نخستین فیلم بلند تاریخ سینمای سیستان و بلوچستان اکران شد

زاهدان - ایرنا - فیلم سینمایی "سیوستان" به‌عنوان نخستین فیلم بلند تاریخ سیستان و بلوچستان در سینماهای زاهدان و زابل اکران شد.

کارگردان فیلم سینمایی "سیوستان" روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: فیلم ۹۰ دقیقه‌ای "سیوستان"، به مدت یک ماه در سینماهای زاهدان و زابل، برای مردم هنردوست سیستان و بلوچستان اکران می‌شود.

مهرداد درگی افزود: احیای فرهنگ عاشورایی، ظرفیت‌سازی، نمادسازی و الگوسازی، زنده نگه داشتن و تقویت روح جمعی و گسترش امید بخشی، زنده نگه داشتن روحیات حماسی و دلاوری و شجاعت در افراد، ترویج روحیه حق طلبی و عدالت خواهی و تأکید بر احقاق حق و اجرای عدالت از جمله اهداف تهیه این فیلم سینمایی است.

وی ضمن قدردانی از عوامل دست اندرکار تهیه این برنامه و بازیگران توانمند بومی سیستان و بلوچستان، گفت: امیدواریم این فیلم که در مناطق مختلف منطقه سیستان ساخته شده، بتواند گوشه‌ای از توانمندی هنرمندان بومی را به تصویر کشیده و تجربه ای خوب برای ساخت فیلم های جدید و اعتماد به ظرفیت های محلی باشد.

کارگردان فیلم سینمایی "سیوستان" ادامه داد: از آنجاییکه قیام مردم سیستان به خونخواهی امام حسین(ع) یک موضوع ملی و جهانی است و ارادت به امام حسین (ع) دین و مذهب نمی شناسد تلاش داریم در کشور افغانستان و کربلا نیز این فیلم بزودی اکران شود.

به گزارش ایرنا، فیلم داستانی سینمایی"سیوستان" با بازی هنرمندان بومی، توسط مهرداد درگی کارگردان بومی سیستان و بلوچستان ساخته شده و از افتخارات مردم سیستان محسوب می‌شود. این فیلم سینمایی، گرامیداشت سالروز قیام مردم سیستان به خونخواهی امام حسین (ع) و یاران وفادارشان در سینما هلال زاهدان و سینما هامون زابل اکران شد.

۲۵ محرم روزی است که در تاریخ از سیستانیان به عنوان اولین قیام کنندگان به خون خواهی شهدای کربلا بویژه امام حسین (ع) آن هم پنج سال قبل از قیام مختار یاد می‌شود.

قیام مردم سیستان به خون خواهی از امام حسین (ع) برگ زرینی برای تاریخ کشور و همچنین منطقه سیستان به شمار می رود که باعث شده هر ساله در نقاط مختلف ایران بویژه مناطق پنجگانه شمال سیستان و بلوچستان و حتی خارج از کشور سالروز این واقعه تاریخی و مهم با برگزاری مراسمی یادآوری شود.

آبان‌ماه ۱۴۰۲ با ابلاغ مصوبه «تعیین مناسبت‌های جدید برای درج در متن و ضمیمه تقویم رسمی کشور در سال ۱۴۰۳» توسط رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۱۳ مناسبت جدید به تقویم سال کشور اضافه شد که یکی از این مناسبت‌ها که برابر ماده واحده «تعیین مناسبت‌های جدید برای درج در متن و ضمیمه تقویم رسمی کشور در سال ۱۴۰۳"» و بنا به پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی در جلسه ۸۸۹ مورخ ۱۸ مهرماه ۱۴۰۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید، یاد روز قیام مردم سیستان به خون‌خواهی شهدای کربلا (سال ۶۲ هجری قمری) است که مقرر شده در تاریخ ۲۵ ماه محرم در ضمیمه تقویم درج شود.

در تاریخ نقل شده مردم دارالولایه سیستان پس از دریافت خبر شهادت امام حسین(ع) قیامی علیه حاکم وقت منطقه که از سمت بنی‌امیه منصوب شده بود بر پا کرده و این فرد را از حکومت خلع و مجبور به فرار کردند، این قیام تنها ۲ ماه پس از شهادت این امام همام شکل گرفت، در حالی که قیام توابین سه سال و قیام مختار حدود پنج سال پس از شهادت امام حسین(ع) به وقوع پیوست.

مردم سیستان پس از پذیرش اسلام، در راه خدا و ولایت امام علی(ع) بسیار کوشیدند و در تاریخ افتخارات مهمی به نام خود ثبت کردند.

مؤلف کتاب تاریخ سیستان در صفحه ۸۱ این کتاب آورده است« پس از واقعه کربلا و شهادت امام حسین(ع) و اسارت اهل‌بیت رسول‌ خدا(ص) و امیرمؤمنان علی(ع) از کوفه به شام و انعکاس آن در سراسر دنیای اسلام، مردم سیستان با شنیدن این خبر به خون‌خواهی اباعبدالله الحسین(ع) بر ضد یزید و حکمران او در سیستان، عَبّادبن‌زیاد(برادر عُبَیْدالله‌بن‌زیاد عامل جنایت کربلا) قیام کردند، با اینکه در آن موقع، حکمران سیستان، هم سپاه و هم نیروی انتظامی(شُرطه) و هم محکمه قضا در اختیار داشته و کاملاً بر اوضاع مسلط بوده، ولی همینکه عده‌ای از مردم آغازگر قیام شدند، عَبّادبن‌زیاد درنگ را جایز ندانست و با برداشتن ۲۰ میلیون درهم موجودی بیت‌المال، از سیستان فرار کرد؛ بطوریکه سیستان ماه‌ها بدون والی ماند».

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha