بازنگری طرح هادی در  ۱۰ درصد روستاهای کشور درحال اجراست

رشت-ایرنا- معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن گفت: طرح بازنگری طرح هادی در ۱۰ درصد از روستاهای کشور از محل اعتبارات بنیاد مسکن و تولید ثروت از محل تغییر کاربری‌ها در حال اجراست و اعتبار ویژه‌ای به استان گیلان اختصاص خواهد یافت.

به گزارش ایرنا، مجید جودی روز یکشنبه در نشستی که با مجمع نمایندگان استان گیلان در دیوان محاسبات استان برگزار شد از راه اندازی کمسیون تغییر کاربری برای حل مشکلات مردم در استان گیلان خبر داد و اظهار کرد: در حوزه مقاوم سازی مسکن روستایی میانگین کشوری ۵۴ درصد است و در استان گیلان ۶۰ درصد است که این استان ۶ درصد بالاتر از میانگین کشوری قرار دارد؛این موضوع نشان می‌دهد روستاها در استان گیلان زنده، فعال و معیشت محور بوده و مردم علاقمند به سرمایه گذاری در روستاها هستند.

وی ادامه داد: بنیاد مسکن آمادگی دارد با تخصیص اعتبار ویژه ای به گیلان این استان را طی پنج سال آینده به استانی تبدیل کند که تمام واحدهای مسکونی روستایی در آن بهسازی و مقاوم سازی شده‌اند.

جودی اضافه کرد: تا پایان برنامه هفتم توسعه گیلان می تواند ۱۰۰ درصد مسکن روستایی را مقاوم سازی کند؛ همچنین امسال سقف تسهیلات برای ساخت مسکن روستایی نیز از سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال با سود پنج درصد افزایش پیدا می‌کند.

وی بزرگترین مشکل گیلان را الحاق بافت روستایی به طرح هادی، تغییر کاربری و هزینه بالای صدور پروانه دانست و درخصوص مشکل روستائیان امام زاده ابراهیم شفت نیز گفت: آوار برداری در این روستا انجام شده است و در صورت صدور پروانه رایگان از سوی مراجع، تسهیلات به حادثه دیدگان پرداخت خواهد شد؛ بنیاد مسکن آمادگی دارد تا با پرداخت وام بلاعوض دولت به حادثه دیدگان، ۶۰۰ میلیون ریال به این افراد پرداخت کند.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن کشور ادامه داد: گیلان تنها استانی است که نظام فنی روستایی در آن به دلیل برخی دخالت‌ها نظام مهندسی جاری نیست با اجرای این نظام تعرفه ها به یک سوم کاهش خواهد یافت و استاندار گیلان در این زمینه قول همکاری دادند.

بنیاد مسکن محدودیتی برای تهیه طرح هادی ندارد

مدیر کل برنامه ریزی طرح های بنیاد مسکن نیز با بیان اینکه بنیاد مسکن محدودیتی برای تهیه طرح های هادی ندارد از نمایندگان استان خواست تهیه طرح هادی و بازنگری در طرح ها را از یکدیگر تفکیک کنند و افزود: مامسئول تهیه طرح هادی هستیم اما مسئولیت بازنگری و تصویب طرح ها برعهده کمیته ای است که نمایندگان مجلس در قانون برای بنیاد مسکن تعیین تکلیف کرده‌اند.

علی خوئینی ادامه داد: ۷۱ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار در استان گیلان دارای طرح هادی روستایی هستند؛ همچنین نسبت جمعیت روستایی به شهری در استان گیلان ۳۶ درصد است که نسبت به ۲۸ درصد میانگین کشوری نشان می دهد روستاهای این استان در عرصه تولید فعال بوده و متروکه نیستتد.

وی ادامه داد: ۵۷ دصد روستاهای استان گیلان سند دار شدند و ۴۳ درصد باقی مانده یا مشکل عرصه دارند و یا از سایر مراجع سند دریافت کرده‌اند.

خوئینی چالش جدی مردم استان گیلان را تداخل منابع طبیعی و محدوده روستاها دانست و افزود: این مساله مشکل قانونی دارد؛ بنیاد مسکن صلاحیت لازم را برای تشخیص اراضی ملی ندارد اما برای حل مشکلات در کنار مردم است.

محمد حسین رحمانی معاون برنامه ریزی بنیاد مسکن نیز گفت: از بودجه ۱۰۳ همتی این بنیاد ۱۰ درصد دولتی است و بنیاد مسکن بدنبال حل مشکلات روستائیان است و با ابزاری که در دست دارد متولی ساخت و ساز روستایی است.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان نیز از بلاتکلیفی سه ساله روستای خرشک انتقاد کرد و خواستار رسیدگی به مشکلات مردم این روستا شد.

مهرداد گودرزوند چگینی اطهار کرد: گیلان در حوزه روستایی مشکلات بسیاری دارد که یکی از این موارد بازنگری در طرح هادی است که بازنگری در این طرح چالش‌های زیرساختی را رفع و موجب بهبود و ارتقاء زیرساخت‌های روستایی خواهد شد.

رئیس دیوان محاسبات استان گیلان نیز در این نشست گفت: در جذب قیر رایگان با کمک با هماهنگی دستگاهها دراین زمینه اقدام کردیم و در سالهای اخیر سعی کردیم این جذب را به حداکثر برسانیم.

امیر نبی زاده اضافه کرد: در بخش زیرسازی راههای روستایی بر عهده دهیاری‌ها بود که در این زمینه ضعیف عمل شد؛ باید زیرسازی جاده‌های روستایی به بنیاد مسکن واگذار شود.

وی گفت: قسمت عمده مشکلات استان گیلان در خصوص بازنگری در طرح هادی است و این طرح ها طی سالهای متمادی بازنگری نشده است که به بنیاد مسکن ارتباطی ندارد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: امروز عملیات آماده سازی عرصه ۳۷۵ واحد مسکونی شهر چاف و چمخاله را آغاز می‌کنیم و چهار هزار و ۶۱۹ واحد در گیلان و ۱۹۴ واحد در شهرستان لنگرود به بهره برداری خواهد رسید.

حامد دائمی اضافه کرد: با بیان اینکه این استان ۲ هزار و ۹۰۵ روستا دارد که از این تعداد ۲ هزار و ۶۰ روستا بالای ۲۰ خانوار و ۵۰۶ روستا زیر ۲۰ خانوار دارد، گفت: ۲ هزار و ۴۱ روستای بالای ۲۰ خانوار و ۱۵۱ روستای زیر ۲۰ خانوار دارای طرح هادی بوده و ۱۹ روستا نیازمند تهیه طرح هادی هستند.

وی شاخص برخورداری استان از مزایای طرح هادی را ۹۹ درصد اعلام کرد و افزود: در هزار و ۱۳۰ روستای گیلان طرح هادی بازنگری شده است و اعتبار مورد نیاز برای بانگری طرح هادی ۷۸۱ روستای گیلان به ۲ هزار و ۷۳۰ میلیارد ریال نیاز است که امیدوارم با مساعدت نمایندگان مردم گیلان در مجلس این اعتبار تخصیص و بازنگری در طرح انجام شود.

دائمی ادامه داد: در گیلان تاکنون ۱۷ هزار و ۴۳۳ متقاضی دریافت پروانه مسکن به بنیاد مسکن مراجعه کردند که در انتظار پاسخگویی هستند.

وی گفت: طی سه سال گذشته سه میلیون و ۲۰۰ هزار متر مربع آسفالت (۷۶۵ کیلومتر) آسفالت با حدود ۱۰هزار و ۷۶۰ میلیارد ریال اعتبار اجرایی شد.

دائمی تصریح کرد: سهم استان گیلان در احداث مسکن روستایی ساخت ۱۱ هزار مسکن بود و با افزودن هزار و ۱۵۰ واحد دیگر اکنون سهمیه استان گیلان برای احداث مسکن روستایی به ۱۲ هزار و ۱۵۰ واحد رسیده است که ۹۸ درصد متقاضیان به بانکهای عامل برای دریافت تسهیلات معرفی شده‌اند.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد واحدهای مسکونی گیلان مقاوم سازی شده‌اند گفت: عملکرد استان در این حوزه ۶ درصد بالاتر از میانگین کشوری است.

سایر نمایندگان استان گیلان نیز در این نشست به بیان‌ مشکلاتی که عدم بازنگری در طرح هادی برای روستائیان شهرستانهای مختلف استان ایجاد کرده اشاره و خواستار رفع این مشکلات شدند؛عدم کیفیت قیر و زیر سازی نامناسب جاده‌های روستایی از دیگر موارد مطرح شده از سوی نمایندگان مردم گیلان در مجلس شورای اسلامی بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha