پاییز کم‌بارش و آنچه کشاورزان ایلامی باید بدانند

ایلام- ایرنا - پاییز در ایلام همواره با نوای کاشت محصولات زراعی دیم و آبی در شمال و جنوب این استان و تلاش کشاورزان همراه است، کشاورزان ایلامی سال گذشته را با بارش‌های مناسب به خوبی افزایش ۱۰ درصدی تولید گندم پشت سر گذاشتند، اما امسال پیش‌بینی‌ها حکایت دیگری از میزان بارندگی‌ها دارد.

به گزارش ایرنا، بر اساس پیش‌بینی‌های هواشناسی میزان بارش باران در پاییز امسال نسبت به میانگین نرمال کمتر خواهد بود و این در حالی است که سال آبی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳ مقدار دریافت نزولات جوی استان ۴۴۷.۸ میلی‌متر بود و استان طبق پیش بینی‌ها یک بازه زمانی ترسال را پشت سر گذاشت.

کارشناس پیش بینی هواشناسی استان ایلام در این خصوص اظهار کرد: در ۲ ماهه اول پاییز امسال، میزان بارش‌ها نسبت به نرمال بارش‌ها در فصل پاییز این استان( میانگین بلند مدت بارش های) اندکی کمتر خواهد بود.

پاییز کم‌بارش و آنچه کشاورزان ایلامی باید بدانند

بارندگی‌ها در پاییز امسال از میانگین بلند مدت کمتر است

"مجتبی مهین پرست" افزود: البته این به معنای در پیش داشتن پاییزی بدون بارش نیست، بارش‌ها در پاییز امسال وجود دارد اما نسبت به میانگین بلندمدت این بارش‌ها در طول فصل پاییز طی سال‌های گذشته کاهش خواهد داشت.

وی تصریح کرد: از نیمه دوم آذر تا نیمه اول دی ماه امسال، نیز بارش در محدوده تقریباً معمول(نرمال) و از نیمه دوم دی تا نیمه نخست بهمن بارش های دریافتی استان کمتر از معمول (نرمال) پیش بینی می‌شود.

در استان ایلام ۱۰ محصول زراعی شاخص شامل گندم، جو، برنج و شلتوک، ذرت، حبوبات، کنجد، چغندر، کلزا، گیاهان علوفه‌ای، انواع سبزی و صیفی کشت می‌شود که گندم، گیاهان علوفه‌ای، سبزی و صیفی بیشترین تولید را به خود اختصاص داده‌اند که از لحاظ استراتژیکی کشت گندم، کلزا و جو اهمیت دارد و البته تولید گیاهان علوفه‌ای نیز به عنوان نهاده دامی مهم است.

کل اراضی کشاورزی استان ایلام تا سال گذشته ۳۳۶ هزار و ۳۶۵ هکتار بوده است که سهم اراضی آبی ۱۱۷ هزار و ۱۴۴ هکتار، دیم‌زارها ۲۱۹ هزار و ۲۲۰ هکتار است و از این میزان ۲۳۵ هزار و ۶۹۷ هکتار را اراضی زیر کشت، پنج هزار و ۸۲۶ هکتار باغات و سطح آیش ۹۴ هزار و ۸۴۱ هکتار را تشکیل می دهد.

تعداد کل بهره برداران زراعی استان در سال آبی جاری برای سه محصول مهم گندم، جو و کلزا ۸۵ هزار و ۸۴۴ نفر بوده و بیشترین میزان سطح زیر کشت گندم استان متعلق به دهلران و مهران و در جو نیز مربوط به ملکشاهی و آبدانان است.

اما از سوی دیگر کارشناسان جهاد کشاورزی می‌گویند با توجه به احتمال کاهش بارندگی‌ها در سال جاری، کشاورزان می‌بایست برخی نکات را در زمینه کاشت بذور محوصلات مورد نظر خود را رعایت کنند.

پاییز کم‌بارش و آنچه کشاورزان ایلامی باید بدانند

کشاورزان از بذور اصلاح شده و مقاوم استفاده کنند

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان ایلام در این خصوص‌ اظهار کرد: کشاورزان با توجه به پیش‌بینی کاهش میزان بارندگی در فصل پاییز امسال، استفاده از ارقام اصلاح شده خاص مناطق دیم را در اولویت استفاده قرار دهند و همچنین کشاورزان تلاش کنند که کشت‌ها با دستگاه‌های مستقیم کار( کشاورزی بدون خاک خاک‌ورزی و شخم زدن زمین) انجام شود.

"حشمت‌اله زرین‌جوب" با بیان اینکه کشت مکانیزه در اولویت اصلی کار کشاورزان در فصل پاییز سال جاری قرار گیرد، افزود: رعایت تراکم بهینه کاشت و خشکه کاری در مناطق معتدل استان از جمله مواردی است که می تواند با توجه به پیش بینی‌ کاهش میزان بارندگی‌ها کشاورزان مورد توجه باید قرار گیرد.

اما یکی از برنامه‌های دیگر جهاد کشاورزی بر اساس آمایش سرزمینی و تولید محصو کشاورزی با ارزش افزوده بیشتز طرح الگوی کشت است که از چند سال گذشته در استان ایلام با آموزش کشاورزان در حال اجرا است.

اجرای طرح الگوی کشت موجب افزایش تولید محصولات کشاورزی می‌شود

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام با اشاره به اینکه اجرای طرح الگوی کشت در سه سال متوالی با توجه به اهمیت آن در راستای بحث امنیت غذایی در کشور عملیاتی شده است، اظهار کرد: برای اجرای این طرح، دوره‌های آموزشی در سطح شهرستان های استان با حضور کشاورزان برگزار می‌شود و در این راستا کاروان ترویج بهره‌وری کشت پاییزه با حضور کارشناسان به مناطق مختلف استان اعزام می‌شود.

" حشمت الله سیاهی" با اشاره به برگزاری اعزام و حضور هفتمین کاروان ترویج بهره‌وری کشت پاییزه به شهرستان مرزی مهران، اظهار کرد: طرح الگوی کشت محصولات پاییزه در ۳۲ استان و در ۴۹۳ نقطه از مناطق مختلف کشور اجرا می‌شود.

پاییز کم‌بارش و آنچه کشاورزان ایلامی باید بدانند

وی تصریح کرد: جریان‌سازی اجتماعی برای تشریح برنامه الگوی کشت و طرح ملی کشت محصولات زراعی پاییزه و پاسخگویی به سئوالات و ابهامات کشاورزان در رابطه با الگوی کشت از اهداف حضور این کاروان ترویجی در مناطق مختلف استان است که در چند روز گذشته این کاروان در شهرستان مرزی مهران حضور دارد.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام ابراز کرد: در این دوره‌های آموزشی، استفاده از ارقام جدید و اصلاح شده بوجاری، ضدعفونی کردن بذر مورد استفاده، استفاده از کودهای پایه، تاریخ کشت مناسب و میزان تراکم بذر مورد نیاز در زمین‌های زراعی هنگام کشت، به کشاورزان آموزش داده می‌شود.

سیاهی گفت: اجرای طرح ملی الگوی کشت بر اساس آمایش سرزمینی انجام می‌شود و این اقدام نه تنها به بهبود بهره‌وری و کاهش هزینه‌های کشاورزان منجر شده بلکه زمان و تلاش کشاورزان را نیز برای تولید محصولات کاهش می‌دهد.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ایلام نیز درباره سهمیه سوخت برای تراکتورهای کشاورزان گفت: کشاورزان استان برای اختصاص سهمیه سوخت، بایستی در سامانه صدف ثبت نام و میزان سطح زیر کشت زمین زراعی خود را در این سامانه ثبت کنند.

"پرویز ایدون" یادآور شد: پس از ثبت نام کشاورزان در این سامانه، با تائید سازمان جهاد کشاورزی و بعد شرکت ملی پخش، میزان سهمیه سوخت هر کشاورز بر اساس شیوه‌ای که تدوین شده به ازای هر هکتار زمین آبی و هر هکتار زمین دیم کشاورزی، در کارت بانکی آنها بارگزاری خواهد شد.

بارش نزولات جوی، پایش و رصد مزارع، استفاده از بذرهای اصلاح و گواهی شده، ضدعفونی و سم زدایی بذور قبل از کاشت، برگزاری کلاس‌های آموزشی ترویجی برای بهره‌برداران و مبارزه به موقع با آفات و بیماری‌های برگی به ویژه زنگ زرد و آفات به ویژه سن گندم، در سال زراعی گذشته نقش مهمی در تولید بی‌سابقه گندم در استان ایلام داشته است و امسال نیز امید است کشاورزان با بهره‌گیری روش‌های نوین کشاورزی و مشاوره با کارشناسان ترویج و آموزش جهاد کشاورزی، سالی خوبی را در تولید محصولات زراعی طی کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha