هزار و ۷۶۰ میلیارد ریال اعتبار بین دهیاری‌های خراسان جنوبی توزیع شد

بیرجند - ایرنا - مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: هزار و ۷۶۰ میلیارد ریال اعتبار در یک سال گذشته برای عمران روستاها به حساب دهیاری‌های استان واریز شده است.

حسین هاشمی روز یکشنبه به مناسبت ۱۵ مهر روز روستا و عشایر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان اعتبار در زمینه‌ عمران و آبادانی روستا، توسعه معابر، بهداشت و درمان، خانه عالم، ساختمان دهیاری، بوستان محلی، فرهنگی ورزشی و سایر هزینه شده است.

وی یادآور شد: از ۱۵ مهرماه سال گذشته تاکنون هزار و ۳۸۶ پروژه عمرانی، زیربنایی، اقتصادی و اشتغالزا در مناطق روستایی با هزینه‌کرد بیش از ۱۳۰ هزار میلیارد ریال در مناسبت‌های مختلف از سوی دستگاه‌های اجرایی و دهیاری‌ها افتتاح شده است.

وی ادامه داد: از این تعداد هزار و ۳۳ پروژه با اعتبار ۱۲۰ هزار و ۴۶۰ میلیارد ریال توسط دستگاه‌های اجرایی و ۳۵۳ پروژه با اعتبار هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال توسط دهیاری‌ها به بهره‌برداری رسیده است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی افزود: همزمان با روز روستا و عشایر امسال نیز ۲۶۰ پروژه با ۲ هزار و ۸۲۰ میلیارد ریال در استان افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد.

وی از تصویب ۶۳ طرح درآمدزا و خرید ماشین آلات به مبلغ هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال تسهیلات خبر داد و یادآور شد: در کمیته ملی وام تاکنون ۱۶ فقره تسهیلات به مبلغ ۵۵۰ میلیارد  ریال به دهیاری‌ها پرداخت شده است.

هاشمی با اشاره به اختصاص ماشین آلات خدماتی به دهیاری‌ها گفت: در یک سال گذشته پیگیری برای اختصاص ۳۸ دستگاه خودروی حمل زباله سبک (نیسان) به دهیاری‌های واجد شرایط استان از سوی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور انجام شده است.

وی ادامه داد: در این زمینه فقط ۱۰ درصد قیمت خودرو از سوی دهیاری‌ها پرداخت می‌شود که خودرو حمل زباله به چهار روستای بیچند، مزارسید علی، میغان و دهک شهرستان نهبندان اختصاص یافت.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: در زمینه قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، ۴۴ دهیاری واجد شرایط بودند که در مرحله نخست، ۲۷ دهیاری استان کد موقت دستگاه اجرایی دریافت کرده و از اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بهره‌مند می‌شوند.

وی به شرکت دهیاری‌های استان در نمایشگاه توانمندی‌های روستائیان و عشایر "روستا آّباد" تهران اشاره کرد و افزود: خراسان جنوبی با مشارکت گسترده در نمایشگاه مذکور با حضور حدود ۶۰ غرفه سومین استان برتر کشور بود.

هاشمی با اشاره به فعال بودن ۲۵ شرکت تعاونی دهیاری‌های استان بیان کرد: از این تعداد ۱۹ شرکت تعاونی در عضویت اتحادیه تعاونی دهیاری‌ها قرار دارند.

وی اظهار کرد: باتوجه به شاخص‌های ابلاغی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ۲ شرکت تعاونی بخش دستگردان و بخش مرکزی شهرستان بیرجند به عنوان شرکت تعاونی‌های برتر به سازمان اعلام شد که در نهایت شرکت تعاونی دستگردان به عنوان تعاونی برتر استان خراسان جنوبی معرفی و مورد تجلیل قرار گرفت.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اجرای طرح تکام و ابلاغ سند تحول روستا و نظامات ۱۶ گانه به دستگاه‌های مربوطه، گفت: در این طرح دهیاران با همکاری کانون‌های جهادی، روحانی روستا، تسهیلگران و سایر نسبت به شناسایی ظرفیت‌های موجود اقدام تا زمینه را برای مهاجرت معکوس روستائیان، ایجاد اشتغال و کاهش حاشیه نشینی فراهم کنند.

وی ادامه داد: به منظور اجرای این طرح، طرح تکام در شورای برنامه ریزی و توسعه استان تصویب و به دستگاه‌ها برای راه اندازی اتاق وضعیت روستا و سامانه تکام به منظور آموزش دهیاران و بخشداران ابلاغ شده است.

هاشمی یادآور شد: در یکسال گذشته تفاهم‌نامه‌های متعددی از جمله با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) به منظور اجرای پروژه‌های عمرانی، زیربنایی، اقتصادی و اشتغالزا، احداث بازارچه‌های تولیدات روستایی برای کمک به اقتصاد و معیشت روستائیان، با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در زمینه عمران و آبادانی روستاها، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر برای دو سوم بیمه دولت، انتقال سابقه بیمه، بازنشستگی و از کارآفتادگی منعقد شده است.

وی افزود: همچنین انعقاد تفاهم‌نامه با میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به منظور اشتغال بانوان، آموزش و تسهیلات، با شرکت اسکان ایران و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به منظور کمک به اجرای طرح‌های بهسازی و توسعه معابر روستاها، سازمان ثبت اسناد و امور اراضی قانون جامع حدنگار و آموزش تسهیلگران روستایی در قالب اجرای تفاهم نامه منعقده بین قرارگاه جهادی وزارت کشور و دانشگاه آزاد اسلامی از دیگر اقدامات یکسال گذشته بوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha