تقویت سرمایه اجتماعی نتیجه ایجاد فضای پرنشاط در دانشگاه است

تهران- ایرنا- رئیس دانشگاه تهران با اشاره به اهمیت ایجاد فضای خوب و پرنشاط در کشور گفت: نتیجه ایجاد این فضا در دانشگاه تقویت سرمایه اجتماعی و مشارکت دانشگاهیان در حل مسائل کشور است.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، حسین حسینی امروز (شنبه) در مراسم آغاز رسمی سال تحصیلی آموزش عالی در دانشگاه تهران با حضور مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور، حسین سیمایی صراف، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، محمدرضا ظفرقندی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تالار علامه امینی این دانشگاه ضمن خیرمقدم به رئیس‌جمهور و تبریک آغاز رسمی سال تحصیلی گفت: یکی از اهداف دولت چهاردهم تعامل با دنیا ضمن حفظ اقتدا رسمی کشور است و یکی از پیشبردها برای تحقق این هدف بهره گیری از ظرفیت های علمی کشور است.

وی افزود: این پیشبرد که با عنوان دیپلماسی علمی شناخته می شود با شبکه سازی دانشمندان و نخبگان، استفاده از ظرفیت ایرانیان مقیم خارج از کشور و جذب محققان برجسته خارجی همچنین اجرای اسناد بالادستی مانند سند تحول راهبردی علم و فناوری و نقشه جامع علمی کشور ممکن است. دانشگاه ها و مراکز علمی پیشران این سیاست مطرح هستند و برای اجرای ان نیاز به توجه و حمایت جدی دولت دارند.

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری گفت: ایشان سه آرمان مهم دانشجویی را ذکر می‌کنند؛ علم آموزی و تولید علم، عدالت خواهی و آزاداندیشی و آزادی خواهی. دانشگاه‌ها برای تحقق این سه آرمان مهم نیازمند ایجاد محیط امن و آرام هستند. بنابراین انتظار این است که برای تربیت خلاقیت، قوه نقد و نقد پذیری در کشور فراهم شود. نتیجه فضای مساعد و فضای پرشور و نشاط و فضای خوب در دانشگاه، تقویت سرمایه اجتماعی و مشارکت دانشگاهیان در حل مسائل کشور است. در گذشته دانشگاه در دوره‌هایی که دارای فضای مساعد برای تحقق این ویژگی‌ها بود، فضای دانشگاه‌ها سرزنده و بانشاط تر بوده است

وی با اشاره به اهمیت سرمایه‌های انسانی گفت: امروزه سرمایه های انسانی پیشران اصلی پیشرفت و توسعه کشور محسوب می‌شوند و حفظ و صیانت از این سرمایه مهم است.

رئیس دانشگاه تهران گفت: یکی از مشکلات جدی حال حاضر مهاجرت نخبگان است که هزینه‌های جبران ناپذیر به بار می آورد. مهاجرت دلایل مختلفی دارد و برای حفظ سرمایه باید اقدامات برای تکریم نخبگان، مشارکت در فرآیند تصمیم‌گیری و رعایت عدالت برای بهره‌مندی از فرصت‌ها انجام شود.

وی توضیح داد: در حال حاضر دانشگاه‌ها با چالش جدی درمورد منابع مالی خود مواجه هستند به خصوص دانشگاه‌های قدیمی با فرسودگی تجهیزات، ساختمان ها و کمبود آزمایشگاه‌ها روبه‌رو هستند و این موجب شده آن چنان که شایسته است نتوانند کارکردهای خود را در ارتباط با پژوهش انجام دهند

رئیس دانشگاه تهران در پایان گفت: دانشجویان که امید و جان سرزمین هستند شایسته توجه وحمایت بی‌دریغ هستند و امیدواریم سال تحصیلی پیش رو سرشار از خلاقیت و شور زندگی باشد.

محسن حاجی‌ میرزائی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور، مهدی سنایی، معاون امور سیاسی دفتر رئیس‌جمهور، سیدضیا هاشمی، معاون فرهنگی و اجتماعی معاون اول رئیس‌جمهور، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در این مراسم حضور داشتند.

در این مراسم علاوه بر سخنرانی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ یک دانشجو، یک استاد و یک کارمند آموزش عالی نیز به نمایندگی از این سه قشر، دیدگاه‌ها و نظرهای خود را با رئیس‌جهور در میان خواهند گذاشت. همچنین در این آیین، از افراد برتر آزمون سراسری ۱۴۰۳ تجلیل خواهد شد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روز گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: ماهیت ‌ این برنامه با سایر برنامه هایی که رئیس جمهور و وزاری علوم و بهداشت در محافل ‌ و مجامع دانشگاهی حضور می یابند، متفاوت است.

سیمایی صراف تاکید کرد: در این دوره تلاش می کنیم تا فعالیت های دانشجویی را به خودشان واگذار کنیم و امیدواریم در شرایطی که دشمنان جمهوری اسلامی ایران بسیج شده اند تا نظام و مردم ما را در تنگنای تحریم و تهاجم قرار دهند، بتوانیم با وفاق ملی، وحدت و انسجام نقشه های شوم آنها را برملا و خنثی کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha