پرونده کورس تابستانه اسبدوانی آق‌قلا پس از ۱۰ هفته بسته شد+ فیلم

گرگان- ایرنا- پرونده کورس تابستانه اسبدوانی آق‌قلا با برگزاری دومین روز از هفته دهم روز جمعه ۲۷ مهر با معرفی برترین اسب‌ها و چابک سواران در میدان سوارکاری این شهرستان واقع در شمال گلستان بسته شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا رقابت‌های امروز در ۶ دور یکهزار، یکهزار و ۲۰۰ و نیز یکهزار و ۶۰۰ متری با شرکت ۵۲ راس اسب‌ از نژادهای ترکمن و دوخون در کلاس‌های مختلف برگزار شد.

دور اول کورس امروز با شرکت اسب‌های بیشتر از سه ساله نژاد ترکمن کلاس پنج (دارای ۶۱ تا ۷۵ امتیاز) به مسافت یکهزار و ۲۰۰ متر با شرکت ۱۰ راس اسب برگزار شد که اسب «قوجرلی صوفیان» با چابک سواری «ابوطالب چارلی‌زاده» زودتر از ۹ حریف دیگر خط پایان را پشت‌سر گذاشت و اول شد.

در این دور اسب‌های «آل قوش فربد» و « تاپار پرویز رخشان» به ترتیب با چابک سواری «عبدالحلیم قبادی» و «رضا ایمری» به ترتیب دوم و سوم شدند.

در دور دوم ۱۰ ‌راس اسب ۲ ساله نژاد دوخون میدان آزاد وارد دپار شدند که در پایان این دور یکهزار و ۲۰۰ متری، اسب‌های «ساناتا»، «سلما جان» و «ماکان لاو» با چابک سواری «مومن بهادر»، «یونس اورکلی» و «کمال دالیجه‌عطا» به ترتیب اول تا سوم شدند.

دور سوم امروز ویژه اسب‌های بیشتر از سه سال نژاد تروبرد کلاس یک (دارای ۹۶ تا ۱۴۰ امتیاز) به مسافت یکهزار و ۲۰۰ متر برگزار شد که اسب‌های «بنفیت» با چابک سواری «یونس اورکلی»، «سامرسانگ» با سوارکاری «آرمین آق‌آتابای» و «هیتر دان ماترون» با چابک سواری «علی‌رضا صالح‌پور» به ترتیب با پشت سر گذاشتن یک راس اسب دیگر این دور مقام‌های اول تا سوم را کسب کردند.

۶ راس اسب‌ ۲ سال نژاد تروبرد انا هورس کاپ در دور چهارم به مسافت یکهزار متر با هم رقابت کردند که از میان چابک سواران نشسته بر روی اسب‌های این دور، «مسعود چنگیزی‌پور»، «بهرام بینایی» و «موسی محمدی» به ترتیب اسب‌های «بای‌بای بنت»، «دیترویت» و «رز بولت» را زودتر از بقیه از خط پایان عبور دادند و اول تا سوم شدند.

برای دور پنجم ۱۱ راس اسب‌ بیشتر از سه سال نژاد دوخون کلاس ۶ (دارای ۵۱ تا ۶۵ امتیاز) برای مسافت یکهزار متری وارد دپار شدند که اسب‌های «ناز لاله» با چابک سواری «آق‌اویلی بشگرد»، «شایلو» با چابک سواری «مومن بهادر» و «ییلدیز» با سوارکاری «امیر مخدومی» با پشت سر گذاشتن سایر اسب‌های این دور زودتر از خط پایان عبور و اول تا سوم شدند.

دور ششم و پایانی کورس امروز ویژه اسب‌های بیشتر از سه سال نژاد ترکمن کلاس یک (دارای ۹۶ تا ۱۴۰ امتیاز) برگزار شد که در پایان این دور یکهزار و ۶۰۰ متری از میان ۱۱ راس اسب‌ شرکت کننده اسب‌های «آتاخان بیرجند»، «کاپیتان کلاته»، و «آریا قلی‌زاده» به ترتیب با چابک سواری «بهرام بینایی»، «امین محمدی» و «مبین کم» مقام‌های اول تا سوم را کسب کردند.

امتیازهای داخل پرانتز در هر دور، مربوط به مجموع امتیازاتی اسب‌های شرکت کننده آن دور در کورس‌های هفته‌های پیشین است که اسب‌ها دورهای مورد نظر در کورس‌های گنبدکاووس، بندرترکمن یا آق‌قلا شرکت کرده بودند.

در پایان مسابقات امروز به مالکان، مربیان و چابک سواران اسب‌های برتر در مجموع ۲۰ میلیارد و هشت میلیون ریال جوایز نقدی اهدا شد.

همچنین در مسابقات روز اول هفته دهم و پایانی که روز گذشته (پنجشنبه ۲۶ مهر) با شرکت ۵۴ راس اسب در ۶ دور یکهزار و نیز یکهزار و ۶۰۰ متری برگزار شد، اسب‌های «یل امید»، «تیم پا»، «خان پیکر»، «آریان»، «ایلحان مهرانی»، «قارا بولت» و «اشلی رز» به ترتیب با چابک سواری «بنیامین جرجانی»، «کمال دالیجه‌عطا»، «امیر مخدومی»، «کمال دالیجه‌عطا»، «یونس اورکلی»، «آرمین آق‌آتابای» و «محمدرضا نوری» عناوین اول (قهرمانی) هر دور را کسب کردند.

همچنین اسب‌های «جان امید»، «بوی گندم»، «ایل شن»، «مفخم معظمی»، «تاوا نورا» و «گویان» به ترتیب با چابک سواری «نورمحمد بهادر»، «یاسر آموت»، «یعقوب توسلی»، «سهراب دهش»، «کیوان قلرعطا» و «موسی محمدی» در جایگاه دوم هر دور قرار گرفتند.

«نفیسه حاتم»، «سوبهار»، «الو»، «نشاط سیاهپوش»، «لوتوس» و «تیپ بابا» اسب‌هایی بودند که به ترتیب با چابک سواری «سهراب دهش»، «نورمحمد بهادر»، «محمدامین توماج»، «رضا فهیمی»، «مومن بهادر» و «محمدامین توماج» مقام سوم دورهای ۶گانه رقابت‌های روز گذشته را به خود اختصاص دادند.

در مجموع کورس‌های دیروز، مبلغ ۱۲ میلیارد و ۵۸۵ میلیون ریال جوایز نقدی به مالکان، مربیان و چابک سواران اسب‌های برتر اهدا شد.

با پایان یافتن کورس تابستانه اسبدوانی آق‌قلا، کوری پاییزه اسبدوانی در گنبدکاووس واقع در شرق گلستان برگزار خواهد شد.

گنبدی‌ها جمعه چهارم آبان میزبان هفته نخست کورس پاییزه اسبدوانی خواهند بود.

مسابقات اسبدوانی در شهرستان آق‌قلا که از آن به‌ عنوان یکی از پایتخت‌های سوارکاری کشور یاد می‌شود، سال‌هاست که در قالب کورس فصول مختلف باحضور جمع زیادی از علاقه‌مندان به این رشته ورزشی برگزار می‌شود.

مسابقات سوارکاری در بین مردم گلستان بویژه ترکمن‌ها علاقمندان زیادی دارد و این رخداد ورزشی بیش از یک دهه است علاوه بر آق‌قلا در ۲ شهرستان بندرترکمن و گنبدکاووس این استان نیز برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha