۲۰ مهر ۱۴۰۳، ۲۱:۴۵
کد خبرنگار: 2160
کد خبر: 85624697
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

هفته نهم کورس اسبدوانی «آق‌قلا» پایان یافت + فیلم

گرگان- ایرنا- دومین و آخرین روز هفته نهم کورس تابستانه - پاییزه اسبدوانی «آق‌قلا» در میدان سوارکاری این شهرستان در شمال گلستان به کار خود پایان داد.

به گزارش ایرنا این رقابت‌ها امروز، جمعه در ۶ دور یک‌هزار و یک‌هزار و ۶۰۰ متری با شرکت ۵۷ سر اسب‌ از نژادهای ترکمن و دوخون در کلاس‌های مختلف برگزار شد.

دور اول کورس امروز با شرکت اسب‌های ۲ ساله نژاد ترکمن میدان آزاد به مسافت هزار متر و با شرکت ۹ اسب برگزار شد که اسب «یل امید» با چابکسواری «بنیامین جرجانی» زودتر از هشت حریف دیگر خط پایان را پشت‌ سر گذاشت و اول شد.

در این دور اسب‌های «آق مایه» و « آذر فیاضی» به ترتیب با چابکسواری «صادق ایمری» و «محمدرضا نوری» به ترتیب دوم و سوم شدند.

در دور دوم ۱۰ ‌اسب ۲ ساله نژاد دوخون مبتدی رقابت کردند که در پایان این دور هزار متری، اسب‌های «بور گوت»، «ولوو» و «احساس» با چابکسواری «نورمحمد بهادر»، «ابراهیم قره‌داشلی» و «امیر مخدومی» به ترتیب اول تا سوم شدند.

دور سوم ویژه اسب‌های بیشتر از سه سال نژاد «تروبرد» کلاس هفت (دارای ۳۵ تا ۴۵ امتیاز) به مسافت هزار متر برگزار شد که اسب‌های «پری گون» با چابکسواری «محمدرضا نوری»، «لیتل راک» با سوارکاری «محمد خوجملی» و «آنیکا» با چابکسواری «عرفان قلرعطا» به ترتیب با پشت سر گذاشتن پنج اسب دیگر مقام‌های اول تا سوم را کسب کردند.

۱۲ اسب‌ بیشتر از سه سال نژاد ترکمن کلاس سه (دارای ۶۶ تا ۸۰ امتیاز) در دور چهارم به مسافت هزار متر با هم رقابت کردند که از میان چابکسواران نشسته بر روی اسب‌های این دور، «فردین فداکار»، «بهرام بینایی» و «مبین کم» به ترتیب اسب‌های «هوس دیر»، «عشق‌ آباد» و «تکاور» را زودتر از بقیه از خط پایان عبور دادند و اول تا سوم شدند.

دور پنجم ۱۰ اسب‌ بیشتر از سه سال نژاد دوخون کلاس پنج (دارای ۶۱ تا ۷۵ امتیاز) برای مسافت هزار و ۶۰۰ متری وارد دپار شدند که اسب‌های «اشلی رز» با چابکسواری «یاسر آموت»، «آرشام » با چابکسواری «امیر مخدومی» و «لاندا هورس» با سوارکاری «بهرام بینایی» با پشت سر گذاشتن سایر اسب‌های این دور زودتر از خط پایان عبور و اول تا سوم شدند.

دور ششم و پایانی کورس امروز ویژه اسب‌های بیشتر از سه سال نژاد دوخون کلاس ۲ (دارای ۹۱ تا ۶۵ امتیاز) برگزار شد که در پایان این دور هزار و ۶۰۰ متری از میان هشت اسب‌ شرکت‌کننده، اسب‌های «ماه سامر ۲»، «کارا بیگ»، و «ارمیا نور» به ترتیب با چابکسواری «نورمحمد بهادر»، «کمال دالیجه‌عطا» و «مبین کم» مقام‌های اول تا سوم را کسب کردند.

امتیازهای داخل پرانتز در هر دور، مربوط به مجموع امتیازات اسب‌های شرکت‌کننده آن دور در کورس‌های هفته‌های پیشین است که اسب‌ها دورهای مورد نظر در کورس‌های گنبدکاووس، بندرترکمن یا آق‌قلا شرکت کرده بودند.

در پایان مسابقات امروز به مالکان، مربیان و چابکسواران اسب‌های برتر در مجموع ۱۰ میلیارد و ۴۴۶ میلیون ریال جوایز نقدی اهدا شد.

همچنین در مسابقات روز اول هفته نهم که روز گذشته (پنجشنبه ۱۹ مهر) با شرکت ۶۱ سر اسب در هفت دور هزار، هزار و ۲۰۰ و نیز هزار و ۶۰۰ متری برگزار شد، اسب‌های «چگن چگینی»، «دیلان محمودی»، «نیو تیک»، «آریان»، «آث قانقرمه»، «بلک تایم» و «آرال پسندی» به ترتیب با چابکسواری «یاسر آموت»، «یونس اورکلی»، «محمدرضا نوری»، «کمال دالیجه‌عطا»، «یاسر آموت»، «یاسر آموت» و «مسعود چنگیزی‌پور» عناوین اول (قهرمانی) هر دور را کسب کردند.

همچنین اسب‌های «آی خان یزدانی»، «سلویا»، «ماندانا»، «گلدن ایگل»، «جان سن»، «لیدی گاگا» و «گلستان عطا» به ترتیب با چابکسواری «رضا فهیمی»، «ماهان گری»، «محمد خوجملی»، «بهرام بینایی»، «بنیامین جرجانی»، «آق‌اویلی بشگرد» و «محمدرضا نوری» در جایگاه دوم هر دور قرار گرفتند.

«سردار خان»، «نیو اسکات»، «ارتش»، «قندهار»، «ماه پیشانی»، «جان ویک» و «رخش صحرا» اسب‌هایی بودند که به ترتیب با چابکسواری «بهرام بینایی»، «یاسین زارعی‌کسلخه»، «یاسر آموت»، «آرمین آق‌آتابای»، «امیر مخدومی»، «محمد خوجملی» و «یاسین زارعی‌کسلخه» مقام سوم دورهای هفتگانه رقابت‌های روز گذشته را به خود اختصاص دادند.

در مجموع کورس دیروز، مبلغ ۱۱ میلیارد و ۱۷۱ میلیون ریال جوایز نقدی به مالکان، مربیان و چابکسواران اسب‌های برتر اهدا شد.

هفته دهم و قهرمانی کورس تابستانه اسبدوانی آق‌قلا اواخر هفته برگزار می‌شود و پس از پایان هفته قهرمانی این رقابت‌ها، کورس پاییزه اسبدوانی در شهرستان گنبدکاووس آغاز خواهد شد.

مسابقات اسبدوانی در شهرستان آق‌قلا که از آن به‌ عنوان یکی از پایتخت‌های سوارکاری کشور یاد می‌شود، سال‌هاست که در قالب کورس فصول مختلف با حضور جمع زیادی از علاقه‌مندان به این رشته ورزشی برگزار می‌شود.

مسابقات سوارکاری در بین مردم گلستان به ویژه ترکمن‌ها علاقه‌مندان زیادی دارد و این رخداد ورزشی بیش از یک دهه است علاوه بر آق‌قلا در ۲ شهرستان بندرترکمن و گنبدکاووس این استان نیز برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha