نگاه ویژه وزارت بهداشت و رئیس جمهور به جایگاه پرستاران

تهران - ایرنا - وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه وزارت بهداشت در رفع مشکلات حوزه پرستاری نگاه ویژه ای دارد، از تلاش های پیگیرانه برای پرداخت مطالبات پرستاران در اسرع وقت خبر داد.

به گزارش ایرنا از وبدا، محمدرضا ظفرقندی عصر سه شنبه در دیدار اعضای شورای عالی نظام پرستاری در ستاد وزارت بهداشت با بیان این مطلب افزود: بعد از ابلاغ بودجه پرداخت مطالبات پرستاران، معاون توسعه وزارت بهداشت به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام کرده که این بودجه صرفا برای پرداخت معوقات پرستاران است و نباید در محل دیگری هزینه شود.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی موجود دولت و عدم پرداختی به موقع مطالبات از سوی برخی سازمان های بیمه گر، خاطرنشان کرد: مراکز درمانی با تاخیر در پرداخت هزینه‌های دارو و تجهیزات پزشکی روبرو هستند؛ این چرخه اقتصادی معیوب است اما با این وجود در نخستین روزهای کاری با پیگیری های جدی رییس جمهور و همکاری سازمان برنامه و بودجه، قدم اول برای پرداخت معوقات پرستاران را برداشتیم.

وزیر بهداشت گفت: قدم بعدی، تامین بودجه برای باقی مانده معوقات است که باید در سازمان برنامه و بودجه حل شود. دکتر پزشکیان، معاون اول و معاون اجرایی رئیس جمهور نیز پیگیر مطالبات پرستاران هستند و ۱۰۰ درصد از حقوق پرستاران حمایت می ‌کنند؛ به همین دلیل به سازمان برنامه و بودجه دستور داده که باید هر چه سریع‌تر مشکلات پرستاران حل شود.

وی با بیان اینکه بخش دیگری از مطالبات پرستاران مانند برداشتن مالیات در اختیار وزارت بهداشت یا حتی دولت نیست و نیازمند مصوبه مجلس است، یادآور شد: در زمینه حمایت از معیشت جامعه سلامت نیز در کنار پرستاران هستیم و آماده ایم با همکاری سازمان نظام پرستاری، این موارد را پیگیری کنیم.

به گفته ظفرقندی بخش مهمی از مطالبات پرستاران، حفظ شان و جایگان پرستاران است؛ اعتقاد داریم پرستاران جایگاه والایی دارند و باید به صورت ویژه دیده شوند. آنها می توانند مطالبات قانونی خود را پیگیری کنند، ما هم در وزارت بهداشت کاملاً در کنار پرستاران هستیم و هیچ رویکرد تقابلی وجود ندارد.

وزیر بهداشت تاکید کرد: اگر پرستاران از وضعیت خود رضایتمندی نداشته باشند، بیماران هم از خدمات مراکز درمانی رضایتمندی نخواهند داشت بنابراین باید تلاش کنیم که مهم ترین هدف خود که رضایتمندی مردم و نیروهای انسانی است، حاصل و ارتقا داده شود.

وی با تاکید بر اهمیت پرداخت مطالبات پرستاران و پیگیری های ویژه دولت در این زمینه، گفت: معتقدیم اگر مطالبات پرستاران تأمین نشود، نظام سلامت و مردم آسیب می‌ بینند. از سوی دیگر باید شان و جایگاه پرستاران مورد توجه قرار گیرد.

عضویت ۲۷۰ هزار نفر در سازمان نظام پرستاری

عباس عبادی معاون پرستاری وزارت بهداشت در این نشست از سازمان نظام پرستاری به عنوان یکی از بزرگترین سمن ها در حوزه سلامت یاد کرد و گفت: این سازمان در کنار سایر سازمان های مردم نهاد، نقش محوری و کلیدی در دفاع از حقوق پرستاران و مردم ایفا کرده است.

وی با اشاره به عضویت ۲۷۰ هزار عضو شاغل و بازنشسته در سازمان نظام پرستاری و فعالیت آنها در بیش از یک هزار و ۶۰ بیمارستان کشور، خاطرنشان کرد: یکی از ظرفیت های آموزشی در وزارت بهداشت، فعالیت ۲۱۲ دانشکده پرستاری در سطح کشور است که ۹۰ دانشکده تحت نظر دانشگاه آزاد اسلامی و سایر دانشکده ها نیز وابسته به وزارت بهداشت است.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه ۶ انجمن علمی و پرستاری، ۱۶مرکز تحقیقاتی مصوب و ۳۵ مجله علمی پژوهشی یاریگر وزارت بهداشت هستند، افزود: شورای عالی سازمان نظام پرستاری دارای ۳۰ عضو است و خوشبختانه با همراهی و همکاری این سازمان به ویژه در دوره ششم با نگاه تحول در رویکرد سازمان، نقش صنفی این سازمان پررنگ تر شده است.

عبادی به اقدامات مثبت صورت گرفته در سال های اخیر اشاره و عنوان کرد: خوشبختانه قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری پس از ۱۵ سال، اجرایی شد و امیدواریم لایحه حمایت مادی و معنوی نیز در دوره جدید وزارت بهداشت با مساعدت وزیر بهداشت تدوین و برای تصویب به مجلس ارسال شود.

وی از آماده شدن پیش نویس قانون جامع پرستاری با مشارکت سازمان نظام پرستاری خبر داد و افزود: تهیه این قانون در برنامه هفتم به عنوان یک تکلیف بر عهده وزارت بهداشت، سازمان های نظام پزشکی و نظام پرستاری گذاشته شده که امیدواریم این قانون نیز تصویب شود.

احمد نجاتیان، رئیس کل سازمان نظام پرستاری نیز در این دیدار با بیان اینکه سازمان نظام پرستاری دو هدف عمده را در اولویت برنامه های خود دارد، اظهار داشت: حمایت از حقوق سلامت مردم و حمایت از حقوق صنف از مهم ترین اهداف این سازمان است که در این چند سال در کنار وزارت بوده ایم.

وی افزود: خوشبختانه در چند سال اخیر در سیاست گذاری های وزارت بهداشت، اقدامات رویکردهای خوبی در حوزه پرستاری صورت گرفته و امیدواریم در دوره جدید وزارت بهداشت نیز همین دیدگاه و رویکرد نسبت به جامعه پرستاری در ستاد وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی و همچنین مدیریت بیمارستان ها صورت گیرد تا پرستاران بتوانند نقش خود را در نظام سلامت به خوبی ایفا کنند.

دکتر نجاتیان با بیان اینکه برنامه هفتم توسعه را با دیدگاه پرستاری تحلیل کرده ایم، یادآور شد: بر اساس این تحلیل می توانیم در اجرای ۲۰ ماده از این برنامه در کنار وزارت بهداشت باشیم تا این وزارتخانه و نظام سلامت به اهداف خود برسد؛ از مهم ترین این برنامه ها، کاهش پرداخت از جیب است.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری در پایان تاکید کرد: معتقدیم که می توان از ظرفیت پرستاران برای کاهش پرداخت از جیب مردم استفاده کرد. همچنین در حوزه پرونده الکترونیک و گردشگری سلامت نیز این سازمان آمادگی کامل برای کمک به اهداف نظام سلامت را دارد.

اهتمام ویژه رئیس جمهور بر رفع مشکلات و مطالبات پرستاری

مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اهتمام ویژه رئیس جمهور برای رفع مشکلات و مطالبات پرستاری، گفت: در چند روز اخیر در راستای برطرف شدن مشکلات حوزه پرستاری جلسات متعددی با تمامی گروه‌های این حوزه صورت گرفته و خوشبختانه به نتایج مطلوبی رسیده‌ایم.

خسرو صادق نیت با اشاره به برگزاری جلسات متعددی با نمایندگان سازمان نظام پرستاری و برخی تشکل های فعال در این حوزه با هدف رفع مشکلات پرستاران، افزود: علاوه بر جلسات تشکیل شده، از بدنه پرستاری نیز دعوت کردیم تا مطالب و مشکلات به صورت کامل مطرح و جمع بندی شود.

وی اظهار داشت: معوقات و مطالبات پرستاران مهم‌ترین مشکل مطرح شده در این جلسات بود، چراکه همین موضوع نیز منجر به نارضایتی پرستاران در برخی شهرها شده و باید توجه ویژه ای به این موضوع شود.

صادق نیت با بیان اینکه در زمینه مطالبات پرستاران اقدامات موثری توسط رئیس جمهور و وزیر بهداشت انجام شده است، ادامه داد: موضوع تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و مشکلات پیش روی این قانون نیز با معاونت درمان وزارت بهداشت بحث و بررسی شد و در این زمینه باید اقدامات اساسی به منظور اجرای بهتر آن صورت گیرد.

مشاور وزیر بهداشت و سرپرست حوزه وزارتی تصریح کرد: موضوع فوق العاده خاص، ارتقای بهره وری و عدالت نیز از دیگر موضوعات مهمی است که باید مورد پیگیری قرار گیرد.

صادق نیت با تاکید بر توجه همه جانبه به تمامی گروه‌های بالینی، عنوان کرد: در مورد گروه پرستاری به عنوان بزرگترین و مهم‌ترین اعضای کادر درمان، باید توجه ویژه تری صورت گیرد. باید در کنار یکدیگر قرار گیریم و کمک کنیم تا مشکلات به ویژه مشکلات اقتصادی برطرف شود.

ابزار و قوانین مصوب، بهترین راه حل برای اجرایی شدن و برطرف شدن مشکلات

مشاور وزیر بهداشت با بیان اینکه استفاده از ابزار و قوانین مصوب بهترین راه حل برای اجرایی شدن و برطرف شدن مشکلات است، گفت: در این زمینه باید رایزنی ها و پیگیری ها نیز از طریق مجلس شورای اسلامی صورت گیرد.

اهتمام ویژه رئیس جمهور بر رفع مشکلات و مطالبات پرستاری

به گزارش ایرنا، به منظور پیگیری و رفع مشکلات حوزه پرستاری نظام سلامت، اعضای شورای نظام پرستاری کشور با محمدرضا ظفرقندی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیدار کردند.

پیگیری مطالبات پرستاران نخستین خبر خوش وزیر بهداشت دولت چهاردهم بود که روز گذشته اعلام کرد: بخش اول مطالبات به حق پرستاران به دانشگاه های علوم پزشکی پرداخت شده است و روسای دانشگاه های علوم پزشکی باید در اسرع وقت این مطالبات را پرداخت کنند.

ظفرقندی اظهار داشت: با پیگیری های صورت گرفته در چند روز اخیر خوشبختانه به نتایج خوبی رسیدیم و پنجم شهریور و با حضور رئیس جمهور در سازمان برنامه بودجه جلسه ای برگزار شد و بخش اول جبران مطالبات جامعه پرستاری ۵ و ۶ شهریور به دانشگاه های علوم پزشکی پرداخت شد و روسای دانشگاه های علوم پزشکی بایداین مطالبات را در اسرع وقت به پرستاران پرداخت کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha