۲۱ مهر ۱۴۰۳، ۱۶:۵۹
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 85625588
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آغاز مهاجرت پرندگان آبزی به منابع آبی کردستان

۲۱ مهر ۱۴۰۳، ۱۶:۵۹
کد خبر: 85625588
آغاز  مهاجرت پرندگان آبزی به منابع آبی کردستان

سنندج-ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: هر سال، با شروع فصل پاییز و آغاز سرما بسیاری از پرندگان برای فرار از زمستان‌های سرد و حفظ بقای خود از عرض های شمالی کره زمین به عرض های جنوبی تر از جمله کردستان مهاجرت می­ کنند.

اقبال حمیدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد:در واقع تغییرات آب و هوایی و کمبود غذا باعث شده که مهاجرت برای بسیاری از گونه های پرندگان، به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی آنها تبدیل شود.

وی بیان کرد: مسیرهای اصلی پروازی پرندگان مهاجر شامل چهار خط پروازی: مسیر پروازی آفریقایی- اوراسیایی(ترکیب دو قاره اروپا و آسیا )، مسیر پروازی آسیای مرکزی، مسیر پروازی شرق آسیا-استرالیایی و مسیر پروازی نیمکره غربی است؛ ضمن اینکه رایج ترین الگوی پرواز در پاییز شامل مهاجرت به مناطق گرمترجنوبی برای زمستان گذرانی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان بیان کرد: استان کردستان با توجه به موقعیت، توپوگرافی، منابع آبی فراوان، جنگل ومراتع بکر و از نظر جغرافیایی در مسیر مهاجرتی پرندگان مهاجر است و با داشتن چندین رودخانه پرآب ودائمی و بیش از ۱۵ سد و تالاب بین المللی زریوار، با شروع فصل سرما پذیرای دسته های بزرگی از پرندگان مهاجر آبزی است.

وی با بیان اینکه مهاجرت پرندگان از مهر ماه شروع و در ماه های آذر و دی به اوج خود می رسد، اضافه کرد: خانواده مرغابی سانان بویژه خوتکا از اولین گروه از پرندگان هستن که به تالاب زریوار که در مسیر مهاجرت پرندگان از شمال غرب کشور به تالابهای جنوب قرار دارد وارد شده اند.

حمیدی یادآور شد: خیلی از پرندگان مهاجر آبزی در تالاب زریوار استراحت کوتاهی کرده و بعد از تغذیه وگرفتن نیرو و توان جسمی به حرکت خود بطرف تالابهای جنوب کشور و کشور عراق ادامه می دهند و تعدادی هم با توجه به امنیت در تالاب ماندگار شده وزمستان گذرانی میکنند.

وی با بیان اینکه در استان کردستان تاکنون بیش از ۳۱۲ گونه پرنده آبزی ،کنار آبزی وخشک زی شناسایی شده اند، افزود: هر ساله در بهمن ماه اقدام به برآورد جمعیت و سرشماری پرندگان مهاجرآبزی وکنار آبزی می شود ‌

در سال گذشته بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ فرد از گونه های مختلف پرندگان آبزی وکنار آبزی در منابع آبی استان شمارش شد، این تعداد از ۱۹ خانواده و ۶۰ گونه بودند.

بیش ترین تعداد پرنده شمارش شده در سد سقز با پنج هزار و ۵۰۰ فرد و بیشترین تنوع گونه پرنده در تالاب بین المللی زریبار با ۴۴ گونه بوده است.

بیشترین جمعیت پرنده هم مربوط به کاکایی ارمنی با هزار و ۳۰۰ فرد بوده که شمارش شده است و بعد از آن اردک سرسبز با تعداد هزار و ۲۵ فرد در رتبه دوم قرار دارد.

دوازدهم اکتبر مصادف با ۲۱ مهر ماه به نام روز جهانی پرندگان مهاجر نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha