صربستان از تضعیف روابط غرب و اوکراین به‌دنبال تشدید تنش‌ها در خاورمیانه خبر داد

تهران-ایرنا- الکساندر ووچیچ رئیس‌جمهوری صربستان گفت که گسترش درگیری در خاورمیانه بر روابط غرب با اوکراین در جنگ این کشور تأثیر منفی دارد چرا که حمایت‌های مالی کشورهای غربی و آمریکا از اسرائیل در راستای شرایط خاورمیانه ۱۰ برابر بیشتر خواهد شد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از تاس، الکساندر ووچیچ در گفت وگو با شبکه تلویزیونی «Pink» با اشاره به اینکه ادامه جنگ اوکراین به سود هیچ‌کس نیست و حمایت‌های کشورهای غربی از کی‌یف با مشکل روبه‌رو خواهد شد، تاکید کرد که همین موضوع پیشروی روسیه را در خاک اوکراین آسان تر می کند.

وی همچنین معتقد است که در صورت پیروزی دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری خواه در انتخابات آتی آمریکا جنگ در اوکراین پایان خواهد یافت.

رئیس جمهوری صربستان با اشاره به شرایط دشوار اوکراین در بحبوحه جنگ خاطرنشان کرد که کی یف در زمستان با مشکل تامین برق رو به رو خواهد شد و قیمت برق به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

الکساندر ووچیچ در پایان تاکید کرد: جنگ در اوکراین برای هیچ ‌کس در جهان، مطلقاً هیچ ‌کس سودی در پی ندارد.

پیش از این نیز رئیس جمهوری صربستان در مصاحبه با نشریه اروپایی «پولیتیکو» تصریح کرده بود که روسیه ابتکار عمل در مناقشه اوکراین را در دست دارد و حمایت های مالی از کی یف برای کشورهای غربی روز به روز دشوارتر می شود.

رئیس جمهوری صربستان اذعان داشت که رهبران کشورهای اروپایی نمی خواهند تحلیل او از وضعیت اوکراین را بپذیرند زیرا آنها خود را از همه «باهوش تر» می دانند.

به گزارش ایرنا، پیشتر نیز رئیس جمهوری صربستان در سخنرانی خود در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، گفته بود: جهان به دلیل درگیری‌ها در خاورمیانه و اوکراین در آستانه یک فاجعه هسته‌ای قرار دارد.

وی گفت: هم اکنون ما شاهد درگیری‌های غم انگیز و ویرانگری هستیم که رنج و تلفات انسانی عظیمی را به همراه دارد.

وی در ادامه به نمایندگی از مردم صربستان با بازماندگان قربانیان درگیری‌های جاری در سراسر جهان از جمله درگیری‌های خاورمیانه و اوکراین ابراز همدردی کرد و گفت: امروز از طرف جمهوری صربستان کشور آزادی و عدالت، به شما خطاب می‌کنم که با وجود همه چالش‌های جهانی کنونی، صربستان همواره بر دفاع از اصول منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین‌المللی پافشاری می‌کند.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه سال ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال «جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک» را در منطقه «دونباس» به رسمیت شناخت.

سه روز پس از آن یعنی پنجشنبه پنجم اسفند سال ۱۴۰۰، پوتین عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد و این جنگ همچنان ادامه دارد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha