۱۷ مهر ۱۴۰۳، ۸:۵۰
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85620284
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پیشگیری و آموزش راهکار مهم جلوگیری از آسیب به کودکان است

همدان- ایرنا- کارشناس سلامت کودکان مرکز بهداشت ملایر گفت: آسیب‌های ناشی از حوادث، علل اصلی معلولیت، ناهنجاری‌های دائمی و مرگ در کودکان است که با پیشگیری و آموزش می‌توان از بروز این حوادث جلوگیری کرد.

«مریم علی‌حسینی» روز سه شنبه بمناسبت هفته کودک در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: هر سال تعداد زیادی از کودکان حوادثی را تجربه می‌کنند که یکی از علل عمده بروز آن، ناتوانی آنها در شناخت اصول ایمنی و پیشگیری از آسیب‌ها است.

وی افزود: بسیاری از حوادث در خانه رخ می‌دهد که می‌توان با اقداماتی بسیار ساده و کم‌هزینه آنها را کنترل و احتمال بروز آنها را کاهش داد.

کارشناس سلامت کودکان مرکز بهداشت ملایر با تاکید بر اینکه والدین باید توصیه‌های ایمنی در مورد پیشگیری از سوانح و حوادث در کودکان را مورد توجه قرار دهند، ادامه داد: باید وسایل آتش‌زا همچون کبریت، فندک، کتری، سماور داغ و ظروف محتوی غذا دور از دسترس کودکان قرار گیرد.

علی‌حسینی خطاب به والدین تاکید کرد: روی مواد شیمیایی و سموم باید برچسب مشخص کننده نام و هشدار داشته باشند و دور از دسترس کودکان قرار گیرد و مواد پاک کننده در یک کمد در بسته و قفل‌دار و در طبقات بالا نگهداری شود.

وی یادآور شد: هرگز شربت متادون از ظرف اصلی خارج و در یخچال و در دسترس کودکان قرار نگیرد و مخازن نگهداری نفت و گازوئیل، دور از دسترس کودکان قرار داده شود، به گونه‌ای که محتوای داخل آنها برای کودکان قابل دستیابی نباشد.

کارشناس سلامت کودکان مرکز بهداشت ملایر گفت: والدین نباید اتوی داغ و روشن را به حال خود رها کنند و همیشه هنگام خروج از منزل از خاموش کردن گاز، سماور و سایر وسایل خوراک‌پزی اطمینان حاصل کنند.

علی‌حسینی خرید اسباب بازی‌های متناسب با سن کودکان را از دیگر الزامات والدین برشمرد و افزود: والدین به هیچ عنوان اجازه بازی با وسیله‌ای که متناسب با سن کودک نیست را ندهند، چراکه گاهی وسایل بازی دارای تکه‌های ریزی است که در صورت بلع، احتمال خفگی کودک را به دنبال دارد.

وی دور از دسترس قرار دادن وسایل تیز و برنده، محصور کردن اماکنی همچون پشت‌بام، راه پله، پنجره، بالکن و محل‌هایی مثل حوض، آب انبار، برکه، استخر و چاه برای جلوگیری از بروز سوانحی همچون پرت شدن از ارتفاعات، سقوط و یا خفگی در کودکان را مورد تاکید قرار داد.

کارشناس سلامت کودکان مرکز بهداشت ملایر گفت: با فرا رسیدن فصل سرما، بخاری‌ها باید سالم و بدون نقص و هر کدام دارای دودکش مستقل و مجهز به کلاهک مناسب باشد و تا حد امکان باید از قرار دادن بخاری و سایر وسایل آتش‌زا در وسط اتاق و در مسیر تردد خودداری شود.

علی‌حسینی بیان کرد: به منظور پیشگیری از سوانح و حوادث ترافیکی، والدین نباید اجازه نشستن روی صندلی جلوی خودرو را به کودک بدهند و استفاده از صندلی مخصوص کودکان بر حسب سن کودکان در صندلی عقب خودرو را مدنظر قرار دهند.

وی تاکید کرد: هر ساله به خاطر رعایت نکردن همین نکات ریز ایمنی که به راحتی توسط والدین قابل پیشگیری و انجام است، کودکان بسیاری به کام مرگ کشیده می‌شوند.

به گزارش ایرنا؛ چهاردهم تا بیستم مهرماه به نام هفته ملی کودک نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha