نماینده مجلس: مطالعات آلودگی هوای اراک باید مستمر باشد

اراک - ایرنا - نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: مطالعات آلودگی هوای اراک باید مستمر و مرتب به روز رسانی شود.

به گزارش ایرنا، نادرقلی ابراهیمی روز یکشنبه در نشست کارگروه کاهش آلودگی هوای استان مرکزی در سال جلسات معاونت عمرانی استانداری مرکزی در اراک، افزود: در راستای مطالعه سیاهه انتشار آلودگی هوای اراک توسط دانشگاه اراک اقدام خوبی صورت گرفته اما باید در اولین فرصت کمیته فنی برای بررسی سوالات به جایی که اعضای کارگروه کاهش آلودگی هوای استان داشتند، تشکیل و ابعاد فنی بررسی شود.

وی بیان کرد: همچنین بلافاصله در نشستی با حضور استاندار مرکزی و نمایندگان استان، بویژه نمایندگان مردم اراک و شازند در مجلس شورای اسلامی این طرح پس از رفع ابهامات و تکمیل شدن، مصوب شود.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از مهمترین چالش‌های امروز دنیا آلودگی‌های زیست‌محیطی است که این موضوع در ایران و اراک هم مطرح است و به عنوان ابر چالش بیان می‌شود.

ابراهیمی اظهار کرد: دغدغه تک تک مردم استان مرکزی بویژه شهرستان‌های اراک و شازند بحث زیست محیطی است و همه تلاش‌ها در مجمع نمایندگان استان مرکزی برای کاهش این مهم به کار گرفته شده است.

وی گفت: صحبت‌هایی با وزیر نفت برای درخواست سهمیه حداکثری گاز شده که مانند سال گذشته مشمول کاهش سهمیه نشویم، از سازمان حفاظت محیط زیست درخواست جلسه فوق‌العاده و مصوبات کارگروه کاهش آلودگی کشور شده است و از رئیس جمهور نیز درخواست شده که شرایط امسال اراک متفاوت از قبل باشد.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی افزود: امید است با اقدام موثر اعضای هیات دولت، حداقل آلودگی را در فصل سرد امسال در اراک و شازند داشته باشیم.

ابراهیمی تاکید کرد: در راستای سلامتی و حفظ جان مردم نباید بازی کرد و واحدهای تولیدی باید با جدیت وظایف و تکالیف خود را انجام دهند.

وی یادآور شد: تعهدات بین‌المللی نیز وجود دارد که اگر تعللی صورت گیرد در بحث تولید گازهای متنوع مشول جرایم بین‌المللی خواهیم شد.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اراک در بدترین موقعیت آلاینده‌های کشور بارگذاری شده، هیچ جای ایران این شرایط را ندارد اما این اتفاق از گذشته رخ داده و نمی‌توان کاری کرد و از طرف دیگر شرایط آلایندگی داخل شهر هم مزید بر علت‌ها شده است.

ابراهیمی اظهار کرد: باید واقعیت را پذیرفت و شرایط را مدیریت کرد، نمی‌توانیم صورت مسئله را پاک کنیم، زیرا از آن طرف نیازمند برق، بنزین، نفت، گازوئیل، آلومینیوم و سایر تولیدات هستیم اما دنیا به این موضوع رسیده که می‌تواند آلودگی‌ها را مدیریت کند و باید با تلاش به حد استانداردها برسیم.

وی تاکید کرد: مصوبه اتوبوس برقی و تاکسی برقی باید در اراک به صورت کامل اجرا شود و تمام ناوگان حمل و نقل درون شهری آن باید برقی شود، مجوزهای آن گرفته شده و در مرحله‌ای تعدادی اتوبوس برقی وارد شد که باید استمرار یابد و حداقل ۵۰۰ تاکسی و ۱۰۰ اتوبوس اضافه شود.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه، الزام باید رعایت استانداردها در همه مبادی شهر اراک و شازند باشد، گفت: دالان سبز جنوب غربی به شمال اراک، حدود ۱۰ هزار هکتار و از مسیر نیروگاه، چپقلی، مجموعه باغستان‌های سنتی در سده به سمت کنارگذر شمالی، جاده فراهان و تالاب میقان است که باید تلاش شود تا این مهم هرچه زودتر آغاز شود.

ابراهیمی عنوان کرد: طرح کنارگذر شمالی اراک به طول ۵۰ کیلومتر است و مقرر شده که تا حدود ۲ ماه آتی فاز اول آن به وسعت ۲۵ کیلومتر از سه راهی شازند به سمت مرزیجران و جاده فراهان زیر بار ترافیکی قرار گیرد که باید تلاش شود تا این مهم تسریع شود.

وی گفت: با اجرای این طرح حدود ۱۴ تا ۱۵ هزار وسیله نقلیه سنگین دیگر نباید وارد شهر اراک شود.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی افزود: دستگاه‌های استان مرکزی بویژه بخش مالیاتی، اقتصاد و دارایی و معاونت عمرانی استانداری این استان باید اعتبارهای مالیاتی که در قانون پیش‌بینی شده را با جدیت دنبال کنند و از این فرصت به راحتی برای تامین منابع کاهش آلودگی استفاده کنند.

ابراهیمی یادآو شد: طرح جامع آلودگی شهر اراک در سال ۱۳۸۶ انجام شده اما نیازمند به روز رسانی است و باید مصوبه دولت را برای شرایط جدید اخذ کند.

اراک یکی از هشت کلانشهر آلوده کشور است که از ابتدای امسال تاکنون ۷۴ روز ناسالم در کارنامه خود سپری کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha