دادشاه تا میرو؛ نمایش هویت و فرهنگ غنی سیستان و بلوچستان با حمایت از فیلم‌سازان بومی

زاهدان - ایرنا - فیلم‌هایی که پس از انقلاب در سیستان و بلوچستان ساخته شد مفاهیمی چون قاچاق، اعتیاد، هروئین و تریاک را در رابطه با این استان در سینما جا انداخت، اما فیلم سینمایی "میرو" ، "هوک"و سریال " نون خ" و تولید آثار بومی سینمایی بخشی از هویت و فرهنگ غنی این سرزمین را به جهانیان عرضه کرد که متولیان فرهنگی استان با حمایت از هنرمندان، ظرفیت‌های هنری پنهان این منطقه را به تصویر کشیدند.

به گزارش ایرنا، صنعت سینما در سیستان و بلوچستان در اوایل انقلاب و در دهه‌های گذشته به جای اینکه مبتنی‌بر واقعیت باشــد، محصول تصویرسـازی‌هایی بود که از طریق رسانه‌ها یا شبکه‌های مختلفی که در عرصه گفتمان‌ســازی دخیلند، شکل گرفته بود.

سینما و تلویزیون در قبل از انقلاب و اوایل انقلاب یا بلوچ و سیستانی را نادیده گرفته و یا اگر هم به سراغش رفته، در ناخودآگاه اجتماعی برای آینده این قوم، یک فوبیا و هراسی اجتماعی در ذهنیت عمومی از تمام این سال‌ها باقی مانده است.

چهره‌ای که در سینما و تلویزیون ایران از بلوچستان و مردم این استان نشان داده شده تصویر مطلوبی نیست. عمده این تصویرگری‌ها، چهره سخت و خشنی از مردم و شرایط جغرافیایی این استان را نشان می‌دهد که در نتیجه همجواری با چند کشور ناامن، این واقعه را به مرزهای این استان و بعضا آدم‌های آن تسری داده و به همین دلیل، در بیشتر فیلم‌هایی که در سیستان‌ و بلوچستان یا راجع به این استان ساخته شده است.

تولید آثار سینمایی بومی، بستری برای شناخت استعدادهایی بومی در زمینه کارگردانی و بازیگری را فراهم می‌کندنقش قاچاق، شرارت و ناامنی بسیار پررنگ است؛ اتفاقی که طبیعتا نمی‌تواند از ساحت این استان انکار شود، اما اینکه بیشترین توجه سینمایی به این مقولات باشد، برای مردم این استان و همچنین ظرفیت‌های موجود فرهنگی و جغرافیایی آن، ناکافی و نامطلوب است.

سیستان و بلوچستان همواره منطقه‌ای محروم قلمداد شده و فقط از جنبه محرومیت به آن توجه شده و صنعت سینما بستری را برای نمایش ریشه‌های فرهنگی این استان و زیبایی‌های گوشه گوشه این خاک و خطه پهناور از سرزمینمان را فراهم کرده است.

سینماگران جوان این منطقه ایده‌های بسیارخوب و خلاقانه ای دارند که در صورت حمایت از آنان می‌توان آثاری فاخری را با استفاده از قصه‌های محلی و فولکلور در جامعه سینمایی تولید و عرضه کرد و از این ظرفیت در راستای شناساندن هنر، توان هنری، تبیین وضعیت و اصلاح چهره ناامن استان بهره برد.

تولید آثار سینمایی بستری برای شناخت استعدادهای بومی

حوزه فرهنگی و هنری سیستان و بلوچستان ارتباط و رابطه مستقیمی با حوزه امنیتی، سیاسی و اقتصادی این استان دارد و سینماگران به عنوان بخشی از جامعه فرهنگی در اغناسازی و ادراک‌سازی جامعه و تنویر افکار عمومی نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری دارند که با حمایت از حوزه فرهنگی و سینما تاثیرات مثبت را در شاخص‌های اقتصادی و امنیتی این منطقه مشاهده خواهیم کرد.

سینمای ملی از دل سینمای بومی بیرون می‌آید و بدون لحاظ‌کردن آن نمی‌توان به نقطه آرمانی و مطلوب در شکوفایی همه ظرفیت‌های موجود در هنر صنعت سینما دست یافت؛ ظرفیتی که در زیست‌بوم سیستان و بلوچستان با تنوع زیستی و فرهنگی‌اش وجود دارد یک امکان بی‌نظیر برای فیلمسازی فراهم می‌کند.

تولید آثار سینمایی بومی، بستری برای شناخت استعدادهایی بومی در زمینه کارگردانی و بازیگری را فراهم می‌کند و می‌تواند سرمایه انسانی در سینما را از عرصه‌های محدود و کوچک بومی به عرصه‌های ملی معرفی کرده و ارتقاء ببخشد.

در سال‌های اخیر اقدامات زیربنایی اعم از گسترش صنعت سینما، گسترش سالن‌های سینما و فراهم کردن زمینه‌های تولید توسط مسوولان مربوطه در نقاط محروم و دور افتاده سیستان و بلوچستان انجام شد که زیرساخت‌های سینمایی در این استان رشد ۲۰۰ درصدی را تجربه کرد.

البته تنها گسترش سالن‌های سینما و توسعه زیربنایی کفایت نمی‌کند و بایستی نیروی انسانی نیز در این سالن‌ها تربیت شود، پس از توسعه زیربنایی، نیاز به تربیت نیروی انسانی مناسب اعم از فیلم‌سازانی در حیطه‌های فنی و هنری و نیروی انسانی در حیطه نویسندگی و کارگردانی و بازیگری و گریم و طراحی صحنه است، که با فرهنگ ملی و بومی منطقه خود آشنا باشند و بتوانند این فرهنگ را به زبان هنر ترجمه کنند.

دادشاه تا میرو؛ نمایش هویت و فرهنگ غنی سیستان و بلوچستان با حمایت از فیلم‌سازان بومی

"میرو" جایزه ابونصر فارابی جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان را کسب کرد

معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: فیلم سینمایی "میرو" به کارگردانی حسین ریگی جایزه ابو نصر فارابی جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان را از آن خود کرد.

عبدالسلام بلوچ زاده روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: فیلم‌سازان بومی سیستان و بلوچستان با ساخت آثار بومی در زادگاه خود و با اشراف از منطقه تصاویر بکر و بدیعی از جاذبه‌های محیطی و فرهنگی این استان را به تصویر می‌کشند.

وی با اشاره به رسالت فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان در حمایت از ساخت فیلم "میرو" و اکران این فیلم در سینماهای استان گفت: این فیلم سینمایی پلی در اشاعه فرهنگ بومی این منطقه برای معرفی به مخاطبان محسوب می‌شود و ضرورت دارد برای فراگیر شدن فیلم‌های بومی بخش خصوصی هم در این رابطه ورود و مشارکت کند.

معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان افزود: حضور فیلم‌سازان و تولید آثار بومی مخاطب را با زیبایی فرهنگی و جغرافیایی، آداب و رسوم این منطقه آشنا و دارای اثرگذاری مثبت فرهنگی است.

دادشاه تا میرو؛ نمایش هویت و فرهنگ غنی سیستان و بلوچستان با حمایت از فیلم‌سازان بومی

«میرو» به کارگردانی حسین ریگی و تهیه کنندگی سعید الهی یکی از آثار حاضر در بخش ملی سی و ششمین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان با ۱۲ اثر بلند داستانی این بخش رقابت کرد.

این فیلم داستان نوجوانی بلوچ است که برای اثبات مردانگی به مادرش، دل به دریا میزند. حضور در چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر و جایزه ویژه ایرانشناسی از جشنواره فیلم اقوام ایرانی از موفقیت‌های این فیلم سینمایی است.

سودابه بیضایی، امیررضا دلاوری، حمید ابراهیمی، مهدی دین‌محمدپور، آرزو تاج نیا، ایوب افشار، ابوالفضل همراه، احمدرضا غلامی، محمد بصیرپور، عبدالمجید بلوچ شارکی، فاطمه شهرکی، مصطفی پرکان، محسن آراهیش، عباس نارویی، دیانا حوت و جمعی از هنرمندان بومی استان سیستان و بلوچستان بازیگران فیلم میرو را تشکیل می‌دهند. بنیاد شهید امور ایثارگران و بنیاد سینمایی فارابی سرمایه‌گذاران فیلم میرو هستند.

این فیلم همچنین با روایت دوران دفاع مقدس و داستان پسری که درگیر قمار است، به بررسی مسائل اجتماعی و خانوادگی می‌پردازد. نکته‌ای که در این فیلم به خوبی نمایان است، تغییر مسیر زندگی میرو پس از مرگ پدرش و تلاش او برای جلب رضایت مادرش برای رفتن به جبهه است. این تحول شخصیتی می‌تواند الگویی برای نوجوانان باشد که نشان می‌دهد چگونه می‌توان با مواجهه با چالش‌ها، مسیر زندگی را تغییر داد.

گفتنی است؛ محمدرضا شریفی‌نیا، مستانه مهاجر، ایرج طهماسب، محمدعلی باشه آهنگر، مجید اسماعیلی، محمد امین همدانی و شبنم مقدمی داوری این جشنواره را بر عهده داشتند.

بیشتر بخوانید:

شور و نشاط اجتماعی با رونق افزایش سینما در سیستان و بلوچستان

فیلم | چهار سالن سینما در سیستان و بلوچستان افتتاح شد

استاندار: سه سالن سینمایی در سیستان و بلوچستان درحال راه اندازی است

آینده‌ای روشن پیش روی انجمن سینمای جوان زاهدان

دادشاه تا میرو؛ نمایش هویت و فرهنگ غنی سیستان و بلوچستان با حمایت از فیلم‌سازان بومی

کارگردان «میرو»: در آثارم از قصه‌های بومی فرهنگ بلوچ استفاده می‌کنم

کارگردان «میرو» گفت: شاید آثارم اقتباس به معنای واقعی از یک کتاب نباشد اما بر اساس قصه و اتفاق‌هایی که در استان سیستان و بلوچستان و فرهنگ بلوچ می‌افتد سعی کردم آنچه هست را به تصویر بکشم.

حسین ریگی درباره نقش پژوهش و کتاب در ارتقا و رشد سینما اظهار کرد: از آنجایی که پیشینه مستندسازی دارم و یکی از پایه‌های اصلی مستند هم پژوهش است، قاعدتا باید این اتفاق در سینما بیفتد و از پژوهش استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: من خودم کمتر در فیلم‌های بلندم اقتباس کردم اما سعی کردم از قصه‌های بومی منطقه استفاده کنم، شاید اقتباس به معنای واقعی از یک کتاب نباشد اما بر اساس قصه و اتفاق‌هایی که در استان سیستان و بلوچستان و فرهنگ بلوچ می‌افتد سعی کردم آنچه هست را به تصویر بکشم.

این کارگردان سینما بیان کرد: در همه جای دنیا به اقتباس نگاه ویژه‌ای می‌شود در ایران هم به آن خیلی پرداخته اما کمتر کار اقتباسی تولید می‌شود شاید فیلمسازها مقداری نگران بحث فروش و حق مولف هستند.

وی درباره میزان پرداخت به کارهای تالیفی در حوزه کودک و نوجوان هم گفت: نقدی که وجود دارد این است که همیشه از سینما و ادبیات کودک صحبت می‌کنیم اما در این حوزه به ژانر کوک و نوجوان به شکل جدی نپرداختیم شاید در حد شعار و صحبت ابتدایی بوده است.

ریگی افزود: به عنوان فیلمساز کودک و نوجوان شناخته می‌شوم چون سه سال است در این ژانر فیلم می‌سازم که هر کدام در جشنواره‌ای حضور داشته، اکران شده و جایزه‌ای گرفته، همانگونه که یک نویسنده کودک و نوجوان را فقط به عنوان یک نویسنده در این ژانر می‌شناسند و کار را جدی نمی‌گیرند.

وی تصریح کرد: یکی از معضلاتی که در حوزه فیلمسازی کودک و نوجوان وجود دارد اکران نشدن چنین تولیداتی است باید فضاسازی و زیرسازی برای حوزه کودک و نوجوان ایجاد شود.

دادشاه تا میرو؛ نمایش هویت و فرهنگ غنی سیستان و بلوچستان با حمایت از فیلم‌سازان بومی

ساخت فیلم‌های بومی با محوریت مشکلات حمایت مالی می‌شود

مشاور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ساخت فیلم کوتاه و مستند با محوریت مشکلات و مسایل روز شهرستان‌ها و با استفاده از لوکیشن و فیلم‌ساز شهرستانی از سوی وزارتخانه حمایت مالی می‌شود.

احمد مقیمی در نشست تبیین برنامه‌های قرارگاه عدالت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در مشهد برگزار شد، افزود: فراخوان این طرح که در راستای برقراری عدالت فرهنگی در کل کشور بوده، منتشر شده است.

وی اظهار کرد: قرارگاه عدالت فرهنگی با هدف توزیع عادلانه امکانات و ظرفیت ها در حوزه فرهنگ و هنر با نگاه ویژه در دولت چهاردهم فعالیت کرده است و تاکنون در مسیر پیگیری اهداف این قرارگاه، ۶۰ سفر استانی و شهرستانی در کل کشور انجام شده است و در نهایت با آنچه از رصد شرایط فرهنگی و هنری استان‌ها دریافت شد و بررسی های میدانی که صورت گرفت اجرای ۲۶ طرح استانی تا پایان سال ۱۴۰۲ در کشور برنامه ریزی شد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در این پیمایش‌ها و در بررسی جزئیات مسایل روز فرهنگ و هنر در استانها، سه دغدغه مشترک وجود داشت نخست موضوع مشکلات عمرانی و مجتمع های نیمه ساخت و ناتمام در شهرستان‌ها، دوم کمبود نیروی انسانی به ویژه در اداره‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان‌ها و سوم کمبود امکانات و تجهیزات راهبردی و اداری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha