مرگ پنج هزار ماینر غیرمجاز در فارس؛ از خلأهای قانونی تا نبود فرهنگ‌سازی

شیراز - ایرنا -هر ساله آمار قابل توجهی از تخلفات در حوزه رمزارزها از سوی دستگاه‌های نظارتی گزارش می‌شود و طبق آخرین گزارش‌ها با کشف۲۰ مرکز استخراج غیر مجاز رمز دارایی تعداد دستگاه کشف و شناسایی شده از سال ۱۳۹۸ یعنی از زمان شروع طرح جمع‌آوری تاکنون به پنج هزار و ۵۵۹ دستگاه رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رمزارزها شاخه‎‌های مختلفی برای کسب درآمد دارند؛ یکی از این شاخه‌ها سرمایه‌گذاری است که به صورت بلندمدت انجام می‌شود و دیگری بحث ترید کردن و معامله کردن است که در تایم فریم‌های کوتاه صورت می‌گیرد.

با اینکه قرار نیست همه در این عرصه تحلیل‌گر و معامله‌گر باشند اما کارشناسان و متخصصان معتقدند افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند باید ذات بازار و هر رمزارز را بشناسند و آموزش‌های لازم را در این عرصه فرا بگیرند.

با گذشت حدود یک دهه از فعالیت رمزارزها، همواره اتفاقات غیر قابل باوری برای این صنعت رخ داده؛ از ایجاد جذابیت بازار ارز دیجیتال برای مردم گرفته تا آمار رو به افزایش تخلفات در این حوزه که هر کدام از این اتفاقات در جای خود مشکلات بسیاری را برای این پدیده نوظهور مالی رقم زده‌اند.

با گذشت حدود یک دهه از فعالیت رمزارزها، همواره اتفاقات غیر قابل باوری برای این صنعت رخ داده؛ از ایجاد جذابیت بازار ارز دیجیتال برای مردم گرفته تا آمار رو به افزایش تخلفات در این حوزه که هر کدام از این اتفاقات در جای خود مشکلات بسیاری را برای این پدیده نوظهور مالی رقم زده‌اند.

این در حالیست که طی پنج سال گذشته قانون‌گذاری در حوزه رمز ارز در دستورکار مجلس قرار گرفته و حتی پیش‌نویس طرحی در این خصوص نیز رسانه‌ای شد که طبق آن فعالان این عرصه می‌بایست از نهادهایی چون وزارت اقتصاد مجوز بگیرند و یا صرافی‌هایی که معاملات رمز ارز انجام می‌دهند باید از بانک مرکزی مجوز دریافت کنند.

در این طرح مجازات‌هایی هم برای متخلفان در نظر گرفته شده بود که اگر فردی رمزدارایی را بدون توجه به قوانین پیش‌نویس کند به حبس پنج تا ۱۰ سال (مجازات درجه ۴) محکوم خواهد شد یا از قوه قضاییه خواسته شده بود یک لایحه قضایی مرتبط با تخلف‌های حوزه تدوین کند تا بتوان با کلاهبرداری، پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم از طریق بازار رمزارز برخورد کرد.

اما این طرح در مجلس بلاتکلیف ماند تا اینکه نهم اسفندماه ۱۴۰۲ مسعود ستایشی سخنگوی وقت قوه قضاییه از تهیه لایحه جامع قضایی در حوزه رمزارزها خبر داد و اعلام کرد: طرح مجلس شورای اسلامی در این حوزه اشکالات متعددی داشت و به همین دلیل معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه در حال تدوین یک لایحه قضایی جامع است و در این لایحه مالکیت حقوقی و نحوه مالکیت و جرم انگاری در این زمینه مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی این وعده را داده بود که در سال۱۴۰۳ یک لایحه جامع با دریافت نظر از دستگاه‌های ذی مدخل تهیه خواهد شد.

بلاتکلیفی و سردرگمی نهادهای متولی و عدم شناخت جامع مردم از این پدیده نوظهور مالی موجب شده که هر ساله آمار قابل توجهی از تخلفات در حوزه رمزارزها از سوی دستگاه‌های نظارتی گزارش شود.

وزارت نیرو نیز برنامه نقره‌داغ کردن ماینرهای غیرمجاز را به طور جدی در دستور کار قرار داده تا جایی که طبق اعلام سخنگوی صنعت برق قرار شده در صورت کشف دستگاه‌های غیرمجاز استخراج رمز ارز، صاحبان دستگاه‌ها از زمانی که مشخص شود به صورت غیرمجاز از برق استفاده کرده‌اند، تا یکصد برابر تعرفه‌های برق مشمول جریمه شوند.

در استان فارس هم کشف و شناسایی ماینرهای غیرمجاز در اولویت متولیان امر قرار گرفته و اخیراً هم معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق فارس از کشف و ضبط ۱۳۶دستگاه غیرمجاز رمز دارایی و شناسایی ۲۰مرکز غیرمجاز استخراج در ۶ماهه نخست امسال در شهرستان‌های حوزه شرکت توزیع نیروی برق استان فارس خبر داده و گفته که مبارزه با پدیده شوم استخراج غیرمجاز رمز ارز در این استان با شدت بیشتری پیگیری و با دارندگان دستگاه‌های غیرمجاز استخراج رمز ارز براساس قانون، برخورد قاطع می‌شود.

آن طور که علیرضا اسکندری می‌گوید از سال ۱۳۹۸ یعنی از زمان شروع طرح جمع‌آوری مراکز غیرمجاز استخراج رمزارز تاکنون پنج هزار و ۵۵۹ دستگاه استخراج رمز ارز غیر مجاز در محدوده فعالیت شرکت توزیع نیروی برق فارس کشف و شناسایی شده و در سال گذشته نیز تعداد۱۸۷ دستگاه غیرمجاز رمز ارز در شهرستان‌های حوزه شرکت توزیع نیروی برق فارس کشف و ضبط شده‌اند.

او که یکی از راهکارهای اصلی مقابله با این موضوع را همراهی مردم در شناسایی مراکز غیرمجاز استخراج رمز ارز می‌داند، توصیه می‌کند که هم‌استانی‌ها از طریق برقراری تماس تلفنی با شماره ۱۱۳ مربوط به ستاد خبری وزارت اطلاعات، شماره ۱۱۴ مربوط به ستاد خبری اطلاعات سپاه، مراجعه به سامانه «سمات» شرکت توانیر به آدرس www.tavanir.org.ir/samaat و برقراری تماس تلفنی با شماره ۰۹۶۳۰۰ مربوط به پلیس امنیت اقتصادی فراجا، ثبت گزارش در شماره فضای مجازی به شماره ۰۹۹۱۶۶۷۲۴۸۳ مربوط به دفتر حراست و امور محرمانه شرکت توزیع نیروی برق فارس و استفاده از اپلیکیشن «برق من»، استخراج کنندگان غیرقانونی رمزارزها را معرفی و از پاداش ریالی مربوطه، مطابق با دستورالعمل وزارت نیرو بهره‌مند شوند.

اگرچه صنعت رمز ارزها می‌تواند تأثیر بسیاری در حل و فصل چالش‌های حوزه مالی داشته‌ باشد اما آنچه بیش از هر چیز دیگر اهمیت دارد، ارائه آگاهی و آموزش لازم برای ورود و سرمایه‌گذاری در این عرصه و رفع خلاءهای قانونی از آن است.

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق فارس که معتقد است ناپایداری، نوسانات، سوختن وسایل برقی، افزایش میزان تلفات انرژی و خسارت به بیت المال از مهمترین پیامدهای استفاده از دستگاه‌های غیرمجاز رمز ارز است، ابراز امیدواری کرد با همکاری دستگاه‌های مسئول و شهروندان بتوان مراکز غیرمجاز استخراج رمز ارز را شناسایی و ضمن برخورد قانونی با سوء استفاده‌کنندگان، از بیت‌المال نیز صیانت کرد.

با این حال برخی معتقدند حوزه رمزارز در شرایط کنونی از خلا قانونی رنج می‌برد و در برنامه هفتم نیز مورد غفلت قرار گرفته؛ در چنین شرایطی آگاهی نداشتن مردم از مهارت‌های این بازار جدید نیز سبب شده تا مالباختگان آن بیشترین حجم پرونده‌های کثیرالشاکی را در محاکم قضایی تشکیل دهند.

اگرچه صنعت رمز ارزها می‌تواند تاثیر بسیاری در کاهش فشار تحریم‌ها بر اقتصاد کشور داشته‌ باشد و تا حد زیادی چالش‌های حوزه مالی و نقل و انتقالات را حل و فصل کند اما تعداد روزافزون پرونده‌های قضایی مرتبط با حوزه رمزارز حاکی از آن است که جذابیت‌های سرمایه‌گذاری در این بازار مالی برای کاربران ایرانی در حال افزایش است و آنچه بیش از هر چیز دیگر اهمیت دارد، ارائه آگاهی و آموزش لازم برای ورود و سرمایه‌گذاری در این عرصه و رفع خلاءهای قانونی از آن است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha