استاندار: سامانه گرمسیری در استان ایلام بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

ایلام - ایرنا - استاندار ایلام از پیشرفت فیزیکی بیش از ۹۰ درصدی ابرپروژه سامانه گرمسیری در این استان خبر داد و گفت: با اجرای این طرح بیش از ۱۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان از به واسطه تکمیل این پروژه آبی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، "حسن بهرام‌نیا" روز شنبه در بازدید از پروژه سامانه گرمسیری در شهرستان مهران اظهار کرد: از ۱۸ هزار هکتار تحت پوشش این سامانه، نزدیک به ۱۲ هزار هکتار از اراضی مربوط به شهرستان مرزی مهران، بیش از یکهزار هکتار مربوط به شهرستان چوار و ایلام و پنج هزار هکتار مربوط به حوزه جنوب استان است.

وی با قدردانی از پیمانکار و کارفرمای این ابر پروژه، تصریح کرد: پیشرفت کنونی پروژه ۹۰.۳ درصد است که بر اساس پیش‌بینی‌های بیان شده توسط کارفرما نزدیک به ۶ هزار هکتار از زمین های دشت مهران تا پایان آبان ماه سال جاری از طریق خط انتقال سد کنجانچم مشروب خواهد شد.

استاندار: سامانه گرمسیری در استان ایلام بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

استاندار ایلام بیان کرد: تا پایان سال جاری تمام منطقه شمال استان که شامل ۱۳ هزار هکتار است زیر کشت رفته و مابقی هم که نزدیک به پنج هزار هکتار مربوط به حوزه جنوبی استان است سال آینده زیر کشت قرار خواهد گرفت.

بهرام‌نیا یادآور شد: برای ابر پروژه سامانه گرمسیری ۲ سد، ۳۵ تونل، ۵۰۰ کیلومتر لوله گذاری و ۵۰ کیلومتر کانال و باکس احداث شده است.

استاندار ایلام با اشاره به اینکه تا کنون اعتباری معادل ۱۵۸هزار میلیارد ریال برای پروژه سامانه گرمسیری در استان ایلام هزینه شده است، گفت: از این میزان اعتبار ۷۹ هزار میلیارد ریال در دولت سیزدهم هزینه شده است.

استاندار: سامانه گرمسیری در استان ایلام بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

وی در ادامه با بیان این‌که ظرفیت سد کنجانچم به عنوان یکی از پروژه‌های سامانه گرمسیری، ۸۵ میلیون متر مکعب است، گفت: تاکنون ۵۳ میلیون متر مکعب آب پشت سد ذخیره‌سازی شده و دریچه‌های صنعت، شرب و کشاورزی ایجاد شده است.

بهرام‌نیا خاطرنشان کرد: با افتتاح این ابرپروژه، ۹۰ هزار تن به محصولات زراعی استان افزوده خواهد شد که انتظار می‌رود ۱۷ هزار میلیارد ریال برای کشاورزان منطقه ارزش افزوده در بخش‌های مختلف ایجاد کند.

استاندار: سامانه گرمسیری در استان ایلام بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

به گزارش ایرنا، تکمیل سامانه گرمسیری، آب مورد نیاز اراضی کشاورزی شهرستان‌های ایلام، چوار، مهران و دهلران به وسعت ۱۸ هزار هکتار در استان ایلام را تامین می‌کند.

تا کنون بیش از سه هزار میلیارد ریال برای احداث شبکه‌های فرعی طرح سامانه گرمسیری در استان ایلام هزینه شده است.

با اجرای این پروژه بخش قابل‌توجهی از زمین‌های دیمی به آبی تبدیل خواهد شد و تحول بزرگی در اقتصاد و حوزه کشاورزی استان ایجاد می‌شود.

استاندار ایلام در ادامه از مخزن ۱۰هزار متر مکعبی روستای چالاب شهرستان مهران، دریاچه سد و خط انتقال سامانه گرمسیری بازدید کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha