اجرای یک هزار و ۲۴۴ طرح درآمدزایی در روستاهای استان اردبیل

اردبیل- ایرنا- مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری اردبیل از اجرای یک هزار و ۲۴۴ طرح درآمدزایی در این استان خبر داد و گفت: این طرح‌ها با ۱۶ هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی با سود هشت درصد اجرا می‌شود.

شاهپور آذروند روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تشریح اقدامات انجام شده برای توسعه زیرساخت‌های روستایی و افزایش درآمد روستاییان اظهار کرد: بر اساس قرارداد با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) قرار بود به ۵۴۶ روستای استان آبرسانی شود که از این تعداد تا پایان شهریور امسال پروژه آب شرب ۳۰۵ روستا اجرا شد.

وی با بیان اینکه در روزهای آینده تعدادی دیگر از پروژه‌ها آب شرب در روستاهای استان اردبیل به بهره‌برداری خواهد رسید، افزود: قرار است در مرحله دوم هم قرارداد پروژه‌های آبرسانی به ۵۰۸ روستا به امضا برسد.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری اردبیل در خصوص زیرساخت‌های انرژی و گاز رسانی به روستاها گفت: یک‌هزار و ۵۵۱ روستا تا پایان شهریور امسال از گاز برخوردار شدند و تنها در روستاهای واقع در بین زنجان و خلخال چند روستا باقی مانده که مدیرعامل شرکت گاز استان در هفته‌های گذشته قول داد که به‌زودی به این روستاها هم گازرسانی شود.

وی همچنین به اقدام‌ها در حوزه مسکن اشاره کرد و افزود: با مشارکت حساب ۱۰۰ حضرت امام خمینی (ره) و جمعی از خیران در سال گذشته ۶۸ واحد مسکن محرومین در روستاهای استان اردبیل به مرحله افتتاح و بهره‌برداری رسید و امسال هم ۲۸ واحد در دست اجرا است.

۸۰ درصد استخرهای پرورش ماهی استان در روستاها فعال است

آذروند در بحث اشتغال و ایجاد درآمد پایدار نیز از وجود ۵۰۰ استخر پرورش ماهی در استان اردبیل خبر داد و گفت: ۸۰ درصد این استخرها در حوزه روستایی بوده که با همت این واحدها در سال گذشته ۱۲ هزار و ۶۶۸ تن ماهی سردابی تولید شد.

اجرای یک هزار و ۲۴۴ طرح درآمدزایی در روستاهای استان اردبیل

وی با اشاره به تولید انواع خاویار در استان اردبیل با توجه به آب و هوای مستعد، اضافه کرد: یک کارخانه تولید غذای ماهی نیز در حال حاضر در حال فعالیت است و امسال هم کارخانه فراوری آبزیان افتتاح خواهد شد.

روستاییان و عشایر فرصت بیمه را از دست ندهند

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری اردبیل در ادامه ضمن دعوت از روستاییان و دهیاران برای استفاده از ظرفیت‌ها و فرصت‌های بیمه روستایی اظهار کرد: تاکنون ۸۷ هزار نفر از روستاییان و عشایر استان بیمه شدند که در مقایسه با جمعیت ۴۵۰ هزار نفری ساکن روستاهای استان رقم بالایی نیست و انتظار می‌رود تا پایان سال جاری ۱۰ هزار نفر دیگر زیر پوشش قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۶ هزار و ۶۸۰ نفر مستمری‌بگیر هستند، گفت: امسال هفت هزار و ۴۵۰ نفر در قالب طرح جوانی جمعیت مادران دارای سه فرزند بیمه شدند که دارای اهمیت است و ضرورت دارد روستاییان به کارگزاران مراجعه کرده و از مزیت‌های آن استفاده کنند.

بهره‌برداری از ۵۰۱ پروژه روستایی در هفته دولت امسال

آذروند همچنین به افتتاح ۵۰۱ پروژه عمرانی و اقتصادی با اعتبار ۱۷ میلیارد و ۸۷۰ میلیون ریال در هفته دولت امسال اشاره کرد و افزود: این پروژه‌ها شامل هدایت آب‌های سطحی، جدول‌گذاری، پازل‌بندی و آسفالت بود که از سوی دهیاری‌ها اجرا شد ، البته دستگاه‌های اجرایی هر کدام پروژه‌های مربوط به حوزه کاری خود را نیز به همین مناسبت داشتند.

این مقام مسئول با اشاره به طرح‌های اقتصادی در دست اجرا در مناطق روستایی در استان اردبیل اضافه کرد: برای نخستین بار در اواخر سال گذشته مجوز ایجاد طرح‌های اشتغالزایی دریافت شد و در قالب این طرح تا امروز برای ۲۴۴ طرح اشتغالزایی در استان تسهیلات اعطا شده است .

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری اردبیل یادآورشد: از محل این تسهیلات خرید ۲۳۱ دستگاه ماشین‌آلات سبک و سنگین اعم از لودر، گریدر، کشنده، یخچال ثبت شده است.

راه‌اندازی واحدهای سی اچ پی؛ تامین زیرساخت انرژی و افزایش درآمد روستاییان

وی گفت: در حوزه زیرساخت‌های انرژی که از جهت پدافند غیرعامل هم حائز اهمیت است، راه‌اندازی پنل‌های خورشیدی ۱۵۰ مگاوات و یا سه مگاوات (سی اچ پی) با هدف تولید برق از گاز در دستور کار قرار گرفته است.

آذروند با اشاره به نقش نیروگاه‌های سی اچ پی در پدافند غیرعامل اظهار کرد: یکی دیگر از طرح‌های جانبی این نیروگاه‌ها که از جهت درآمدزایی هم حائز اهمیت است، راه‌اندازی واحدهای گلخانه‌ای توسط دهیاری‌ها و یا بخش خصوصی است.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری اردبیل اضافه کرد: هزینه راه اندازی هر واحد سی اچ پی ۷۰۰ میلیارد ریال است که سهم بخش خصوصی ۱۰۰ میلیارد ریال است و ۹۰ درصد آن تسهیلات هشت درصد داده می‌شود.

وی با بیان اینکه استان اردبیل در جذب تسهیلات درآمدزایی در روستاها در بین ۳۱ استان رتبه اول را کسب کرد، گفت: یکی دیگر از طرح‌های جانبی ایجاد سردخانه است که در این زمینه هم نخستین مجوز در مشگین‌شهر صادر شده است.

به گفته این مقام مسئول ، در زمینه طرح‌های درآمدزایی در سطح استان اصلاندوز با ۹۰ طرح اول استان شد و شهرهای مشگین‌شهر و کوثر دوم و سوم شدند.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری اردبیل خاطرنشان کرد: شرکت گاز و توزیع نیروی برق ۳۲ نقطه را مشخص کردند و به محض مراجعه سرمایه‌گذار این مناطق در اختیار آنها قرار می‌گیرد تا اقدام به سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی واحدهای خود کنند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های استان در تولید سیب زمینی و با تاکید بر لزوم استفاده بهینه از این فرصت و درآمدزایی از آن گفت: طی هفته‌های اخیر با تسهیلات ۴۲۰ میلیارد ریالی یک واحد صنایع تبدیلی سیب زمینی در روستای بریس شهرستان نمین کلنگ‌زنی شد.

سامانه روستا بازار گره‌گشای بازاریابی روستایی

آذروند خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات اساسی روستاییان فروش و عرضه محصولات است که در این زمینه برای نخستین بار سامانه روستا بازار راه‌اندازی شده است که در این سامانه به سه زبان فارسی، ترکی و عربی قیمت را اعلام می‌کند و انتظار می‌رود علاوه بر حذف واسطه، کشاورزان با استفاده از این سامانه محصولات خود را به قیمت مناسبی عرضه کنند.

به گفته وی، یک هزار و ۸۵۹ روستا در مجموع در استان اردبیل وجود دارد و نزدیک چهار هزار شورا و دهیار در نقاط روستایی این استان فعال هستند.

استان اردبیل با جمعیت افزون بر یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر در شمال‌غربی ایران همجوار با استان‌های گیلان، آذربایجان‌شرقی و زنجان و در همسایگی کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha