اذعان یورونیوز: حماس شکست نخورده و با قدرت به جنگ با اسرائیل ادامه می‌دهد

تهران-ایرنا- گروهی از تحلیلگران در مصاحبه با «یورونیوز» تاکید کردند که برخلاف ادعای ارتش اسرائیل مبنی بر شکست "شاخه نظامی حماس"، این گروه همچنان با قدرت به عملیات های نظامی خود علیه اسرائیل در باریکه غزه ادامه داده و نقش سیاسی، نظامی آن در تحولات کنونی و آتی این باریکه انکارناپذیر است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از «یورونیوز»، هیو لووات (Hugh Lovatt)، تحلیلگر سیاسی در شورای روابط خارجی اروپا (ECFR) با اشاره به توان نظامی گروه فلسطینی حماس در انجام عملیات علیه نیروهای اسرائیلی در باریکه غزه تاکید کرد: به‌رغم این که گفته می‌شود حماس ۶ هزار نیروی نظامی خود را طی جنگ با اسرائیل از دست داده اما به نظر می‌رسد حدود ۶ هزار عضو جدید از نیروهای ذخیره خود را جذب و یا بهتر بگوییم بسیج کرده است.

یورونیوز افزود: این موضوع در حالی مطرح می شود که هرزی هالوی، رئیس ستاد کل نیروهای اسرائیل در نامه‌ای به سربازان اسرائیلی به مناسبت اولین سالگرد حمله (طوفان الاقصی)، ادعا کرد ارتش اسرائیل "شاخه نظامی حماس را شکست داده" و به نبرد خود برای از بین بردن توانایی های این گروه ادامه می دهد.

بنابر اظهارات تحلیلگرانی که با یورونیوز مصاحبه کرده‌اند، حماس نه تنها شکست نخورده، بلکه همچنان ظرفیت بازسازی خود را در زمینه جذب نیروهای نظامی و بازسازی زیرساخت های زیرزمینی خود را دارد.

جوست هیلترمن (Joost Hiltermann)، تحلیلگر سیاسی در گروه بحران (Crisis Group)، در این مصاحبه گفت: بسیاری از جوانان فلسطینی که طی یک سال اخیر و در پی حملات اسرائیل به غزه نزدیکان خود را از دست داده اند برای ادامه مبارزه علیه اسرائیل به حماس می پیوندند. وی تاکید کرد مطمئنا حماس به بازسازی برخی از تونل‌های آسیب‌دیده خود نیز، پرداخته است.

یورونیوز با اشاره به ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر حماس در تهران توسط اسرائیل و سپرده شدن مسئولیت وی به یحیی السنوار افزود: هنیه در مذاکرات عملگرا و نسبتا میانه رو بود. اما رهبر جدید، یحیی السنوار، مغز متفکر حمله ۷ اکتبر (طوفان الاقصی)، به عنوان یک رهبر قوی و تزلزل ناپذیر دیده می شود که معتقد است تنها با مبارزه می توان یک کشور فلسطینی ایجاد کرد.

این گزارش با اشاره به اینکه تشکیلات خودگردان کرانه باختری و بخشی از بیت المقدس را اداره می کند و ممکن است حکومت بر نوار غزه در آینده بر عهده این گروه گذاشته شود، افزود: تحلیلگران تاکید می کنند اگرچه یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل وعده داده که حماس را از روی زمین محو خواهد کرد اما حماس در هر تصمیمی در مورد آینده این سرزمین مشارکت خواهد داشت.

یورونیوز در پایان نوشت: به نظر نمی رسد همچون گذشته فضای قابل توجهی برای راه حل‌های دیپلماتیک در غزه وجود داشته باشد و باقی مسیر با هم‌آوردهای نظامی پیش خواهد رفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha