تبدیل پایتخت به شهر دوستدار کودک دشوار است

تهران بزرگ - ایرنا- مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران با بیان اینکه این کلانشهر شهری زمخت و مردانه است، گفت: تبدیل پایتخت با این وسعت به شهر دوستدار کودک کار سخت و دشواری است، از این‌رو کلانشهر تهران نمی‌تواند شهر دوستدار کودک باشد.

مهدی امیری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عقب‌ماندگی ریشه‌ای و تاریخی زیادی در تهران وجود دارد و البته معتقدم برای گروه‌های مختلف از جمله کودکان، بانوان و یا سالمندان مناسب‌سازی نشده است.

وی ادامه داد: شهر دوستدار تهران شهری است که کودک آن را دوست بدارد و در مقابل شهر هم کودک را دوست داشته باشد؛ یعنی کودک بتواند در یک شهر با امنیت و آرامش رفت و آمد و بازی و شادی کند و از دسترسی لازم به خدمات برخودار باشد.

به گفته وی، تهران فعلی شهری به شکل کاملا مردانه ساخته شده است شهری که تنها مردان یکدست و سالم بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه مصوبه شهر دوستدار کودک در شورای شهر موجود است، تاکید کرد: این مصوبه از سال ۸۸ تنظیم و در سال ۹۴ به تصویب رسیده است و شهرداری مکلف شده است این مصوبه را در دستور کار قرار دهد. اکنون دبیرخانه اجرایی در اداره کل آموزش شهروندی تشکیل شده که پیگیری این موضوع باعث اجرایی شدن آن را فراهم می‌کند.

وی اعتبار مجموعه فعالیت‌های حوزه کودک در دبیرخانه شهر دوستدار کودک را ۲۰ میلیارد تومان ذکر کرد.

تبدیل پایتخت به شهر دوستدار کودک دشوار است

تعیین ۲۲ محله تهران به عنوان دوستدار کودک

مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران از تعیین ۲۲ محله با عنوان محلات دوستدار کودک خبر داد و گفت: در این محلات برنامه‌هایی برای کودکان تعریف شده و تلاش شده تا این محلات به شاخص‌های شهر دوستدار کودک نزدیک شوند. این برنامه عملیاتی با همکاری مسئولان شهری، مردم و کودکان و خانواده‌های آنان تنظیم شده است.

امیری تاکید کرد: در بخش محلات دوستدار کودک گام‌هایی برداشته شده و در تلاش هستیم تا به شاخص‌های مورد نظر نزدیک شویم و تاکنون از لحاظ کمی ۳۰ تا ۴۰ درصد این امر محقق شده است و اقدامات بسیاری در این حوزه باید انجام شود و توسعه یابد.

این مسئول آموزش‌های شهروندی ایجاد بوستان‌های مادر و کودک، مناسب‌سازی های ویژه کودکان در محلات، توسعه فضای‌های بازی، سرگرمی و برگزاری دوره‌های آموزشی و تعامل با درون و بیرون مجموعه‌های شهرداری را از جمله این اقدامات ذکر کرد.

امیری با بیان اینکه شهر تهران دارای ۳۵۲ محله است که جمعیت آنها با چند کشور خلیج فارس برابری می‌کند، تاکید کرد: در کوتاه‌مدت امکان اینکه بتوان تهران را به شهر دوستدار کودک نزدیک کرد وجود ندارد.

تبدیل پایتخت به شهر دوستدار کودک دشوار است

وی با بیان اینکه مدیریت شهری همه تمرکز بر آن است تا در بخش‌های شهری بر موضوع کودکان کار شود، گفت: اقدامات بی‌شماری مانند ایجاد و بهسازی خانه مادر و کودک، برگزاری جشنواره‌ها، مسابقات و جشنواره بزرگ شهر کودکی برگزار و یا در حال برگزاری است که این طرح‌ها ادامه‌دار خواهد بود.

وی با اشاره به آموزش‌های ترافیکی کودکان افزود: قرار است در هر منطقه شهرداری، یک پارک آموزش ترافیک وجود داشته باشد که در آینده نزدیک محقق خواهد شد. اکنون در برخی مناطق پارک کودک ویژه آموزش ترافیک وجود دارد.

تشکیل کانون ادبی کودک ونوجوان در خانه اخوان ثالث

امیری از تشکیل کانون ادبی کودک و نوجوان خبر داد و گفت: اکنون چندین شب شعر با حضور کودکان علاقمند به شعر در خانه اخوان ثالث برگزار شده است البته همه کودکان و نوجوانان علاقمند بدون محدودیت سنی می‌توانند در این شب شعرها شرکت کنند.

وی آموزش نویسندگی کودکان را از دیگر اقداماتی ذکر کرد که در این کانون ادبی برای کودکان و نوجوانان انجام می‌شود. اکنون کانون ادبی و شب شعر در ۲۲ منطقه تهران درحال شکل‌گیری است، تاکید کرد: معتقدم باید ظرفیت‌سنجی از کودکان انجام شود و توانمندی‌های کودکان شناسایی شود برای این موضوع باید از کودکان حمایت کرد تا خوب بدرخشند.

وی یادآور شد: ۱۴ تا ۲۰ مهرماه هفته کودک نامگذاری شده که با شعار سلام به آینده تهران برنامه‌هایی از سوی مدیریت شهری در حال انجام است.

به گزارش ایرنا، جشنواره بزرگ شهر کودکی در پارک لاله تهران از ۱۴ تا ۲۰ مهرماه در حال برگزاری است که تا روز جمعه ادامه خواهد داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha