۶۵ درصد توتون کشور در گلستان تولید می‌شود
مزرعه توتون در گلستان

گرگان- ایرنا - مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: ۶۵ درصد توتون کشور در این استان تولید می‌شود که باید از فعالان این بخش بیش از پیش حمایت کرد.

به گزارش ایرنا، درویشعلی حسن زاده روز یکشنبه در نشست میز توتون کشوری در اتاق بازرگانی گرگان، اظهار کرد: توتونکاران انتظار دارند خرید محصول تولیدی آن ‌ها به صورت عادلانه و بدون صورت گیرد.

وی که نمایندگی استانهای گلستان، گیلان، مازندران، آذربایجان شرقی و کردستان در کارگروه ملی توتون را برعهده دارد، گفت: قیمت پیشنهادی خرید توتون در سال کشاورزی جاری در این کارگروه طرح و دفاع شد ولی به جمع بندی نهایی نرسید.

وی ادامه داد: در این کارگروه ملی تاکید این شد که شرکت دخانیات و سایر شرکت‌های قرار دادکت توتون، به سمت خرید محصول براساس درجه بندی کیفیت رفته تا حق و حقوق کشاورزان رعایت و دچار ضرر نشوند.

خرید محصول توتون از کشاورزان مهر تا آبان ماه صورت می‌گیرد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان خواستار جلوگیری از قاچاق کالا در اجرای بندالحاقی ماده ۷۳ برنامه توسعه هفتم برای صنعت دخانیات کشور شد و گفت: در صورت رخ ندادن جلوگیری از قاچاق کالا ، اجرای این بند الحاقی به ضرر انجمن تنباکو معسل مبنی بر وضع مالیات بر ارزش افزوده ولحاظ افزایش سالانه ۲۰ در صد مالیات خواهد شد.

۶۵ درصد توتون کشور در گلستان تولید می‌شود

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان هم گفت: با توجه به این که اولویت دولت چهاردهم حمایت از بخش اقتصاد کشور بوده، این نگاه فرصتی است تا از صنعت دخانیات حمایت همه جانبه شود.

امیر یوسفی خواستار برطرف شدن موانع صادرات توتون تولیدی داخل از طریق پیگیری در سطح وزارتخانه مرتبط شد و افزود: این اتاق هم از طریق شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی تلاش خواهد کرد تا مشکل صادرات این محصول تولید داخل و در حمایت از کشاورزان هرچه سریعتر حل شود.

رییس کمیسیون مشترک اتاق بازرگانی ایران و قزاقستان هم خواستار رفع موانع صادرات توتون تولیدی کشور شد و گفت: کارگروه میز کشوری توتون در حوزه صادرات این محصول، نقشه راه ایجاد کرده و مشکل صادرکنندگان را برطرف کند.

امیر عابدی افزود: صادر کنندگان علاقمند هستند که نقش خود در حمایت از تولید داخلی به خوبی ایفا کنند ولی مشکل بستن قرارداد با تولید کنندگان و صادرات به موقع این محصول را دارند.

به گفته وی برای دریافت مجوز صادرات توتون، زمان زیادی از صادر کننده گرفته می شود و این مدت دار بودن، سبب می شود تا نتواند صادرات را انجام دهد.

مدیرمجتمع دخانیات گلستان گفت: درسال کشاورزی جاری هزار و ۹۴۶ هکتار از سوی ۲ هزار و ۵۴۱ نفر با بستن قرارداد به زیر کشت ارقام ورجینا، بارلی، باسمادرکشور رفته که هزار و ۷۵ هکتار آن در استان گلستان است.

۶۵ درصد توتون کشور در گلستان تولید می‌شود

محمدتقی زمانی افزود: برآورد برداشت محصول توتون از این سطح زیر کشت در کشور چهار هزار و ۲۱۵ تُن بوده که سهم استان گلستان در تولید آن هزار و ۸۰۰ تُن است.

به گفته وی شرکت خرید توتون را از کشاورزان برپایه قرارداد بسته شده، انجام خواهد داد.

وی یادآور شد: سال کشاورزی قبل زار و ۳۳۰ تُن از کشاورزان گلستان خریده شد.

در این نشست که تعدادی از کارشناسان وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت وجهادکشاورزی حضور داشتند که خواستار چاره اندیشی برای خرید توتون از کشاورزان خارج از تعهد، توجه به گسترش صنایع تبدیلی و جلوگیری از خام فروشی، واگذار کردن صدور مجوز به استان‌های تولید کننده از جمله گلستان، ارتقا کمی و کیفی تولید توتون و رفع موانع صادرات توتون برای فعالان اقتصادی شدند.

گیاه توتون در این منطقه از طریق نشاء کاری کشت شده و نیاز به تهیه خزانه دارد. تهیه خزانه از اواخر فروردین انجام می شود و بعد از رشد و ریشه زنی نشاها به زمین اصلی انتقال داده و تک تک در جوی ها کشت می‌شود.

در فصل رشد چند مرتبه تیشه زنی و وجین علفهای هرز انجام و گیاه در زمین مستقر و همچنین کنترل آفات و بیماری‌ها نیز در همین مرحله به صورت شیمیایی توسط کشتکاران انجام می‌شود.

پس از تغییر رنگ و تشخیص کیفیت برگها به صورت دوره ای جمع آوری و در گرمخانه (آتشخانه) با اصول خاصی خشک و انبار می‌شود. بعد از جمع آوری تمام مزرعه برگهای خشک شده برای جلوگیری از پودر شدن و برای انجام درجه و دسته بندی (بخچه) در نمخانه قرار داره و پس از چند روز درجه بندی شده و پس از کدگذاری (طبق بارنامه دخانیات) برای فروش به کارخانه‌های دخانیات آماده می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha