۱۷ مهر ۱۴۰۳، ۱۰:۰۳
کد خبر: 85621179
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

سمنان دومین استان کشور با کمترین فاصله طبقاتی

۱۷ مهر ۱۴۰۳، ۱۰:۰۳
کد خبر: 85621179
سمنان دومین استان کشور با کمترین فاصله طبقاتی

سمنان - ایرنا - سمنان با یک پله صعود در بین ۳۱ استان کشور، دومین استان دارای کمترین ضریب جینی کشور در سال ۱۴۰۲ معرفی شد که شاخصی در زمینه برآورد عدالت طبقاتی و نابرابری درآمدی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، تحلیل و ارزیابی ضریب جینی در استان سمنان نشان می دهد که این استان دومین استان کشور است که کمترین شکاف و فاصله طبقاتی را داراست. این شاخص در مباحث اقتصادی نمادی برای برابری و عدالت طبقاتی و رفع تبعیض اقتصادی و معیشتی محسوب می‌شود.

ضریب جینی یکی از معیارهای تعیین فاصله طبقاتی و نشان‌دهنده نابرابری درآمد یا ثروت در کشور است و عددی بین صفر و یک را شامل می شود. سمنان در ارزیابی این شاخص در سال ۱۴۰۱ سومین استان کشور بود که سال ۱۴۰۲ با یک پله صعود جایگاه دوم کشور را از آن خود کرد.

سمنان دومین استان کشور با کمترین فاصله طبقاتی

ضریب جینی استان سمنان مربوط به سال ۱۴۰۲ حدود ۲۷۸ هزارم واحد (۰.۲۷۸) اعلام شد که در مقایسه با سال گذشته این شاخص به میزان ۱۰ هزارم واحد( ۰.۰۱۰) کاهش داشت.

طبق بررسی‌ها، استان کرمان با ضریب جینی ۲۶۲ هزارم واحد(۰.۲۶۲) استان نخست کشور از لحاظ برقراری عدالت اجتماعی و کمترین شکاف طبقاتی و استان سیستان بلوچستان با ۴۱۹ هزارم واحد (۰.۴۱۹) دارای بالاترین ضریب جینی است.

نگاهی به وضعیت شهر و روستاهای سمنان در شاخص ضریب جینی

ضریب جینی سالانه کشور در سال ۱۴۰۲ حدود ۳۹۷ هزارم واحد(۰.۳۹۷) و این شاخص در بخش شهری ۳۸۲ هزارم واحد(۰.۳۸۲) و در بخش روستایی ۳۵۸ هزارم واحد(۰.۳۵۸) است که این شاخص‌ها در استان سمنان به ترتیب ۱۰۳ هزارم واحد(۰.۱۰۳) و ۵۳ هزارم واحد(۰.۰۵۳ ) واحد از میزان کشوری کمتر است.

ضریب جینی صفر نشانگر برابری کامل و ضریب جینی یک بیانگر حداکثر نابرابری درآمد و ثروت است و بر این اساس، میزان این عدد در مناطق شهری استان سمنان برابر با ۲۷۸ هزارم واحد(۰.۲۷۸) و در مناطق روستایی نیز ۳۰۵ هزارم واحد(۰.۳۰۵) است.

سمنان که به دارالمرحمه معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است و با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

این خطه از جانب شمال به استان‌های خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استان‌های خراسان جنوبی و اصفهان، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به استان‌های تهران و قم محدود است؛ بر این پایه و به دلیل موقعیت جغرافیایی همجواری با پایتخت و هفت استان مهم کشور، این استان از اهمیت زیادی برخوردار است.

بر پایه برآورد مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰، استان سمنان با هشت شهرستان در مجموع ۷۵۷ هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha