نماینده دانشجویان از چالش‌های دانشگاه با رئیس‌جمهور گفت

تهران- ایرنا- افشین راهداری دانشجوی دکترای شیمی به نمایندگی از دانشجویان در دیدار با رئیس‌جمهور مهاجرت، نبود زیرساخت‌ها، فرصت‌های محدود علمی و هوش مصنوعی را مهمترین چالش‌های دانشجویان بیان کرد. 

به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، این دانشجوی دانشگاه تهران ضمن خوشامدگویی به رئیس‌جمهور و هیات همراه گفت: امروز در آغاز سال تحصیلی جدید گرد هم آمدیم تا فصل جدیدی از یادگیری را آغاز کنیم. ما آماده‌ایم تا با همکاری و همفکری در راستای تحقق اهداف عالی کشور گام برداریم.

راهداری اظهارداشت: یکی از مهمترین چالش‌های کشور مهاجرت نخبگان است؛ برای تربیت نیروی انسانی که سرمایه‌های انسانی کشور هستند میلیاردها دلار هزینه می‌شود و با مهاجرت آنها ۱۵۰ میلیارد دلار ضرر به کشور وارد می‌شود.

وی بیان کرد: مهاجرت به دلایل مختلفی انجام می شود، یکی از آنها عدم شایسته سالاری است و دانشجویان و نخبگان احساس می کنند شایسته سالاری در کشور رعایت نمی شود. مهمترین اصل در این زمینه شفاف سازی روال ها است.

این دانشجوی دکتری شیمی بیان کرد: نداشتن چشم اندازی برای آینده، شرایط اقتصادی شکننده، نبود امکانات پژوهشی، امکانات و تسهیلات رفاهی و نبود زیرساخت‌ها مشکلات بسیاری را برای دانشجویان کشور به وجود آورده است.

وی اظهارداشت: مهمترین نیاز کشور فضای بانشاط و خلاق دانشگاه‌ها است و ایجاد فضای پویا و خلاق که در فرمایشات رهبری نیز بوده است، جز با کانون ها و انجمن های علمی و مشارکت دانشجویان و اساتید میسر نخواهد بود.

راهداری گفت: چالش بعدی دانشجویان فرصت‌های محدود علمی است، به این معنی که دانشجویان به دنبال فرصت‌های پژوهشی هستند و استمرار نداشتن با مراکز علمی خارج از کشور در این روند تاثیرگذار است.

وی افزود: موضوع دیگر هوش مصنوعی است، در حوزه هوش مصنوعی و دسترسی به داده‌ها با چالش های زیرساختی مواجه هستیم. در حالیکه هوش مصنوعی با همه رشته‌ها ارتباط دارد و اگر ارتباط علمی بین دانشگاه و مراکز علمی را برقرار نکنیم نتیجه آن رساله هایی خواهد بود که خاک می خورد.

این نماینده دانشجویان تصریح کرد: چالش دیگر نوع همکاری بنیاد ملی نخبگان با نخبگان کشور است. فرآیند شناسایی نخبگان صحیح نیست و صرفا با درنظر گرفتن تست و معدل نمی توان نخبه پرورش دهیم یا آنها را شناسایی کنیم و باید سیستم‌های شناسایی هوشمند جامع باشد.

وی افزود: باید از نخبگان حمایت مالی و معنوی صورت بگیرد تا به تحقیق بپردازند و نباید برای حداقل زندگی دست به هر شغلی بزند.

راهداری تصریح کرد: باید با ایجاد شبکه های ارتباطی علمی و عملی، ارتباط نخبگان با صنعت افزایش یابد و ایجاد شبکه بین المللی برای انگیزه نخبگان نتیجه اثربخشی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه نکته مهم که آینده دانشگاه و جوانان را تحت تاثیر قرار دهد، عدالت آموزشی و دسترسی به امکانات آموزشی است، افزود: توجه نکردن به این معضل موجب مشکلاتی در راهیابی افراد به دانشگاه است.

نماینده دانشجویان با اشاره به چالش‌ها و مشکلات آموزش عالی گفت: مهاجرت نخبگان به این معنی نیست که به آینده کشور توجه ندارند. ما دانشجویان الگوی افتخارآفرینی در عرصه علم و مقاومت داریم و نمونه آن شهید خلبان غفور است که گفته بود دوست دارم کفنم پرچم کشور باشد.

وی در پایان گفت: سخن آخر من به شعار رئیس جمهور که گفتمان ملی است مربوط می‌شود. با توجه به شرایط فعلی کشور رئیس جمهور به درستی این مطلب را مطرح کرده‌اند و اقدامات شایسته ای را برای تحقق آن انجام داده‌اند. ما برای داشتن این روحیه تشکر می کنیم و امیدواریم اقدامات جدی برای تکریم جایگاه دانشجویان داشته باشند.

از دانشگاه صیانت کنید

در ادامه این نشست و هنگامی که رئیس جمهور قصد داشت سخنرانی کند، شماری از دانشجویان خواستند که فرصتی برای سخنرانی داشته باشند که در نهایت به پیشنهاد رئیس‌جمهور یک نفر به نمایندگی انتخاب شد و پشت تریبون قرار گرفت.

علیرضا صفری از بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در این مراسم گفت: انجمن دانشجویان مستقل دانشگاه تهران، مجمع عدالتخواه دانشگاه تهران و بسیج دانشجویان نامه‌ای خدمت رئیس جمهور ارسال کردند. حدود یک هفته است پیگیریم که در این برنامه تشکل‌های دانشجویی و شورای صنفی تریبونی برای شنیده شدن داشته باشند.

وی ادامه داد: سردر دانشگاه تهران این جمله نوشته شده است که خدا لعنت کند دست هایی که می خواهد دانشگاه و جوانان ما را سیاست زدایی کند و این جمله صریح رهبر معظم انقلاب در دهه ۷۰ است. من در اینجا نمی خواهم نطق تشکل باشم و می‌خواهم بگویم از دانشگاه صیانت کنید.

وی از رئیس جمهور خواست در ۱۶ آذر (روز دانشجو) در دانشگاه تهران حاضر شود و صدای تشکل‌های دانشجویی را بشنود. همچنین به درخواست از وزیر علوم برای برگزاری جلسه‌ای با نمایندگان تشکل های دانشجویی اشاره کرد. 

به گزارش ایرنا، در مراسم آغاز رسمی سال تحصیلی آموزش عالی در دانشگاه تهران با حضور مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور، حسین سیمایی صراف، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، محمدرضا ظفرقندی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، محسن حاجی‌ میرزائی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور، مهدی سنایی، معاون امور سیاسی دفتر رئیس‌جمهور، سیدضیا هاشمی، معاون فرهنگی و اجتماعی معاون اول رئیس‌جمهور، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و روسای شماری از روسای دانشگاه‌های مطرح کشور در این مراسم حضور داشتند.

همچنین در این مراسم از ۳ داوطلب برتر در گروه های پنج گانه آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ تقدیر شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha