مهریادی برای خالق "هی‌جار"/بهمن علاءالدین خنیاگر عشق و حماسه در فرهنگ بختیاری

اهواز _ ایرنا _ مدیر  اجرایی نخستین مهریاد بهمن علاءالدین از برگزاری مهریاد و بزرگداشت برای این خواننده در سالروز تولدش در دشت سوسن ایذه خبر داد.

علی سلحشورنیا روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا از این خواننده پر آوازه به عنوان خنیاگر عشق و حماسه در فرهنگ بختیاری یاد می‌کند و با اشاره ویژگی‌های تصنیف‌های او اظهار کرد: از جمله ویژگی‌های بارز محتوای تصنیف‌های بهمن علاءالدین، انسجام، اتحاد، عشق و احترام است‌

وی افزود: مضمون آثار و تصنیف‌های بهمن می‌تواند الگوی مناسبی در اخلاق و رفتار به ویژه برای نوجوانان امروز که زندگی‌شان با تکنولوژی گره خورده است باشد.

این فعال فرهنگی به پویایی و زنده بودن به عنوان دیگر ویژگی‌ آثار بهمن علاء الدین است اشاره کرد و گفت: به عنوان نمونه او در یکی از تصنیف‌هایش به زبان لری عبارت معروفی دارد که می‌گوید《چی چشمه‌سار بو، نه چی گور آو》یعنی مثل چشمه‌سارها و آبشارها حرکت کن و پویایی داشته باش و مثل مرداب راکد نباش.

وی ادامه داد: همین عبارات کوتاه به نوعی ایجاد انگیزه و پویایی برای جوانان و نوجوانان را یادآور می‌کند و حاکی از تلاش برای به دست آوردن امید و زندگی است.

بهمن، الگویی برای نسل امروز

سلحشورنیا خاطرنشان کرد: بهمن علاءالدین در بخش زیادی از آثار خود بر فرهنگ بختیاری، ایلیاتی و ارزش‌هایی همچون گذشت، فداکاری و شجاعت بختیاری‌های در جنگ‌ها تمرکز کرده است که این مساله نیزمی‌تواند به عنوان الگوی خوبی برای نسل امروز باشد.

وی وجود عشق در آثار او بسیار پررنگ برشمرد و اضافه کرد: بخش دیگر آثار بهمن علاالدین، جوان پسند است که اغلب در حوزه عاطفی و احساسی هستند.

مدیر اجرایی مهریاد بهمن علاءالدین در ادامه به برگزاری مهریاد این خواننده بختیاری با کمک نهادهای مردمی را نشانه انسجام و قدرت جامعه مدنی عنوان کرد و گفت: یکی از جنبه‌های مثبت همایش، مردمی بودن آن است که علاقمندان به این خواننده به صورت خودجوش اقدام به برگزاری آن کردند و بدون هیچگونه حمایت مالی دولتی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری این همایش توضیح داد: ما برای حفظ و اعتلای فرهنگ کهن خود به برگزاری چنین همایش‌هایی نیاز داریم و نسل جوان از این طریق با پیشینه، تاریخ و قدمت فرهنگ و هویت خود آشنا شود.

در این همایش از پیشکسوتان موسیقی بختیاری همچون غلامشاه قنبری و علی حافظی تقدیر و با حضور خوانندگی همچون کوروش اسدپور، کوروش رضوانی، علیداد لجمیری، کوهیار بختیاری، حامد نیسی، مهرزاد نوروزی، شهروز بختیاری، کوروش بابایی یاد این اسطوره گرامی داشته می‌شود.

دشت سوسن میزبان دوستداران بهمن علاءالدین

براساس این گزارش مهریاد بهمن علاءالدین روز بیستم مهر ماه جاری ساعت ۱۴:۳۰ در دشت سوسن ایذه روستای گردشگری ده شیخ با حضور هنرمندان و علاقمندان موسیقی بختیاری برگزار می‌شود.

بهمن علاءالدین متخلص به مسعود بختیاری است، از او به عنوان اسطوره قوم لر و محبوب ترین خواننده بختیاری و موسیقی لری یاد می‌کنند. او از خوانندگان و ترانه سرایان ایرانی به شمار می رود که در اشعار خود از کلمات فارسی اصیل نهفته در زبان لری بهره برده است.

مسعود بختیاری در بیستم مهر ماه سال ۱۳۱۹ در مسجد سلیمان دیده به جهان گشود. وی پس از تکمیل تحصیلات متوسطه به خدمت آموزش و پرورش در آمد و تا بازنشستگی در کسوت آموزگاری به خدمت پرداخت. تا پیش از انقلاب با همراهی منصور قنادپور نوازنده سنتور، آثاری را به ۲ گویش فارسی و بختیاری با حال ‌و هوای موسیقی شهری ارایه کرد.

"مال‌کَنون"، "هی جار"، "تاراز"، "بر اَفتو"، "آستاره"، "بَهیگ" از جمله آثار مسعود بختیاری به شمار می‌رود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha