شدت به (رژیم) اسرائیل ضربه بزند. پایگاه‌های هوایی اهداف سختی هستند و احتمالاً تلفات زیادی به همراه نخواهد داشت. ایران می‌تواند هدف متفاوتی را انتخاب کند - مثلاً یک پایگاه نیروی زمینی ارتش اسرائیل پر ازدحام، یا هدفی در یک منطقه غیرنظامی. یک حمله موشکی به این اماکن، تعداد زیادی [تلفات] به همراه خواهد داشت.

ایولث گفت: «با توجه به اینکه به نظر می رسد (رژیم) اسرائیل از قبل علناً متعهد به حمله به ایران شده است، این احتمالا آخرین باری نخواهد بود که ما شاهد مبادله موشکی بین دو طرف هستیم. نگرانی من این است که در بلندمدت، و در صورت طولانی شدن درگیری ها، اسرائیل قادر به ادامه آن نباشد.»

گاردین نوشت: مشکل دیگر رژیم اسرائیل، هزینه مجموعه حملات طولانی مدت با ایران است. ذخایر دفاع هوایی (رژیم) اسرائیل هم گران و هم محدود است. به عبارتی ممکن است با ادامه درگیری ها، تل آویو در برابر حملات ایران آسیب‌پذیرتر شود.

این رسانه مدعی شد رژیم اسرائیل ممکن است در بلندمدت خطوط و زیرساخت های تولید موشک های بالستیک ایران را هدف قرار دهد تا از حملات بیشتر جلوگیری کند. بنیامین نتانیاهو مدت‌هاست که ادعا می کند برنامه موشکی بالستیک ایران به همان اندازه برنامه هسته‌ای این کشور برای تل آویو خطرناک است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha