پژواک‌ «طوفان الاقصی» در شرق آسیا؛ بحران فلسطین همچنان موضوع حیاتی

تهران- ایرنا- یک نشریه چینی در آستانه سالگرد «طوفان الاقصی» به استمرار تاثیرات حملات رژیم صهیونیستی به غزه بر کشورهای جنوب شرق آسیا و واکنش‌های سیاسی و اجتماعی مردم این منطقه پرداخته و تاکید کرده است که این نقطه از جهان همچنان متاثر از شرایط غزه است و بحران فلسطین همچنان موضوعی حیاتی برای جوامع مسلمان و غیرمسلمان است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از نشریه صبح جنوب چین، پس از عملیات «طوفان الاقصی» در سرزمین‌های اشغالی که به محاصره بی‌وقفه فلسطینی‌ها تبدیل شد و دامنه‌های حملات تل‌آیو حتی به لبنان هم رسید، بسیاری از هنرمندان و مقام‌های ارشد کشورهای جنوب شرقی آسیا که غالبان مسلمان هستند، نتواستند نسبت به این جنایات سکوت کنند.

درهمین سو، مقام‌های ارشد مالزی و اندونزی حملات اسرائیل را که منجر به شهادت ۴۰ هزار بی‌گناه (غیرنظامی) فلسطینی‌ شده است را محکوم و ادامه کشتاری که نشانه‌ای از توقف در آن دیده نمی شود را عامل گسترش احساس ناامیدی و اندوه در میان مردم این منطقه و حس ناتوانی عمیقی ارزیابی کردند.

پژواک‌ «طوفان الاقصی» در شرق آسیا؛ بحران فلسطین همچنان موضوع حیاتی

در واکنش به این وضعیت، «عریف رفهان عثمان» طراح گرافیک و تصویرگر مالزیایی، آثار هنری‌ای خلق کرد که در آن طرح‌های سنتی باتیک مالزیایی با رنگ‌ها و نمادهای فلسطین از جمله نماد محبوب هندوانه، ترکیب شده است.

وی درباره خلق این آثار تاکید داشت که روایت مربوط به مبارزه فلسطین «تحریف و بایکوت» شده و معتقد است که به عنوان یک هنرمند وظیفه دارد مردم را درباره این موضوع آگاه نگه دارد و با هنر خود صدای قربانیان فلسطینی‌ را تقویت کند.

این نشریه هنگ‌کنگی می‌نویسد که مردم مالزی پس از حمله (رژیم) اسرائیل به نوار غزه بسیاری از عادت‌های خرید خود را تغییر داده‌ و برندهای آمریکایی را از جمله «استارباکس» و «مک‌دونالد» را تحریم کرده‌اند. به‌طوری که در مرکز خرید «سوریا KLCC» در کنار برج‌های «پتروناس» کوالالامپور، استارباکس درهای خود را بسته و جای خود را به یک فروشگاه چای شیر چینی داده است.

همچنین شرکت «برجایا فود» دارنده امتیاز استارباکس در مالزی در گزارشی اعلام کرده است که در طول یک‌سال گذشته ۹۱ میلیون و ۵۰۰ رینگیت مالزی (معادل ۲۱ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار آمریکا) زیان دیده است و نماینده مک‌دونالد در این کشور نیز پیشتر به دلیل ۶ میلیون رینگیت (معادل تقریبا یک میلیون و ۴۵۲ هزار دلار) خسارت احتمالی از تحریم‌کنندگان شکایت قانونی کرد.

پژواک‌ «طوفان الاقصی» در شرق آسیا؛ بحران فلسطین همچنان موضوع حیاتی

درهمین پیوند، انور ابراهیم نخست وزیر مالزی با اعلام تعهد خود به قضیه فلسطین، به یکی از منتقدان صریح مواضع غرب تبدیل شده است، به‌طوری که در دیدار وی با اولاف شولتس صدراعظم آلمان در برلین موضع طرفدارانه این کشور از (رژیم) اسرائیل را محکوم و خاطرنشان کرد که کشورهای غربی دهه‌ها «ظلم، غارت و سلب مالکیت» فلسطینیان از سوی تل‌آویو را نادیده گرفته‌اند.

همچنین انور پس از ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران، حمایت خود از این گروه مقاومتی به‌طور علنی ابراز کرد.

پژواک‌ «طوفان الاقصی» در شرق آسیا؛ بحران فلسطین همچنان موضوع حیاتی

«دبورا آگوستین» هم که یکی از نویسنده مالزیایی هست در گفت‌وگو با نشریه «این هفته در آسیا»، اظهار داشت: نسل‌کشی در غزه بخشی از ذهنم را درگیر کرده و انگار «چیزی درون من را به‌طور بنیادی تغییر داده است.»

در اندونزی نیز مردم در طول یک سال گذشته درحال تحریم برندهایی هستند که تصور می‌شود از (رژیم) اسرائیل حمایت می‌کنند، به‌طوری که دفتر «کی.اف.سی اندونزی» از زیان ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دلاری خود در سه مال اول سال جاری میلادی می‌گوید.

درهمین راستا، چلیل نفیس رئیس شورای علمای اندونزی که بزرگترین نهاد اسلامی در این کشور است، در بیانیه‌ای که امروز منتشرشد، تاکید کرد که «تحریم‌ها را متوقف نکنید، زیرا نسل‌کشی نیز متوقف نشده است. این یک مسئله مشترک انسانی است و ما نباید سکوت کنیم.»

نشریه صبح جنوب چین در پایان گزارش خود می‌نویسد که دولت سنگاپور مقررات سختی برای اعتراضات مرتبط با حمله (رژیم) اسرائیل به غزه اعمال کرده است و حتی پلیس این کشور در اکتبر گذشته یکی از فعالان حقوق بشری که در گوشه‌ای از سخنرانی‌های برگزار شده در سنگاپور تابلو ضداسرائیلی در دست داشت را دستگیر کرد. اما فعالان حقوق بشری سنگاپور اقدامات اعتراضی خود را همچنان ادامه می‌دهند و خواهان قطع روابط تجاری با تل‌آویو هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha