گزارش «فرایند ایران ۱۴۰۲» رونمایی شد

تهران- ایرنا- امروز (یکشنبه، ۱۵ مهر) در مراسمی با حضور رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور و رئیس سازمان ملی بهره وری، کتاب گزارش «فرایند ایران ۱۴۰۲» رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، طرح ملی پایش بهره‌وری فرآیندهای سازمان‌های ایرانی به منظور ارزیابی وضعیت مدیریت فرآیند در سازمان‌های کشور، به همت شرکت دانش بنیان «بهین سازان فرآیند امین» و برای نخستین بار در ایران، از سال ۱۴۰۰ آغاز شد. گزارش فرآیند ایران ۱۴۰۱ به عنوان ثمره‌ این تلاش منتشر شد. اکنون در جهت ادامه این پویش ملی، گزارش فرایند ایران ۱۴۰۲ منتشر شد تا بر اساس آن بینش های ارزشمندی در مورد چالش ها و پیشرفت های مدیریت فرایند و فرایندکاوری در چشم انداز تجاری ایران ارائه شود.

گزارش فرآیند ایران ۱۴۰۲ حاصل یک تلاش گسترده با مشارکت بیش از ۸۰۰ نفر از ۳۸۰ سازمان دولتی و خصوصی ایرانی است. این پیمایش ملی سعی بر آن دارد تا تصویری جامع از آخرین وضعیت مدیریت فرآیندها در سازمان‌های ایرانی ارائه دهد. این گزارش حاضر گسترده ترین پژوهش ملی در حوزه مدیریت فرآیند است و از نظر تعداد مشارکت‌کنندگان با نمونه های بین‌المللی قابل مقایسه است. نتایج ارائه شده در این گزارش می تواند به‌طور قابل توجهی مورد استفاده سازمان‌ها و متخصصان حوزه مدیریت فرآیندها قرار گیرد.

مطالب این کتاب در پنج محور، تعهد و علاقه‌مندی سازمانی، تحول سازمانی و بهبود فرایندها، سرمایه گذاری، ابزارهای مدیریت فرایند و فرایند کاوی است. همچنین تعداد بازدیدکنندگان از پرسشنامه های این گزارش سه‌هزار و ۱۲۱ مورد و میانگین زمان پاسخ ها یک ساعت و ۲۳ دقیقه است.

بر اساس این گزارش، در بیش از ۵۹ درصد از سازمان ها، همه یا بخش عمده ای از مدیران ارشد اجرایی نسبت به انجام پروژه های مدیریت فرایند علاقه‌مند و متعهد هستند. این موضوع نشان‌دهنده افزایش اهمیت این حوزه برای مدیران ارشد سازمان ها در سال های اخیر است. همچنین ۸۶ درصد از مشارکت کنندگان معتقدند که روش ها و فناوری های مدیریت فرآیندهای کسب و کار بر بهبود کارایی، تطبیق پذیری، کاهش هزینه و افزایش رضایت مشتریان اثرگذارند.

۶۱ درصد سازمان های کشور درگیر حداقل یک پروژه تحولی هستند. این مهم نسبت به سال گذشته هشت درصد کاهش نشان می دهد. از جمله مهمترین عوامل کاهش عدم حمایت مدیران، تجربه های ناموفق قبلی، مقاومت در برابر تغییرات، فقدان منابع مالی و انسانی ، عدم وجود چشم انداز واضح و تغییرات سریع محیطی و نقض در برنامه ریزی پروژه هاست.

بیش از ۵۰ درصد سازمان ها در حال تحلیل و بهبود فرایندهای کسب و کار خود هستند و در حال حاضر فقط ۱۶ درصد از سازمان ها هیچ عملیاتی در حوزه مدیریت فرایندهای کسب و کار انجام نمی دهند. عدم تخصیص منابع، پرتکرارترین چالش حرکت به سمت مدیریت فرایند است.

تعدد در سامانه های نرم افزاری عامل افزایش پیچیدگی اجرا و تحلیل فرایندهاست. ۵۳ درصد از سازمان ها بیش از ۱۰ سامانه نرم افزاری برای مدیریت فرایندهای کسب و کار استفاده می کنند که این امر موجب افزایش پیچیدگی فرایندها و سختی پایش عملکرد می شود؛ این موضوع لزوم یکپارچه سازی سیستم های نرم افزاری را در سازمان ها می رساند.

همچنین صرفه جویی در هزینه و افزایش کارایی و بهبود رضایت مشتری دو محرک اصلی حرکت به سمت بهبود فرایندهای کسب و کار است.

علاقه‌مندان و پژوهشگران برای دریافت این گزارش می توانند از طریق سامانه بهفالب اقدام کنند.

گزارش «فرایند ایران ۱۴۰۲» رونمایی شد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha