وزیر علوم: علم و عقل نقاد بهترین معیار برای توافق در مورد راه‌حل‌هاست

تهران- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با وجود همه مشکلات، هنوز بر سر راه‌حل‌ها توافق نداریم. برای وفاق در راه‌حل‌ها علم و عقل نقاد، بهترین معیار است.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا حسین سیمایی امروز (شنبه) در آیین آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها در دانشگاه تهران گفت: رئیس جمهور به درستی دریافتند که گمشده اصلی وفاق است وفاق سدشکن بسیاری از مشکلات است. بنابراین به درستی با یک تعبیر همه فهم بارها تکرار می‌کنند که دعواها پدر مردم را درآورده است می خواهم در خانه علمی به دو وفاق اشاره کنیم.

وی ادامه داد: نیاز داریم درباره مشکلات وفاق یابیم واقعیت این است که با وجود همه مشکلات بر سر اولویت‌ها توافق نداریم وفاق دوم که باید در خانه علم مطرح کنم این است که بر سر راه‌حل‌ها هم توافق نداریم برای وفاق در راه‌حل ها علم و عقل نقاد، بهترین معیار است.


سیمایی با اشاره به یکی از سخنرانی های خود گفت: چندین دهه بزرگان علم و فرهنگ برای حجیت عقل کوشیدند تا بر اخباریان فایق آیند و اکنون هنوز بر اینکه علم تنها راه برای برون رفت از مشکلات است توجه نداریم، البته معتقد نیستم علم معصوم است علم وحی نیست؛ ولی مگر چاره دیگری جز پناه بردن به علم و دانش داریم.

وزیر علوم ادامه داد: علم به تنهایی سعادت نمی‌آورد. علم با اخلاق و بینش اخلاقی بشر را نجات می دهد. وقتی علم در دست قدرتمندان فاسد قرار گیرد، آن را ابزاری برای نابودی بشریت تبدیل می‌کنند. امروز شاهدیم اسرائیل غاصب از علم و فناوری برای نابود کردن یک نسل استفاده می کند که واقعا دردناک است. فکر نمی کردیم در عصر حقوق بشر این قدر قساوت را شاهد باشیم.

وی ادامه داد: بشر فکر می کرد با تاسیس سازمان ملل، صلح و امنیت را به ارمغان خواهد آورد. این امر اشتباه نبود. اما وقتی علم در دست فاسد قرار گرفت برای از بین بردن یک نسل و توسعه جنگ استفاده کرد. معتقدم امروزه بشر از صلح و امنیت دور شده است. وقتی امروز از جنایت‌های رژیم صهیونیستی دفاع می‌کنند و آن را دفاع مشروع می‌دانند باید منتظر آینده پرخطر بر ای خود باشند.

چرا دانشگاه در رتبه مطلوب قرار ندارد؟

استاد دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: گاهی از دانشگاه انتقاد می‌شود چرا در رتبه مطلوب قرار ندارد یا چرا از قافله علم عقب مانده است. می خواهم دانشگاهیان را با رزمندگان دفاع مقدس مقایسه کنم. آن زمان در یک کلام، ابزار و تجهیزات تناسبی با ابزار جنگی صدام نداشت ولی رزمندگان ما با توکل به خدا تحت هدایت امام (ره) دشمن را به زانو درآوردند. یک وجب از خاک کشور از دست نرفت. امروز نیز دانشجویان از نظر تامین مالی در تنگنا هستند اما چراغ تعلیم و تعلم روشن، چراغ آزمایشگاه‌ها و کتابخانه‌ها روشن است. 

وی افزود: وقتی پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان را مشاهده می کنید امیدوار می‌شوید و افسوس هم می خورید ای کاش داشته های مالی بیشتری داشتیم تا این چراغ فروزنده تر بماند.

سیمایی تاکید کرد: دانشگاه ما به شدت نیازمند توجه بیشتری است، اکنون و در فصل بودجه با تمام دشواری‌هایی که در کشور وجود دارد باید به بودجه دانشگاه‌ها توجه کرد. معتقدم هزینه کرد در دانشگاه ها سرمایه‌گذاری است.

وی با اشاره به اینکه نباید مردم را ناامید کرد گفت: تمام بودجه آموزش عالی کمتر از سه درصد بودجه کل کشور است. بودجه ای که در آموزش عالی داریم برای کل آموزش عالی کمتر از بودجه یک دانشگاه برتر در دنیا است. سهم آموزش از تولید ناخالص داخلی بسیار پایین است. اگر بخواهیم بودجه امروز را با ارز خارجی بسنجیم؛ امروز تقریبا و فقط ۵۰ درصد بودجه سال ۱۳۹۰ را داریم. اما دانشگاهیان واقعا امیدوار هستند و انتخابات امید تازه‌ای دمیده است. حمایت دانشجویان از رئیس‌جمهور و دولت چهاردهم نشان می‌دهد به مسئولیت خود در قبال جامعه، صنعت و بحران‌های کشور واقغف هستند.

سیمایی گفت: دانشگاهیان به جد می کوشند از قافله نوآوری عقب نمانند؛ ما در این دوره با جدیت به دنبال ترمیم معیشت هستیم. کارهای خوبی انجام شده است ولی چون رئیس جمهور گفتند تا کاری انجام شده اعلام نکنید. انصافا گام‌های خوبی برداشتیم تا معیشت استادان و کارمندان عزتمندانه باشد.

وی خاطرنشان کرد: ما اقدامات عملیاتی و برنامه عملیاتی را برای اجرای برنامه هفتم توسعه آماده کرده ایم و معتقدیم اگر منابع مالی این برنامه که مجلس تدارک دیده است، تامین شود به رشد علمی و خیزش علمی می رسیم. همچنین می‌توانیم جلوی مهاجرت را بگیریم و ادعا کنیم برای جامعه آموزش عالی زندگی عزتمندانه را تدارک دیدیم.

وی در پایان تصریح کرد: رئیس جمهوری از رشته پزشکی پا در میدان سیاست گذاشتند امیدوارم با همت ایشان شاهد آینده جدید برای ایران عزیز باشم.

به گزارش ایرنا، در مراسم آغاز رسمی سال تحصیلی آموزش عالی در دانشگاه تهران مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور، حسین سیمایی صراف، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، محمدرضا ظفرقندی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، محسن حاجی‌ میرزائی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور، مهدی سنایی، معاون امور سیاسی دفتر رئیس‌جمهور، سیدضیا هاشمی، معاون فرهنگی و اجتماعی معاون اول رئیس‌جمهور، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، معاونان وزارت علوم، رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی، رئیس دانشگاه شهید بهشتی و شمار دیگری از روسای دانشگاه‌ها و استادان برجسته دانشگاه‌ها حضور داشتند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha