۱۶ مهر ۱۴۰۳، ۱۵:۵۶
کد خبر: 85620704
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برداشت از مزارع پرورش میگو بوشهر آغاز شد

۱۶ مهر ۱۴۰۳، ۱۵:۵۶
کد خبر: 85620704
برداشت از مزارع پرورش میگو بوشهر آغاز شد

بوشهر- ایرنا- مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر گفت: ۶ هزار مزرعه پرورش میگو در استان فعال است که کار برداشت از این مزارع آغاز شده است.

به گزارش ایرنا، «مهدی تنگستانی مکان» روز دوشنبه در حاشیه تور خبری رسانه های استان بوشهر از بزرگترین شرکت بازرسی فنی و مجتمع آزمایشگاهی آبزیان( شاخه زیتون لیان) و همچنین شرکت بسته بندی میگو ( لازک بوشهر) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به دلیل گرمای شدید و بالا رفتن شوری آب در تابستان امسال، کاربرداشت میگو از این مزارع با تاخیر انجام می شود.

وی افزود: سالانه در نیمه اول مهرماه شاهد پایان برداشت میگو از مزارع استان هستیم که امسال با تاخیر از روز گذشته در استان آغاز شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر تصریح کرد: انتظار می رود تا ۴۵ روز آینده کار برداشت میگو از مزارع استان به طول بیانجامد.

بیش از 2 هزار تن میگو پرورشی برداشت

تنگستانی مکان ادامه داد: تا به امروز فقط ۱۰ درصد مزارع استان با ۲ هزار و ۲۰۰ تن میگو برداشت شده است.

وی یادآور شد: سال گذشته یک میلیارد و ۹۴۲ میلیون قطعه لارو در ۳۷۴ مزرعه فعال استان ذخیره سازی شد.

تنگستانی مکان با اعلام فعالیت ۲۱ مرکز تکثیر میگو در استان بوشهر، عنوان کرد: امسال ۲ میلیارد و ۴۷ میلیون قطعه بچه میگو تولید و ۶۷۷ مورد پایش و مراقبت انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر یادآور شد: در سال جاری نظارت بر ۶۵ هزار قطعه مولد تولیدی و ۲۶ هزار قطعه مولد وارداتی انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی بوشهر: برداشت از مزارع پرورش میگو آغاز شد

تنگستانی مکان از صاحبان مزارع میگو خواست با توجه به در پیش بودن کاهش دمای محیطی و آب در این فصل، نسبت به برداشت میگوهایی که در سایز ۱۰ تا ۱۷ گرمی قرار دارند اقدام کنند.

وی ادامه داد: کارشناسان دامپزشکی استان نظارت های ویژه ای بر محیط تکثیر از لحاظ دما و شوری آب، آزمایشات مختلف بر زیستگاه ، به همراه توصیه های ویژه بهداشتی به صاحبان مزارع میگو دارند که در صورت توجه بهره وری بیشتری نیز عاید آنها می شود.

بیشتر بخوانید

دامپزشکی بوشهر بیش از ۳۴ هزار نمونه آزمایش صادراتی انجام داد

واکسیناسیون بیش از ۳۶ میلیون طیور در استان بوشهر

۲۵۸۷ بازدید بهداشتی دامپزشکی در استان بوشهر انجام شد

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر زمان پرورش میگو را ۱۲۰ روز دانست و گفت: انسان، عوامل محیطی مثل گرد و خاک و پرندگان می توانند در آلوده کردن مزارع و استخر های پرورش میگو نقش داشته باشند که برای جلوگیری از هر نوع آسیب، توصیه های ویژه ، علمی و کاربردی به صاحبان مزارع ارائه می شود.

یک باکتری می تواند تمام مزارع پرورش میگو را آلوده کند

تنگستانی مکان بیان کرد: وجود یک باکتری در یک شرایط خاص می تواند ظرف مدت ۲۴ ساعت زمینه تکثیر و آلودگی یک استخر و مزرعه پرورش میگو را ایجاد کند.

وی ادامه داد: از آنجا که استخرهای پرورش میگو چسبیده به هم قرار دارند اگر یک استخر توسط نیروی انسانی و یا پرندگانی که اقدام به صید میگو آلوده کرده و باقیمانده میگو را در استخرهای دیگر رها می کنند، آلوده شد می توانند چرخه بیماری زایی سایر استخرها را کامل کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر بیان کرد: با این شرایط همه پرورش دهندگان باید طوری رفتار کنند که مزرعه آنها آلوده نشود که یک مزرعه برای آلوده کردن سایر مزارع کافی است.

تنگستانی مکان در خصوص آلودگی سال گذشته مزارع پرورش میگو استان بوشهر گفت: بر اساس مستندات موجود، عامل اصلی آلودگی و از بین رفتن بخش عمده ای از میگو پرورشی سال گذشته استان بوشهر، آلودگی مولد بوده است.

وی بیان کرد: از آنجا که هر مزرعه دار میگو استان بوشهر در چند شهر استان و یا استان های مجاور دارای مزارع پرورش میگو است می تواند از مولد آلوده خود در استان یا شهری دیگر در سایر مزارع خود استفاده و زمینه آلوده کردن استخر های پرورش میگو در آن شهر نیز ایجاد کند.

سه آزمایشگاه سلامت لارو میگو را تایید می کنند

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر عنوان کرد: هر چند برای تایید سلامت پست لاروهای میگو سه آزمایشگاه باید تاییدیه بدهند اما ایجاد هر گونه آلودگی در این مزارع به شکل لحظه ای می تواند اتفاق بافتد.

تنگستانی مکان عنوان کرد: تا زمانی که یک باکتری به پانکراس میگو نرفته باشد وجود باکتری به تنهایی نمی تواند مانعی برای ترکیدن و از بین رفتن میگو شود؛ بر این اساس با یک سری اقدامات، کاهش رشد باکتری و روند بیماری زایی آن را دنبال می کنیم.

وی ادامه داد: صنایع مرتبط با میگو در استان بوشهر رشد خوبی داشته و آزمایشگاه‌های مرتبط با آبزیان نیز پاسخگوی نیازهای مزرعه داران و صنایع مرتبط با بسته بندی میگو هستند.

بیش از 66 هزار بازدید از مراکز عرضه آبزیان انجام شد

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بازدیدهای انجام شده از مراکز عرصه مواد غذایی و تولیدات دامی گفت: طی ۶ ماه نخست امسال، ۶۶ هزار و ۷۷۸ بازدید از مراکز عرضه در سطح استان انجام شد که ۳۵ تن فرآورده غیر بهداشتی ضبط و ۳۲ تن امحا و پودر شده است.

تنگستانی مکان تعداد طیور در استان بوشهر را هفت میلیون و ۶۶۴ هزار قطعه عنوان کرد و گفت: در یک سال گذشته ۱۴ هزار و ۸۰۱ لاشه طیور ضبط، ۹ هزار و ۴۰۰ دام آلوده کشتار و ۱۱ قطعه لاشه ضبط شده است.

وی بیان کرد: در یک سال گذشته یک میلیون و ۶۷۰ هزار مورد واکسیناسیون دام در استان انجام شده که ۱۳۷ هزار و ۵۰۴ مورد واکسیناسیون مربوط به پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام بوده است.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر ادامه داد: همچنین یک میلیون و ۳۱۹ هزار واکسن استراتژیک و ۳۵۰ هزار واکسن غیراستراتژیک در استان تزریق شده است.

تنگستانی مکان عنوان کرد: در دامداری های روستایی و مکان های نگهداری سگ های بلاصاحب کار تزریق واکسن هاری را به شکل رایگان انجام می دهیم امام مهمترین چالش حیوانات خانگی است که با وجود مراکز درمانی دامپزشکی در سطح استان، اقبال افراد به تزریق واکسن هاری به این حیوانات مساعد نیست.

وی عمده واکسن ها به حیوانات را برای جلوگیری از آبله، طاعون نوشخوارکنندگان، تب مالت، تب برفکی و بیماری تب کریمه کنگو و همچنین آنفولانزا دانست.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر با اعلام این که ظرفیت دامپزشکی استان بوشهر برای انجام آزمایش های فنی و تخصصی آبزیان ناکافی است، گفت: استفاده از توان بخش خصوصی در بخش آزمایشگاهی مانند شرکت بازرسی فنی و مجتمع آزمایشگاهی شاخه زیتون سبز ( واقع در بوشهر) را به عنوان یک ظرفیت کشوری که در تمامی مبادی ورودی و خروجی کشورمان و هشت کشور جهان دارای دفتر است را در دستور کار قرار داده ایم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha