۱۷ مهر ۱۴۰۳، ۷:۲۵
کد خبرنگار: 5418
کد خبر: 85621089
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پولیتیکو : بحران در خاورمیانه نفوذ بسیار محدود آمریکا را آشکار کرد

تهران- ایرنا- نشریه پولیتیکو در گزارشی اذعان کرد ، آخرین دور تشدید تنش در خاورمیانه نشان داد که نفوذ واشنگتن در عرصه بین المللی چقدر محدود بوده است.

به گزارش بامداد سه شنبه ایرنا ، پولیتیکو نوشت , اگرچه همه دولت های آمریکا باید با تعدیل سیاست های خود به برخی رویدادها در سراسر جهان واکنش نشان دهد، درگیری کنونی در خاورمیانه "بویژه مخل" تلاش های سیاست خارجی دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا بوده است.

منابع آگاه در گفتگو با پولیتیکو گفتند که کاخ سفید "باید تصمیم های سختی" در زمینه تنش ها در خاورمیانه می گرفت، که "تلاش های واشنگتن برای ایجاد روابط در برخی دیگر از نقاط جهان را پیچیده کرده است."

کامفورت ارو، رئیس و مدیر عامل اندیشکده گروه بین المللی بحران، گفت: خاورمیانه بیش از هر بحران دیگری، محدودیت های قدرت آمریکا را آشکار کرد.

این روزنامه نوشت: بایدن پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، قرار بود اولین رئیس‌جمهوری باشد که سرانجام فصل جنگ پرهزینه آمریکا با تروریسم را به اتمام می رساند.

پولیتیکو افزود: «اما آمریکا بار دیگر در خاورمیانه گرفتار شده است و قادر به مهار حملات بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در غزه و لبنان نیست و در تلاش برای جلوگیری از یک جنگ منطقه‌ای تمام عیار است.»

به گزارش ایرنا, پولیتیکو در گزارشی دیگر اعلام کرد که مقامات اطلاعاتی آمریکا در گزارش های خود در کنگره، از توانایی حماس برای این حمله مبهوت بودند. آنها گفتند حمله حماس در ۷ اکتبر به ماه ها، اگر نگوییم سال ها، برنامه ریزی نیاز دارد. این حمله باعث کشته شدن ۳۰ آمریکایی شد که مهلک ترین حمله از زمان حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر بوده است.

برخی از اعضای کنگره این سوال را مطرح کردند که آیا آمریکا از قبل درباره این حمله هشدار داده است؟ در این صورت چطور (رژیم) اسرائیل به آن توجهی نکرده است؟ مقامات اطلاعاتی آمریکا پاسخ قانع کننده ای برای قانونگذاران نداشتند.

به نوشته پولیتیکو، آمریکا عمدتا به اطلاعات درباره غزه به (رژیم) اسرائیل متکی است و قبل از حمله حماس، مقامات اسرائیلی نتوانستند برخی از هشدارهای داخلی خود را جدی بگیرند. حمله حماس باعث شد آمریکا برای جمع آوری و تحلیل اطلاعات در این منطقه به تکاپو بیافتد.

سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا سال گذشته تلاش هایی را در این زمینه انجام داده و از هواپیماهای بدون سرنشین، ماهواره‌ها و سایر ابزارهای نظارتی - مانند دستگاه‌های راداری خاص - برای درک بهتر تاکتیک‌های نظامی حماس استفاده کردند. همه این موارد به (رژیم) اسرائیل کمک کرد تا مکان های حماس را در غزه پیدا کند.

اما این تلاش ها فقط تا حدی خلأ اطلاعاتی در منطقه را پر کرد و مقامات و قانونگذاران می گویند که سیاست گذاران در واشنگتن، از جمله آنهایی که در شورای امنیت ملی هستند، درگیری های دیگری در جهان را از جمله جنگ اوکراین و تهدید (ادعایی) چین در اولویت دارند.

در روزهای پس از حمله ۷ اکتبر، قانونگذاران کنگره، دولت آمریکا را تحت فشار قرار دادند تا از برونسپاری جمع آوری اطلاعات به (رژیم) اسرائیل خودداری کند. کنگره و به ویژه کمیته های اطلاعاتی آن عمیقا این احساس را دارند که به اقدامات بیشتری برای درک آمریکا از اوضاع در منطقه نیاز هست و برخی از قانونگذاران آمریکایی معتقدند که اسرائیل دستکم در رابطه با حماس، برای جمع آوری اطلاعات قابل اعتماد نیست.

این دسته از قانونگذاران، جامعه اطلاعاتی آمریکا را تحت فشار قرار داده اند که پیوسته گزارش هایی را درباره درگیری های اخیر در منطقه ارائه دهند و خواستار اطلاع رسانی مقامات اطلاعاتی درباره عملکرد دقیق آمریکا در جمع آوری اطلاعات و نحوه استفاده سیاستمداران از آن هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha