۲۳ مهر ۱۴۰۳، ۷:۵۸
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 85625366
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

به مناسبت ۲۳ مهر روز عصای سفید؛

دنیای تاریک من

۲۳ مهر ۱۴۰۳، ۷:۵۸
کد خبر: 85625366
دنیای تاریک من

بجنورد-ایرنا- نابینایان و کم بینایان، معلولانی که نقض ظاهری آنان نه تنها مانع پیشرفت و ادامه زندگی آنان نشده بلکه توانمندی ها و ظرفیت هایی خاصی در وجود تک تک این عزیزان نهفته است و تنها کافیست تا آنها را باور کنیم.

به گزارش ایرنا، اینگونه نیست که ما دنیای تاریکی را در ذهن خود برای آنان تصور کنیم؛ با وجود مشکلات متعدد و نابینایی که به دلایل مختلف دارند امیدشان را از دست نداده اند برعکس، انگیزه عجیبی در وجود آنان رشد کرده است.

موفقیت هایی مختلف را با چشمانی بسته لمس می کنند در عین حال محکوم اند به ایستادن طولانی کنار خیابان وقتی که عجله‌ دارند.

محکوم اند به یاد بردن چهره مادر و عکس معصوم دخترانشان.

درست است که چشم هایشان هرگز دنیا را نمی بیند اما دل های آنان با ایمان درست خدا را می یابد.

۱۵ اکتبر برابر با ۲۳ مهر روز عصای سفید بهانه‌ای است تا معلولانی که از نعمت بینایی محروم هستند اما با چشم دل نعمت های خداوندی را نوازش می کنند به یادآوریم.

افرادی که با کمترین ادعا و با تلاش و باوجود محدودیت‌ها، همواره در حال اثبات خود هستند و ثابت می‌کنند که فهم از لمس انگشتان بر برجستگی کاغذ جرقه نمی‌زند، بلکه شعاع افق دل است که بر فهم، سایه می افکند.

موفقیت با محدودیت جسمی ناکام نمی ماند و توکل، صبر، استقامت و زمزمه هایی با خالق در سکوت، ادبیاتی آشنا برای آنان بوده و در یک کلام لمس موفقیت با اراده و همت مبتنی بر امیدواری میسر است.

دنیای تاریک من

نابینایان را باور کنیم

فروغ فرخنده، معلمی که با وجود مشکلات ریز و درشت، به توانایی‌ های خود ایمان دارد و سالهاست با وجود کاستی‌ها به زندگی روی خوش نشان داده است.

او محدودیت را بهانه ‌ای برای کناره‌ گیری از اجتماع و عدم فعالیت خود قرار نداده، بلکه از آن برای رسیدن به موفقیت‌های بیشتر، پله ترقی ساخت تا موفقیت هایش بیشتر از نابیناییش ظاهر شود و جلوه نمایی کند.

تصور این که فردی کم‌بینا مسئولیت تدریس روزانه ۳۵ دانش آموز روستایی را به عهده داشته باشد، شاید کمی عجیب به نظر برسد اما او جوانی روشندل است که هر روز با امید، مشق عشق به دانش آموزان می آموزد.

روشندلی که تمام دغدغه اش فراگیری علم و تحصیل برای تک تک فرزندان این مرز و بوم که محروم از هرگونه امکانات در روستاهای دوردست تحصیل می کنند است.

او نه با چشم ظاهر بلکه با چشم دل خود قدم در این راه گذاشته، او زیبایی‌هایی را در مسیر علم و دانش درک می‌کند و سرنوشت خوبی را برای آینده سازان مملکت رقم می زند.

امید یک فرد نابیناست اما در هم نشینی با او متوجه می شویم مراتب بسیاری را طی کرده و کسانی که قدرت بینایی دارند به آن دست پیدا نکرده اند.

دنیای تاریک من

اشتغال؛ دغدغه ای همیشگی

یکی از نابینان در خصوص مشکلان این قشر در جامعه خراسان شمالی می گوید: روشندلان چالش‌های مختلفی دارند و یکی از اصلی ترین آن ها، عدم دسترسی آسان به اشتغال است.

زهره بابایان، ۳۲ ساله فارغ التحصیل رشته مهندسی صنایع غذایی که مدتی در کارخانه رب مشغول به فعالیت بوده می گوید: بسیاری از نابینایان توانمند و تحصیل کرده اند اما سال هاست جویای کار هستند از جمله خود من و گاها فقط مشکل بینایی بهانه ای برای رد اشتغالمان شده است.

وی اظهار می کند: بسیاری مواقع نابینایان در صورت یافتن اشتغال با برخورد متمایز کارفرماها روبه‌رو می‌شوند و باید دیدشان به این قشر تغییر یابد، زیرا امروزه با پیشرفت تکنولوژی افراد نابینا مانند افراد بینا می‌توانند فعالیت کنند و برای جامعه مفید واقع شوند و توانمندی‌های خود را بروز دهند.

این روشندل می افزاید: انتظار می رود مسئولان برای ایجاد اشتغال این قشر در مشاغل غیردولتی زمینه‌های مهارت و حرفه آموزی را مورد هدف قرار دهند تا یک فرد نابینا در حسرت آرزوی استخدامی منتظر شغل نباشد.

دنیای تاریک من

مناسب‌سازی معابر؛ راهی برای رهایی

یکی دیگر از نابینایان با انتقاد از کم کاری های انجام شده برای مناسب سازی معابر عمومی، اماکن و فضاها می گوید: سال‌های متمادی است که نابینایان از عدم مناسب سازی شهری رنج می‌برند اما متأسفانه تاکنون اقدام رضایت بخشی برای سهولت رفت و آمد نابینایان در سطح شهر انجام نشده است.

عزیزالله برزگر اظهار می کند: در شهرستانی زندگی می کنم که برخی از مسیرهای پرتردد حتی برای افراد سالم هم مناسب‌سازی شده نیست، چه برسد به افرادی با شرایط من که از نعمت بینایی هم محروم‌اند.

وی با بیان اینکه ما دوست داریم همانند مردم عادی در معابر رفت و آمد داشته باشیم می افزاید: نابینایان محکوم اند به چاله‌های شهرداری که هر از چندگاهی خبری از دست و پای زخمی در چاه های عمیق شهرداری بدون حفاظ به گوش می رسد.

وی که دانشجوی رشته حقوق است با تأکید بر ضرورت مناسب‌سازی محل کار و زندگی نابینایان و کم‌بینایان اضافه می کند: پیگیری مناسب‌سازی اماکن عمومی و دولتی جهت تردد مستقل و بی‌خطر این افراد باید با جدیت دنبال شود و نباید نابینایان مورد غفلت و فراموشی قرار گیرند.

برزگر ادامه می دهد: از مسئولان می‌خواهم خودشان را به‌جای ما و فرزندانمان قرار دهند و تصور کنند و چشم‌هایشان را ببندند و برای مدت کوتاهی از دیدن دنیا محروم شوند، آیا دلشان می‌خواهد شبیه ما تا این حد محدود باشند.

دنیای تاریک من

بر پایه آمار اداره کل بهزیستی خراسان شمالی؛ ۲۴ هزار و ۲۲۰ معلول در این استان یک میلیون نفری زیر پوشش این سازمان حمایتی قرار دارند و در مجموع ۴۶ هزار و ۱۰۷ خانواده شامل ۱۲۴ هزار نفر از خدمات این سازمان حمایتی بهره مند می شوند.

سه هزار و ۹۰۵ معلول بینایی درخراسان شمالی تحت پوشش بهزیستی هستند که ۲۲ درصد از این افراد معلول بینایی اند و از مجموع کل معلولان بینایی استان، یک هزار و ۶۷۵ نفر با معلولیت ضعیف، ۹۶۹ نفر متوسط، ۹۱۹ نفر شدید و ۳۴۲ نفر معلول بینایی خیلی شدید هستند.

پانزدهم اکتبر یا ۲۳ مهر به عنوان روز جهانی نابینایان یا قانون عصای سفید نام گذاری شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha