۲۱ مهر ۱۴۰۳، ۱۵:۴۲
کد خبر: 85625481
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

طرح "روز فارس" در دستور شورای فرهنگ عمومی استان

۲۱ مهر ۱۴۰۳، ۱۵:۴۲
کد خبر: 85625481
طرح "روز فارس" در دستور شورای فرهنگ عمومی استان

شیراز - ایرنا - براساس اعلام شورای فرهنگ عمومی فارس، ثبت روز شیراز در تقویم رسمی کشور از دستور شورای عالی انقلاب فرهنگی خارج شده و نامگذاری روزی به نام استان‌ها در دستور کار است و موضوع "روز فارس" در دستور کار شورای فرهنگ عمومی این استان قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سال‌ها است که ۱۵ اردیبهشت ماه به عنوان روز شیراز گرامی‌داشته می‌شود و در روزهایی پر رفت و آمد که دل بسیاری از ایرانی‌های اهل سفر هوای این شهر را می‌کند، ویژه برنامه‌هایی به این مناسبت برگزار می‌شود.

در چلسه شنبه بیست و یکم مهر ۱۴۰۳ شورای فرهنگ عمومی فارس گفته شد که شهرداری شیراز، درخواست ثبت این روز را در تقویم رسمی کشور به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کرده بود اما پاسخ رسیده که نامگذاری روزی به نام مراکز استان ها از دستور کار این شورا خارج شده و به جای آن روزهایی به نام هر استان نامگذاری می‌شود.

آنطور که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در صد و چهل و ششمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان گفت: تا کنون استان های مازندران، اصفهان، خوزستان و همدان روزهایی را برای نامگذاری به نام استان خود پیشنهاد داده اند و مصوباتی نیز گرفته‌اند.

به گفته حمیدرضا قانعی بیشتر روزهای مشخص شده برگرفته از اتفاقات هویت ساز و یا رخدادهای دفاع مقدس مربوط به هر استان بوده است.

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز نیز گفت: موضوع نام‌گذاری روزی به نام شهرها، درباره استان‌هایی مانند اصفهان و همدان که نام مرکز و استان یکی است حل شده اما درباره شیراز، پیشنهاد می‌شود روز پانزده اردیبهشت به همین شکل به عنوان روز شیراز باقی بماند و برای ثبت دروز فارس در تقویم رسمی کشور، روزی دیگر پیشنهاد شود.

قانعی به عنوان دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس، پیشنهاد کرد: در این باره از اعضای این شورا نظرخواهی و جمع‌بندی شود تا پیشنهاد نهایی برای ثبت در تقویم ارائه شود.

طرح "روز فارس" در دستور شورای فرهگ عمومی استان

پیشنهاد یک تعطیلی اختصاصی و جرقه روزی به نام فارس

معاون هماهنگی امور گردشگری و زیارت استانداری فارس، پس از این تصمیم برای نام‌گذاری روز فارس، درخواست کرد: چنانکه میلاد امام رضا (ع) تنها در استان خراسان رضوی تعطیل است، ششم ذوالقعده برابر با روز بزرگداشت احمد بن موسی (ع) نیز تنها در فارس تعطیل اعلام شود.

محمد فرخ‌زاده هدف از این تصمیم را فراغت عموم مردم برای حضور فعال در برنامه‌هایی که در این روز برپا می‌شود عنوان کرد.

معاون هماهنگی امور گردشگری و زیارت استانداری فارس، درخواست کرد: چنانکه میلاد امام رضا (ع) تنها در استان خراسان رضوی تعطیل است، ششم ذوالقعده برابر با روز بزرگداشت احمد بن موسی (ع) نیز تنها در فارس تعطیل اعلام شود.

پس از طرح این درخواست، آیت‌الله لطف الله دژکام پیشنهاد کرد که همین روز ششم ذی‌القعده به عنوان روز فارس نیز به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شود؛ این پیشنهاد، به بحث و بررسی گذاشته شد و نظرات مخالف و موافق با این انتخاب، همراه با استدلال‌هایی قابل تامل مطرح شد.

یکی از نظرات مخالف ازآن وحید نمازی، رئیس حوزه هنری فارس بود که گفت: ششم ذی القعده در هفته کرامت قرار دارد که خود دارای هویتی شکل گرفته و مستقل است.

او گفت: اگر این روز به نام فارس در تقویم ثبت شود، باید بکوشیم هویت مستقل تری پیدا کنیم که بسیار دشوار است.

برخی از اعضا در این جلسه نظری درباره ششم ذی القعده به عنوان روز فارس مطرح نکردند و برخی نیز با آن موافق بودند.

اما یکی دیگر از پیشنهادها مطرح شده برای این روز ۱۸ اردیبهشت بود؛ روزی که سال ۱۳۸۷، رهبر معظم انقلاب در سفر به فارس، شیراز را سومین حرم اهل بیت نامیدند.

یکی دیگر از پیشنهادات مطرح شده برای این روز ۱۸ اردیبهشت بود؛ روزی که سال ۱۳۸۷، رهبر معظم انقلاب در سفر به فارس، شیراز را سومین حرم اهل بیت نامیدند.

این پیشنهاد نیز با مخالفت‌هایی روبرو شد که مهمترین آن این بود که در این صورت روز فارس ۱۰ سال متوالی با ایام عزاداری محرم همزمان می‌شود و امکان ویژه برنامه‌های شاد وجود ندارد و البته باید ایام عزاداری فاطمیه و ماه مبارک رمضان را هم افزود.

نظر موافق نیز این بود که ثبت روز فارس در تقویم شمسی منافاتی با گردش تقویم قمری ندارد، چنانکه بسیاری از ایام ملی ما مانند نوروز نیز با محرم و رمضان همزمان شده و برنامه‌های متناسب و خوبی را برگزار کرده‌ایم.

نام احمد بن موسی(ع)، به برنامه‌های روز فارس جهت می‌دهد

نماینده ولی فقیه در فارس، اظهار کرد: گاهی روزی برای ثبت در تقویم انتخاب می‌شود بدون اینکه محتوای غنی داشته باشد و در ادامه با عنوان کار فرهنگی فعالیت‌های غیر فرهنگی انجام می‌شود.

آیت‌الله دژکام گفت: گاهی اسم می‌گذاریم اما محتوا تعریف نمی‌کنیم، این در حالی است که نام احمد بن موسی (ع) می تواند برای برپایی ویژه برنامههای روز فارس جهت دهنده باشد.

او ادامه داد: وقتی روز فارس را روز بزرگداشت احمد بن موسی (ع) نامگذاری ‌کنیم، چارچوب مشخص و این مناسبت شادی می‌شود اما معصیت نمی‌شود.

با این حال، رئیس شورای فرهنگ عمومی فارس با اشاره به نقطه نظرات متفاوت، مصوب کرد تا دبیر شورا به صورت کتبی از اعضا نظرخواهی کند و سپس جمع بندی و تصمیم‌گیری شود.

درباره تعطیلی ششم ذی القعده در فارس نیز اگر چه یک نظر مخالف از سوی محمد موذنی، رئیس دانشگاه شیراز مطرح شد، اما مقرر شد این درخواست برای تصمیم گیری نهایی به شورای تامین فارس ارائه شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha