ضرورت واقعی شدن تعرفه‌های پزشکی برای افزایش کیفیت و کمیت خدمات

تهران - ایرنا - رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر واقعی شدن تعرفه‌های پزشکی، گفت: غیرواقعی بودن تعرفه‌ها منجر به ایجاد مشلات در بیمارستان‌ها، افزایش پرداختی از جیب مردم و افت کیفیت و کمیت خدمات درمانی شده و مشکلات نیروی انسانی و مهاجرت را تشدید می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، سید رضا رئیس کرمی روز شنبه در آیین آغاز سال تحصیلی دانشگاهها با حضور رئیس جمهور افزود: واقعی شدن تعرفه های خدمات پزشکی ضروری بوده و در برنامه هفتم توسعه نیز به آن اشاره شده است زیرا دستکاری شدید در اعمال تعرفه های غیرواقعی مشکلات نظام سلامت را زیاد می کند.

وی تصریح کرد: تعرفه ها از عوامل کلیدی در سیستم بهداشت و درمان است، با توجه به تغییرات سریع در زمینه های اقتصادی و سیاسی باید با واقعی شدن تعرفه های پزشکی خدمات بهداشتی، عدالت اجتماعی و دسترسی همگان به امکانات و تجهیزات درمانی ایجاد شود.

رئیس کرمی اظهار داشت: ایجاد شفافیت در نظام تعرفه گذاری ضروری بوده زیرا به رضایتمندی پزشکان و موسسات درمانی کمک می کند و در واقع اصلاح تعرفه ها به نفع اقشار محروم بوده و ضروریست مدیریت بهتر در این زمینه انجام شود.

وی تصریح کرد: اصلاح و توسعه نظام بیمه سلامت به نحوی که پوشش بیمه ای بیشتر و بهتری برای خدمات درمانی به ویژه برای اقشار محروم و نیازمند ایجاد کند، ضروری بوده و  اجرای نظام های اطلاعاتی پیشرفته برای مدیریت بهتر تعرفه ها و خدمات می تواند به کاهش هزینه ها و بهبود کارایی کمک کند. در این زمینه، توجه به اثر فناوری های نوین از جمله هوش مصنوعی در اکوسیستم آموزشی و سلامت مورد تاکید است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: تقویت نهادهای نظارتی جهت ارزیابی عملکرد مراکز درمانی و پزشکان و تامین حقوق بیماران فعالیت ها در این زمینه را موثرتر خواهد کرد. همچنین مساله غیرواقعی بودن تعرفه ها منجر به مشکلات اقتصادی بسیار زیادی در مراکز درمانی، پرداخت بیشتر سهم از جیب مردم در تامین هزینه های درمانی، افت کیفیت و کمیّت خدمات و تشدید مهاجرت درون و بیرون کشوری نیروی انسانی می شود.  

رئیس کرمی در ادامه از هیات های امنا، رئیس موسسه، هیات رییسه و شورای موسسه به عنوان ارکان دانشگاه ها یاد کرد و گفت: هیات امنا عالی ترین رکن موسسه است و مسئولیت های مهم و حساسی همچون صیانت از استقلال دانشگاه، حمایت از آزادی های علمی، تضمین اثربخشی، کارایی و اطمینان از اداره بهینه دانشگاه ها را بر عهده دارد.

وی افزود: در مقطع کنونی بنظر می رسد لازم است در قوانین و آیین نامه های هیات های امنا با استفاده از رویکرد مبتنی بر شواهد، بازنگری صورت گیرد و این بازنگری باید در راستای تقویت استقلال دانشگاه ها و افزایش اختیارات آنها در سیاستگذاری و برنامه ریزی های ارائه خدمات سلامت و آموزش پزشکی باشد.

وی انتخاب وزرای بهداشت و علوم و اقدامات دولت در حوزه آموزش عالی را موجب بازگشت امید و آرامش به جامعه علمی و دانشگاهی دانست و تاکید کرد:  استقلال دانشگاه سنگ بنای نظام آموزشی است و دانشگاه ها باید در تعیین اهداف و اولویت های خود و اجرای آنها، اختیارات لازم را داشته باشند.

وی ادامه داد: استقلال محیط های آموزش عالی امروزه به عنوان عامل موفقیت نظام های آموزشی در کشورهای پیشرفته محسوب شده و اتخاذ سیاست هایی با هدف اجرای الگوی استقلال در محیط های علمی و آموزشی می تواند به پیشرفت علمی و استقلال هرچه بیشتر کشور، کمک برساند.

به گفته وی یکی از راهکارهای استقلال دانشگاه ها، ایجاد نظام مشارکتی در انتخاب سطوح مدیریتی است که در این صورت، شایسته سالاری به نحو مطلوبی رعایت می شود. شیوه حکمرانی و مدیریت دانشگاه ها نقش مهمی در استقلال این مراکز دارد.

صرفا با چند تست نمی‌شود نخبگان را شناسایی کرد

افشین راهدار یکی از دانشجویان علوم پزشکی در این مراسم اظهار کرد: با گرفتن چند تست نباید شناسایی و پرورش نخبه را انجام داد، بلکه این کار باید با سیستم‌های هوشمند صورت گیرد.

وی با تاکید بر لزوم حمایت‌های مالی و معنوی برای فعالیت‌های علمی نخبگان، افزود: باید شرایط به گونه‌ای باشد که نخبگان حمایت شوند و برای تامین معاش دست به هر شغلی نزنند و بتوانند بر فعالیت‌های علمی و پژوهشی خود متمرکز شوند.

این دانشجوی علوم پزشکی یادآورشد: ارتباط مسئولان با نخبگان بیش از پیش باید افزایش یابد و پایش مستمر نخبگانی با روش‌های علمی و هوشمند انجام شود تا در حوزه تخصصی خود فعالیت‌های موثری داشته باشند.

راهدار با اشاره به ضرورت توسعه عدالت آموزشی در جامعه عنوان کرد: عدالت آموزشی و میزان دسترسی مناطق مختلف کشور به ابزارهای آموزشی در راهیابی به دانشگاه اهمیت بسیاری دارد، اکنون سازو کار برای ورود به دانشگاه اشکالات جدی دارد.

وی ادامه داد: تاثیر قطعی معدل بر کنکور دارای ایرادات جدی است و مغایر با شعارهای دولت مبتنی بر عدالت آموزشی است که باید در این جهت اقدامات موثری صورت گیرد.

این دانشجوی علوم پزشکی خطاب به رئیس جمهور اظهار کرد: بیان چالش‌ها و مشکلات موجود و عنوان دلایل مهاجرت نخبگان به این معنی نیست که این افراد دل در گرو این کشور ندارند و به فکر آینده کشور نیستند اتفاقا این موضوع برعکس است و ما به قدرت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری افتخار می‌کنیم و برای روزهای سخت تربیت شده‌ایم.

راهدار یادآورشد: رئیس جمهور محترم به درستی با شرایط کنونی و گفتمان وفاق اقدامات شایسته را با گرایش‌ها و قومیت‌های مختلف انجام داده‌اند و برای داشتن این روحیه از ایشون تشکر می‌کنیم و امیدواریم حمایت‌های مالی و معنوی خود را در ارتباط با حفظ و منزلت جامعه ادامه دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha