نخستین جشنواره گردو و آلوچه چهارمحال و بختیاری آغاز به کار کرد

شهرکرد - ایرنا - نخستین جشنواره گردو و آلوچه همزمان با برداشت این محصولات روز دوشنبه در شهرستان بِن چهارمحال و بختیاری با همکاری بخش خصوصی و کشاورزان آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری در آیین آغاز به کار این جشنواره با قدردانی از کشاورزانی که برای برگزاری جشنواره گردو و آلوچه همت کردند، گفت: این جشنواره فرصتی است تا شهرستان بن به عنوان شهرستانی که حرفی در تولید فرآورده‌های کشاورزی و دامی دارد، مطرح شود.

محمد کاظم منزوی افزود: جشنواره گردو و آلوچه با هدف حمایت از کشاورزان این بخش در شهرستان بن متولد شد و امید می‌رود این تولد در تقویم چهارمحال و بختیاری مانند سایر مزیت‌های استان ثبت و ادامه داده شود.

وی ادامه داد: هدف مجموعه اقتصادی چهارمحال و بختیاری برای برگزاری جشنواره‌ها ایجاد شرایط و زیرساختی برای مبادلات اقتصادی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: حضور استان‌های دیگر در جشنواره گردو و آلوچه در کنار بازرگانان و کشاورزان این شهرستان به خصوص به دلیل وضعیت مرزی مناسب شهرستان بن موجب بروز اتفاقات خوبی از جمله در بخش خرید و فروش و مبادلات محصولات کشاورزی می‌شود.

وی ادامه داد: تلاش شده با برگزاری جشنواره‌های مختلف متناسب با ظرفیت هر شهرستان افزون بر ایجاد نشاط اجتماعی و فرهنگی یک کار بازرگانی و ملی انجام و برای سال‌های آینده نیز این رویداد به یک رویداد بین المللی تبدیل شود.

منزوی با بیان اینکه در بحث جشنواره‌ها تلاش شده موضوعات متعددی براساس ظرفیت هر شهرستان مورد توجه قرار گیرد، گفت: اولویت این جشنواره‌ها در چهارمحال وبختیاری با بخش کشاورزی است که با امنیت غذایی و معیشت مردم ارتباط دارد.

وی اضافه کرد: به طور حتم هرگاه احساس شود معیشت مردم به خصوص کشاورزان به واسطه یک بازار نامتناسب با مشکل روبرو است با رویکرد کمک به شکل‌های مختلف وارد عمل می‌شویم.

منزوی از تشکل‌های مردمی و اقتصادی خواست که در جشنواره‌های مختلف طراحی شده در استان شرکت کنند و به این صورت شاهد این نباشیم که کشاورزی از ارزان و غیراقتصادی بودن تولید خود شکایتی داشته باشد.

تولید ۹ هزار تن گردو و آلوچه در چهارمحال و بختیاری

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به تولید هشت هزار تن گردو و یک هزار تن آلوچه به عنوان ۲ محصول محوری باغات استان گفت: ایران خاستگاه همیشگی گردو و میوه‌های هسته دار در طول تاریخ بوده و طبیعی است که روی این ۲ محصول بیش از پیش سرمایه‌گذاری شود.

حسین برزگر افزود: با تمام اقداماتی که روی ارقام تجاری گردو در دنیا انجام شده اما نژادهای بومی که در ایران وجود دارد به مراتب بهتر از سایر ارقام به شمار می‌روند.

وی ادامه داد: ورود گردوی قاچاق از خارج کشور به و فروش آن‌ها با قیمت گزاف به نام گردوی سامان و بن یکی از چالش‌های اصلی و هر ساله به شمار می‌رود.

نخستین جشنواره گردو و آلوچه چهارمحال و بختیاری آغاز به کار کرد

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به تولید یک هزار تن گردو و آلوچه و گردش مالی سه تا چهار هزار میلیارد ریال و سرانه ۴۰۰ میلیون ریالی هر خانوار در این ۲ محصول گفت: در زمان حاضر تولید گردو در شهرستان بن ۱.۲ تن در هکتار است که باید با استفاده از روش‌های مختلف از جمله سرشاخه کاری این رقم به ۲ تا ۲.۵ تن در هکتار افزایش یابد.

وی با تاکید به ضرورت انجام سرشاخه کاری درختان گردو افزود: طی چهار سال گذشته از هفت هزار و ۶۰۰ هکتار یک هزار هکتار از باغات گردو با گردوهای ارقام تجاری سرشاخه کاری شده است.

برزگر با اشاره به وجود درختان گردویی با ۸۰۰ سال سن در شهرستان بن بیان کرد: باید قدر این ظرفیت‌ها را دانست و از آن‌ها به نحو مطلوبی استفاده شود.

وی ادامه داد: سیاست استان چهارمحال و بختیاری در بحث گردو افزایش سطح زیرکشت نیست بلکه ارتقای عملکرد در واحد سطح است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهار محال و بختیاری درخصوص درختان آلوچه در بن گفت: برای استفاده بهتر از این میوه در استان‌های ترک نشین از جمله آذربایجان‌ها کارهای خوبی در بخش تنوع ارقام و استفاده از ارقام جدید انجام شده است که باید از این تجارب به نحو مطلوبی استفاده شود.

وی با بیان اینکه مهمترین مشکل درخصوص درختان آلوچه سرمازدگی و تگرگ است که به آن‌ها آسیب جدی وارد می‌کند، افزود: امروز در برخی از استان‌ها مانند کرج باغات آلوچه را زیر پوشش گلخانه می‌برند و در ابتدای فروردین این میوه را با قیمت قابل توجهی به فروش می‌رسانند.

برزگر تاکید کرد: برگزاری جشنواره‌ها فرصتی برای معرفی ظرفیت‌ها و رویکردهای جدید برای استفاده بهتر از ظرفیت‌های موجود استان است.

جشنواره گردو و آلوچه فرصتی برای معرفی محصولات کشاورزی و صنایع دستی بن

فرماندار شهرستان بن گفت: نخستین جشنواره گردو و آلوچه چهارمحال و بختیاری با حضور ۲۰ استان کشور در شهرستان بن از امروز ۱۶ مهر تا ۲۷ مهرماه ادامه دارد.

رضا علی بیگی افزود: برگزاری جشنواره گردو و آلوچه فرصت مناسبی برای معرفی محصولات کشاورزی، دامی و صنایع دستی است.

نخستین جشنواره گردو و آلوچه چهارمحال و بختیاری آغاز به کار کرد

وی افزود: تلاش شده در جشنواره گردو و آلوچه محصولات متنوعی از جمله گردو، آلوچه، بادام، شیره انگور و انواع صنایع دستی به نمایش گذاشته شود.

علی بیگی با اشاره به اهمیت برگزاری این جشنواره‌ها در حمایت از تولید کنندگان محلی و افزایش آگاهی مردم درباره محصولات بومی تاکید کرد: برگزاری این رویدادها نقش تاثیرگذاری در توسعه اقتصادی و فرهنگی شهرستان بن دارد.

وی یادآور شد: جشنواره گردو و آلوچه به عنوان یک رویداد مهم فرصتی برای تعامل بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و ترویج فرهنگ مصرف محصولات محلی است.

شهرستان بن در ۱۸ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha