۲۳ مهر ۱۴۰۳، ۶:۱۶
کد خبرنگار: 1385
کد خبر: 85626932
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

نیوزیلند: حمله اسرائیل به یونیفل نقض قوانین بین‌المللی است

تهران- ایرنا- واتسون پیترز وزیر خارجه نیوزیلند تاکید کرد که حمله رژیم صهیونیستی به نیروهای موقت سازمان ملل در لبنان (یونیفل) ناقض قوانین بین‌الملل و کاملا غیرقابل قبول است.

به گزارش ایرنا، پیترز دوشنبه در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: نیوزیلند نسبت به زخمی شدن نیروهای صلح‌بان سازمان ملل و مراکز این نهاد در لبنان بر اثر حمله نیروهای اسرائیلی نگران است.

وی تاکید کرد: هدف قرار دادن نیروهای صلح‌بان سازمان ملل ناقض قوانین بین‌المللی و کاملا غیرقابل قبول است.

وزیر خارجه نیوزیلند با بیان اینکه نیروهای موقت سازمان ملل در لبنان و سازمان نظارت بر آتش‌بس نقشی حیاتی و باثبات‌کننده در منطقه دارند، افزود: اقدامات اسرائیل توانایی سازمان ملل در اجرای ماموریتش را که شامل میانجیگری در مناقشه‌ها و ارائه حمایت‌های انساندوستانه است، تضعیف می‌کند.

ارتش رژیم صهیونیستی بامداد جمعه یک پست دیدبانی متعلق به یونیفل را در ناقوره هدف قرار داد که باعث زخمی شدن ۲ صلح‌بان سریلانکایی شد. حمله مشابه دیگری نیز روز پنج‌شنبه (۱۹ مهر) به زخمی شدن دو صلح‌بان دیگر منجر شد.

یونیفل یکشنبه نیز از تجاوز ارتش رژیم صهیونیستی علیه این نیروها و عبور نظامیان صهیونیست از خط آبی خبر داد و اعلام کرد که عبور ۳ گروه از نیروهای ارتش اسرائیل از خط آبی به سمت لبنان را رصد کرده است.

یونیفل افزود: ۲ تانک مرکاوای اسرائیل دروازه پایگاه ما در رامیا را تخریب کرده و به زور وارد پایگاه شدند و پس از ۴۵ دقیقه آنجا را ترک کردند؛ ۱۵ سرباز ما بر اثر استنشاق دود ناشی از تیراندازی نیروهای اسرائیلی به پایگاه ما در رامیا، دچار حالت خفگی شدند.

نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در جنوب لبنان همچنین اعلام کرد: سربازان ارتش اسرائیل شنبه حرکت پشتیبانی نیروهای ما در نزدیکی شهرک میس الجبل را متوقف کرده و مانع از انجام مأموریت این نیروها شدند.

سازمان ملل متحد خط مرزی موسوم به «خط آبی» را در سال ۲۰۰۰ بین لبنان و فلسطین اشغالی ترسیم کرد. این خط بصورت دقیق با مرزهای رسمی همخوانی ندارد و نیروهای رژیم صهیونیستی بارها تلاش کرده‌اند از آن عبور کنند.

حدود ۱۰ هزار نیروی صلح‌بان بین‌المللی در چارچوب ماموریت یونیفل در جنوب لبنان فعالیت می‌کنند. یونیفل توسط شورای امنیت در مارس ۱۹۷۸ برای نظارت بر خروج رژیم صهیونیستی از لبنان، بازگرداندن صلح و امنیت بین‌المللی و کمک به دولت لبنان در بازگرداندن حاکمیت موثر در منطقه ایجاد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha