۱۶ مهر ۱۴۰۳، ۱۱:۲۵
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85620063
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

کشت ۶۰۹ هکتار گیاهان علوفه‌ای در دیم‌زارهای ملایر

همدان- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی ملایر گفت: برای نخستین بار ۶۰۹ هکتار گیاهان علوفه‌ای در راستای اجرای اصلاح الگوی کشت و تناوب کشت با غلات، در اراضی دیم این شهرستان کشت شد.

«علیرضا زنگنه» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: این طرح سال گذشته برای نخستین بار با موفقیت اجرا شد که ۷۰ درصد از کشت گیاهان علوفه‌ای استان در این شهرستان بود.

وی افزود: از ۶۰۹ هکتار گیاهان علوفه‌ای، ۳۶۰ هکتار گاودانه، ۱۶۳ هکتار نخود علوفه‌ای، ۶۴ هکتار ماشک و هفت هکتار یونجه در اراضی دیم شهرستان ملایر کشت شد.

مدیر جهاد کشاورزی ملایر بیان کرد: علاوه بر گیاهان علوفه‌ای، ۴۵۹ هکتار دانه‌های روغنی گلرنگ و کاملینا و ۱۰۷ هکتار گیاهان دارویی در اراضی دیم این شهرستان کشت شد و بنا داریم این سطح را افزایش دهیم.

زنگنه ادامه داد: ۱۰۷ هکتار گیاهان دارویی شامل ۱۷ هکتار زیره، چهار هکتار خارمریم، ختمی ۳.۵ هکتار، کنگر دارویی ۳۸ هکتار، خاکشیر ۲۹ هکتار، کرفس کوهی ۱۱ هکتار، گشنیز دیم یک هکتار، موسیر یک هکتار و سیاهدانه سه هکتار است که در راستای تناوب کشت انجام شد.

کشت ۴۵۹ هکتار دانه‌های روغنی در تناوب کشت ملایر

وی گفت: یونجه یک محصول پرآب‌بر و دائمی سه و هفت ساله است که سال زراعی گذشته در سطح پنج هزار و ۷۲۱ هکتار کشت شد و امسال در تناوب کشت و اصلاح الگوی کشت، این میزان به پنج هزار و ۴۲۰ هکتار کاهش یافت.

مدیر جهاد کشاورزی ملایر تاکید کرد: با توجه به خرید تضمینی گندم و قیمت مناسب آن، بسیاری از کشاورزان رغبت لازم برای کشت این محصول را در رعایت اصلاح الگوی کشت دارند و سطح زیر کشت محصولات پرآب‌بر همچون یونجه و صیفی‌جات را کاهش داده و کشت گندم و جو را اجرا کردند.

زنگنه یادآور شد: در کشت دانه‌های روغنی با ۳۹۰ هکتار کاملینا و ۷۰ هکتار گلرنگ، ۶۰ درصد استان همدان را کشت کردیم که هنوز طلب کشاورزان در کشت گیاه کاملینا پرداخت نشده است.

اجرای الگوی کشت در حدود ۴۶ هزار هکتار اراضی دیم ملایر

وی گفت: سهمیه سال گذشته این شهرستان برای اصلاح الگوی کشت در محصولات آبی ۲۲ هزار و ۷۱۴ هکتار و برای محصولات دیم ۴۵ هزار و ۷۲۸ هکتار است که به طور کامل محقق شد و در تناوب کشت گیاهان دارویی، علوفه‌ای و روغنی و محصولات کم آب‌بر قرار گرفت.

مدیر جهاد کشاورزی ملایر خاطرنشان کرد: اجرای الگوی کشت امروز یک ضرورت جدی برای ارتقای سطح سلامت مواد غذایی، اصلاح و بهینه کردن الگوی مصرف و حفظ منابع خاک است و نیاز آبی کشور اقتضا می‌کند که الگوی کشت اجرایی شود.

زنگنه ادامه داد: در همین راستا سهمیه این شهرستان سال گذشته ۵۱۸ هکتار بود و کشت انواع گیاهان دارویی، علوفه‌ای و دانه‌های روغنی را در تناوب کشت با گندم و جو و تبدیل آیش زرد به سبز قرار دادیم.

به گزارش ایرنا؛ مساحت اراضی آبی شهرستان ملایر ۳۷ هزار و ۵۲۰ هکتار و مساحت اراضی باغی ۱۶ هزار و ۶۱۶ هکتار است که در مجموع کل اراضی کشاورزی آبی و دیم این شهرستان حدود ۶۰ هزار هکتار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha