۱۹ مهر ۱۴۰۳، ۱۶:۰۳
کد خبر: 85623809
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استفاده از ظرفیت‌های جنوب کرمان جرایم را کاهش می‌دهد

جیرفت- ایرنا- رییس کل دادگستری استان کرمان: با وجود ظرفیت‌هایی همچون کشاورزی، دامداری و معدن در جنوب استان کرمان وقوع برخی جرایم دور از انتظار است بنابراین بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها موجب کاهش جرایم این منطقه می‌شود. 

حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی روز پنجشنبه در شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری جنوب استان کرمان افزود: جنوب استان کرمان از مناطق ویژه کشور به شمار می رود و ظرفیت های خدادادی این منطقه، بی نظیر است و با وجود این ظرفیت ها، نباید در این منطقه جرم و آسیب اجتماعی داشته باشیم.

وی ادامه داد: باید برنامه ریزی شود که از ظرفیت های جنوب استان نهایت بهره برداری صورت گیرد زیرا زمانی که از معان صحبت می کنیم، بیشتر نظرها به سمت معادن بزرگی چون گل گهر و مس جلب می شود و این در حالی است که در جنوب استان نیز چنین ظرفیت های عظیمی وجود دارد اما توجه لازم به آنها صورت نگرفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدی اضافه کرد: انتظار می رود بخش عمده ای از مردم این منطقه در بخش کشاورزی و معادن مشغول به کار باشند، چرا که هر چه میزان اشتغال بیشتر باشد، جرایم و آسیب های اجتماعی کاهش می یابد.

وی با بیان این مطلب که در برخی موارد دیوان سالاری های اداری مانع اقدامات توسعه ای می شود، تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره از مسئولان خواسته اند که موانع را از جلوی راه مردم بردارند و ما باید در راستای اجرای منویات ایشان اقدام کنیم، زیرا این کار موجب عمران، آبادانی و پیشرفت می شود و امنیت موجود در کشور را ارتقا می بخشد.

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: هیچ دستگاه دولتی نیست که نقش و وظیفه پیشگیرانه نداشته باشد و از این رو همه دستگاه ها و نیز همه مردم باید به موضوع پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی توجه داشته باشند زیرا اقدامات شعارگونه در این زمینه، راهگشا نخواهد بود.
وی تصریح کرد: چندین سال است که در کشور اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار قرار داده ایم اما هنوز به حد مطلوب در این حوزه نرسیده ایم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدی عنوان کرد: تا زمانی که درباره جرایم و آسیب های اجتماعی حس نگیریم و احساس مسولیت نکنیم، موفق نخواهیم بود.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان با اشاره به اینکه وجود جرم در نظام جمهوری اسلامی زیبنده نیست، اظهار کرد: شرایط موجود کشور و امنیتی که به برکت خون شهدا برای ما فراهم شده است؛ وظیفه هر یک از ما را سنگین تر کرده است و همه باید در حوزه پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی که موضوعی عقلایی است، احساس مسئولیت کنیم.

وی با بیان اینکه در سفر به جنوب استان کرمان تمامی حوزه های قضایی این منطقه مورد ارزیابی قرار گرفته است، تاکید کرد: در این سفر بیش از ۲۰ نفر از مدیران دستگاه قضایی استان کرمان اعم از دادستان مرکز استان، معاونین دادگستری، معاونین دادستان مرکز استان و چهار هیات مستقل به مدت پنج روز در جنوب استان مستقر بوده اند و کارهای نظارتی را بر اساس برنامه ها و استانداردهای موجود انجام داده و به ارزیابی حوزه های قضایی جنوب استان پرداخته اند.

رییس کل دادگستری استان کرمان ادامه داد: هیات نظارت بر حقوق شهروندی، هیات موضوع ماده ۲۸ آیین نامه قانون نظارت بر رفتار قضات، هیات موضوع ماده ۲۷ قانون آیین دادرسی کیفری با مسولیت دادستان مرکز استان و هیات بازرسی های آموزشی در جنوب استان کرمان حضور داشته اند.

حجت الاسلام حمیدی با اشاره به راه اندازی دادگاه های صلح و اجرای قانون جدید شوراهای حل اختلاف، عنوان کرد: طبیعی است که در ابتدای راه اندازی دادگاه های صلح مشکلاتی وجود داشته باشد که در این سفر توجه ویژه ای به دادگاه های صلح داشته ایم که بتوانیم وضعیت آنها را ارتقاء بخشیده و مشکلات موجود را برطرف کنیم.
وی اضافه کرد: بازدید از زندان ها، دیدار چهره به چهره با زندانیان، بررسی کمبود کادر قضایی و اداری جنوب استان و بررسی کمبودهای موجود در حوزه های قضایی در این سفر به انجام رسیده و امیدواریم که این سفر برکات خوبی را برای مردم این منطقه به دنبال داشته باشد.

فکر اساسی در مورد اتباع بیگانه شود

امام جمعه جیرفت هم در این نشست گفت: در زمینه بازگرداندن اتباع غیرمجاز دور باطلی ایجاد شده که اتباع بعد از ۲ هفته مجدد به شهرستان باز می گردند که باید فکر اساسی شود.
حجت‌الاسلام میثم تارم افزود: قاچاق سلاح که نتیجه قاچاق سوخت است چون قاچاقچیان بعد از بردن سوخت، از آن سو اسلحه به همراه می آورند و در جامعه پخش می شود.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش و کار جدی و شبانه روزی نسبت به نسل جوان و نوجوان تقویت مراکز هنری و فرهنگی باید در برنامه‌ریزی ها دیده شود.
حجت الاسلام تارم یادآور شد: برخی داشتن سلاح را افتخار می دانند که این مساله نیاز به کار فرهنگی دارد.

استفاده از ظرفیت‌های جنوب کرمان جرایم را کاهش می‌دهد

عبور روزانه ۵۰۰ خودرو شوتی
فرماندار جیرفت هم با اشاره به اینکه اولویت اصلی در نظم و امنیت، فرهنگسازی است گفت: سلاح های غیر مجاز، معتادین متجاهر و فقر و بیکاری برخی عوامل موثر بر وقوع جرم است.

احمد بلندنظر افزود: عدم اجرای عدالت بویژه در تخصیص اعتبارات در جنوب در مقایسه با شمال از جمله دلایل محرومیت و بروز جرم است.
وی ادامه داد: بسیاری از مشکلات ما متاثر از همجمواری با ۲ استان مرزی کشور است.

فرماندار شهرستان جیرفت تصریح کرد: روزانه ۵۰۰ دستگاه خودرو شوتی از جاده دلفارد وارد شهرستان شده و به منوجان، قلعه گنج و زهکلوت می روند که شاهد روزانه تصادفات، آتش سوزی و ناامنی در این مسیرها هستیم.
وی اضافه کرد: این قاچاقچیان معامله ۲ سر سود برای خودشان راه انداخته اند و سوخت را خارج می کنند و سلاح و مهمات وارد می کنند.
بلندنظر با تاکید بر اینکه نبود کمپ اجباری ترک اعتیاد موجب بروز سرقت های خُرد شده است بیان کرد: ساختمان این کمپ آماده است اما برای تجهیز آن مانده ایم.

فرماندار شهرستان جیرفت اظهار کرد: بخش اسماعیلی ۵۰ هزار نفر جمعیت دارد و با چند شهرستان برابری می کند اما نیروهای انتظامی، لجستیکی و نیروی انسانی آن مناسب نیست.

وی ادامه داد: پنج هزار و ۷۰ میلیارد ریال کل اعتیارات جیرفت بوده که اگر بخواهیم با این اعتبار فقط یک هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه خاکی را آسفالت کنیم نمی توانیم.

بلندنظر یادآور شد: اگر می خواهیم دیگر شاهد صف های طولانی سوخت در جنوب نباشیم باید سهمیه کارت سوخت به ۲۵۰ لیتر پیشین بازگردد و تمام کارت های سوخت آزاد جایگاه ها جمع شود چون کارت سوخت آزاد جایگاه ها به سمت قاچاق می رود.


فرماندار عنبرآباد هم گفت: ابرچالش جنوب کرمان که موجب این جریان شده مساله سوخت و سومدیریت در شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان کرمان است که در این اواخر سه تا چهار مدیر پروازی را تغییر داد.

یزدان افشاری‌پور با بیان اینکه هنوز مشکل پا برجا است افزود: سومدیریت در شرکت پخش فرآورده‌های نفتی دیده می شود.

وی با اشاره به وجود یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه خاکی در عنبرآباد ادامه داد: در برخی شهرستان ها یک کیلومتر راه خاکی هم وجود ندارد و این بی عدالتی محض است.

افشاری پور تصریح کرد: معادن مدعی پرداخت حقوق دولتی معادن هستند اما یک ریال در شهرستان ها هزینه نمی شود پس این ۱۵ درصد حقوق دولتی کجاست؟

وی اضافه کرد: کارخانه رب به اجاره افرادی داده می شوند که بعد از دریافت گوجه از کشاورزان هزینه های کشاورزان داده نمی شود.

استفاده از ظرفیت‌های جنوب کرمان جرایم را کاهش می‌دهد
سلیمانی فرماندار فاریاب راست تصویر

خام فروشی معادن فاریاب

فرماندار فاریاب هم گفت: سنگ معدن ما به صورت خام از شهرستان خارج می شود و این اجحاف به شهرستان و کشور است.

یوسف میرشکاری سلیمانی ادامه داد: کارخانه‌های فرآوری معادن راه‌اندازی شود که هم اشتغالزایی افزایش می یابد و هم خام فروشی نمی ماند.

وی با بیان اینکه اگر همه دستگاه ها به وظایف عمل کنند سرریز آن به فرمانداری نمی ریزد افزود: همه شهریتان های جنوبی درگیر مشکل سوخت هستند.

میرشکاری سلیمانی بیان کرد: متولی اقلام تنظیم بازار جهاد کشاورزی و صنعت و معدن شده که هیچکدام درست وظیفه خود را نمی دانند و نظارت مناسبی هم از هر دو سو انجام نمی شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha