«پردیس خانواده‌محور» الگویی جدید برای خانواده‌های تهرانی

تهران بزرگ - ایرنا - رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: با توجه به نیاز امروز جامعه باید ساخت مجموعه‌های «خانواده‌محور» را بیش از پیش در دستور کار قرار دهیم که طرح «پردیس خانواده‌محور» الگوی جدیدی برای خانواده‌های تهرانی خواهد بود.

به گزارش ایرنا از اداره کل امور زنان و خانواده شهرداری تهران، نرگس معدنی‌پور روز یکشنبه در جلسه بررسی و ارائه طرح تدوین شده و نقشه‌های مصوب پروژه احداث پردیس خانواده در منطقه ۲ با تاکید بر ساخت مجموعه‌های خانواده‌محور مطابق بر فرهنگ و نیازهای پایتخت اظهار کرد: بیش از سه سال است که ساخت و بنای یک پردیس خانواده مدنظر بوده که البته باید مقدمات آن فراهم می‌شد؛ منطقه ۲ به عنوان منطقه آزمایشی و داوطلب اجرای این طرح با توجه به برخی از ویژگی‌ها انتخاب شد که به هرحال اقدامات اولیه خوبی دراین خصوص صورت گرفته است.

وی با تاکید براین موضوع که ساخت «پردیس خانواده» نمونه مشابه‌ای نداشته است ادامه داد: در تهران برای اقشار مختلف جامعه مانند کودکان، سالمندان، زنان و دختران مجموعه‌های منفک و اختصاصی بنا شده است اما یک مجموعه کامل و تجمیع شده در این حوزه که همه اعضای یک خانواده را تحت پوشش قرار دهد، وجود ندارد.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر این موضوع که همه زیرساخت‌های ایجاد شده است و به طور قطع با یک مطالعه مناسب و یا تطبیقی با نمونه سایر کشورها اجرایی شده‌اند تصریح کرد: برون‌سازی مدل‌ها و الگوهای زیرساختی در کشور بسیار مهم است زیرا فرهنگ، نگاه و نیازهای ما به لحاظ فرهنگی با سایر کشورها متفاوت است.

«پردیس خانواده‌محور» الگویی جدید برای خانواده‌های تهرانی

لزوم طراحی فضاهای خانواده محور در بُعد تفریحی

مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران نیز گفت: مدیریت شهری، در طول سه سال گذشته دغدغه این را داشته که زیرساختی در پایتخت بنا شود که همه اعضای خانواده در شرایط همزمان با هم بتوانند از فضاهای آن استفاده کنند.

مریم اردبیلی با تقدیر از همکاری شورای اسلامی شهر تهران و سازمان نوسازی در بازسازی زیرساخت‌های ویژه بانوان در شهر تهران به طرح ارائه شده در خصوص «پردیس خانواده» اشاره کرد و ادامه داد: طرح اولیه نیز تکامل‌یافته‌تر شده است. در پردیس‌های خانواده شرایط تک تک اعضا مانند افراد سالمند، کودک و همه گروه‌ها باید دیده شود اما در نهایت خانواده بتواند فراغت جمعی خوبی را سپری کند.

وی همچنین با تاکید بر این موضوع که فضاهای کار اشتراکی «مادر و کودک» که به صورت استارتاپی، شخصی، شرکتی و یا گروهی اجرایی می‌شوند باید قابلیت و الزامات متناسب با سن کودکان در آنها لحاظ شود، به تجربه دانشگاه علم و صنعت در این خصوص اشاره کرد و افزود: در دانشگاه علم و صنعت تجربه یک فضای اشتراکی «مادر و کودک» به نام «مانا» اجرایی شد که در مسیر بهره‌برداری از آن، اشکالات آن برطرف شد.

مشاور شهردار تهران در امور زنان وخانواده اضافه کرد: داشتن فضاهایی شبیه «مانا» بسیار ارزشمند است اما باید تاکید کرد که برای خانواده‌ها بُعد تفریحی و فراغتی این فضاها باید غالب باشد. فضاهای خانواده‌محور، باید به گونه‌ای طراحی شود که برای خانواده‌ای که در طول هفته درگیر روزمرگی بوده، یک فضای آرامش، گفت‌وگو، بازی جمعی و حل مساله را مهیا کند. پیوند دادن خانواده‌های مختلف،‌باز کردن زمینه‌های گفت و گو و ایجاد تعامل در این مسیر نیز باید صورت گیرد.

اردبیلی به موضوع سالمندی و سالمندان هم اشاره کرد و گفت: اگر نرخ باروری فراتر از اعداد کنونی باشد و یا عدد کمی که هست باقی بماند، سالمندی و آینده سالمندی در واقع، آینده محتومی است که به عنوان یک الزام برای این مورد نیز باید فضاهایی در نظر گرفت.

شهردار منطقه ۲ تهران نیز در این نشست گفت: پردیس‌ خانواده فضای شهری است که در میان فشردگی و تنیدگی ساختار فیزیکی شهرها، فضایی را برای رهایی از روزمرگی‌ها و کاهش بار روانی ناشی از آلودگی‌های سمعی و بصری فراهم و به ایجاد آرامش و سلامت روان خانواده ها برای ادامه فعالیت‌های زندگی شهری کمک می‌کند.

مهدی صالحی با بیان اینکه موضوع خانواده در جامعه دارای اهمیت است، افزود: سعی شده در این طرح نیاز همه اعضای خانواده در نظر گرفته شودتمام گروه‌های سنی می‌توانند در این پردیس حضور پیدا کنند، اما هدف‌گذاری شهرداری برای این پروژه به‌عنوان نمادین، موضوع خانواده است. در این پروژه شهری سالن اجتماعات، بازی‌های آبی، فضاهای کارگاهی، فضای گفتمان، رستوران و کافه دیده شده است. همچنین نمادی از خانه‌های قدیم ایران با  استفاده از نشان‌های نوستالژی، رنگ‌ها و مصالح تداعی خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha