۲۶ مهر ۱۴۰۳، ۷:۲۸
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 85627093
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

معضل ترافیک در بجنورد؛ چاره کار چیست؟

۲۶ مهر ۱۴۰۳، ۷:۲۸
کد خبر: 85627093
معضل ترافیک در بجنورد؛ چاره کار چیست؟

بجنورد-ایرنا- معضل ترافیک این روزها گریبانگر مرکز خراسان شمالی و موجب کلافگی مردم و گلایه رانندگان شده است و ضرورت دارد تا در این خصوص چاره اندیشی شود.

به گزارش ایرنا، اگر در یک ساعت پرتردد و شلوغ مثل ۱۲ ظهر و یا هشت شب گذرتان به مسیر میدان خرمشهر، شهید، کارگر، چهار راه مخابرات، فهمیده و امیریه بجنورد بگذرد قطعا مثل من و بیشتر اهالی این شهر کلافه می شوید.

ترافیک چنان سنگین و سرسام آور است که به هیچ شکلی نمی توان از آن گذشت و ماشین ها تند تند پشت سر هم بوغ می زنند، سرنشینان کلافه از ترافیک سنگین و ترجیح می دهند مشغول بازی با موبایل و یا چک کردن شبکه های مجازی باشند تا اینکه بخواهند سر بلند کنند و منظره پر ترافیک شهر را تماشا کنند.

از همه بدتر چراغ راهنمایی است که هنوز سبز نشده بلافاصله قرمز می شود و این داستان هر روز ادامه دارد، اگر هم در ساعت تعطیلی ادارات از این محل عبور کنید حتما باید ساعتی را در این ترافیک بمانید در حالی که هیچ کاری از دستتان بر نمی آید.

سوال اینجاست که چرا با وجود اینکه همیشه این مسیرها بار ترافیکی سنگینی دارند اما برای رفع این مشکل و گره کور ترافیکی فکری نشده است و یا اگر شده چرا رفع این گره کور با کندی پیش می رود؟

شهرداری بجنورد به تازگی حذف ۲ میدان فردوسی و دفاع مقدس و تبدیل آن به چهارراه را با هدف کاهش ترافیک نقاطی از شهر در دستور کار قرارداد، هرچند می‌توان اثرات کاهش ترافیک در این مناطق را با اجرای این ۲ طرح مشاهده کرد، اما همچنان مشکلات به قوت خود باقی است.

تاکید شورای شهر بر اجرای طرح پیاده راه

عضو هیات رییسه شورای شهر بجنورد با اشاره به چالش ترافیک این شهر گفت: بازگشایی محورهای پیرامون شهری در رفع ترافیک موثر است.

سید محسن موسوی اظهارکرد: خیابان ۴۲ متری شهیدان امامی فر به عنوان بلندترین خیابان شهری از جمله محورهای دارای اولویت مرکز استان است و برای این موضوع رینگ کمربندی شمالی شهر در حال تکمیل است و برای رینگ جنوبی باید موضوع با جدیت در دستور کار قرار گیرد.

وی تقاطع غیر همسطح میدان خرمشهر و شهربازی را ۲ طرح شاخص دوره ششم شورای شهر دانست و ضمن تاکید بر اجرای طرح پیاده‌ راه در هسته مرکزی، از عدم همگرایی دستگاه‌های مرتبط در اجرای محورهای پیرامونی و مواصلاتی شهر با رویکرد انتقال ترافیک مرکز شهر به محورهای پیرامونی گلایه کرد.

احداث تقاطع غیرهم سطح

رییس کمیسیون توسعه، عمران و خدمات شهری شورای شهر بجنورد گفت: ترافیک یک موضوع مداوم و بلندمدت است و نمی‌توان با اقدامات آنی و یک شبه مشکلات را حل کرد.

علی اربابی اظهارکرد: بازگشایی مدارس خصوصا در مهرماه بر شدت ترافیک می‌افزاید، اما راهکارهایی برای کاهش ترافیک نسبت به سنوات گذشته در این دوره از شوراها انجام شده است.

وی طرح ایجاد تقاطع در میدان خرمشهر را یکی از مهم‌ترین طرح های شهری عنوان کرد و افزود: مطالعات آن انجام شده است و برخی مدیران استان با اجرای آن مخالف بودند، ولی کار گام به گام آغاز شد و نخستین اقدام چراغ‌دار کردن میدان بود ولی اثر خاصی بر ترافیک نداشته است.

رییس کمیسیون توسعه، عمران و خدمات شهری شورای شهر بجنورد اضافه کرد: عبور مسافران، ساختمان‌های نهضت ملی مسکن و ورودی شهرک فرهنگیان از این مسیر باعث افزایش ترافیک میدان شده و این خود یکی از معضلات مهم ترافیک سطح شهر است.

وی ادامه داد: برای حل این معضل، تأمین مالی تقاطع از طریق اوراق مشارکت و اعتبارات داخلی با ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال اعتبار پیش بینی شده است.

اربابی تاکید کرد: مطالعات طرح انجام شده و ۱۲ راهکار اساسی پیشنهاد شده است، ایجاد زیرگذر بهترین راهکار پیشنهادی بوده اما همچنان اقدامات کارشناسی ادامه دارد، پیش‌بینی می‌ شود این طرح در شورای شهر ششم آغاز و تا ۲ سال آینده به بهره‌برداری برسد.

ایجاد پارکینگ و ساخت اتوبان

شهردار بجنورد با اشاره به معضل ترافیک بجنورد گفت: چالش ترافیک این شهر به دلیل افزایش ضریب استفاده خودرو و وسایل شخصی است و باید تدابیری برای آن اتخاذ شود.

سید محمدعلی کشمیری در خصوص ترافیک پروژه ۴۲ متری شهیدان امامی فرد اظهارکرد: با توجه به توافقات انجام شده و املاک باقی مانده در مسیر، نمی‌توان برای تسهیل انجام عملیات عمرانی زمان قطعی اعلام کرد.

وی افزود: امروز تمام شهرها درگیر ترافیک هستند، اما سخنانی که به عنوان راهکار برای حل این معضل مطرح می‌شود دقیق و کارشناسی نیست.

شهردار بجنورد اضافه کرد: خیابان‌های هسته مرکزی این شهر مربوط به هفت دهه قبل است و در آن زمان حتی یک خودرو در خیابان رفت و آمد نداشت، اما اکنون ضریب مالکیت خودرو بسیار فراتر شده است.

وی ادامه داد: طبق علم روز، مشکل ترافیک با افزایش سطح مقطع خیابان، ایجاد پارکینگ و افزایش اتوبان حل شدنی نیست، ممکن است به صورت موقت اثراتی داشته باشد اما ترافیک هیچگاه سبک نخواهد شد.

کشمیری با تاکید بر اینکه کاهش سفر تنها راه کاهش ترافیک است تاکید کرد: باید اقداماتی انجام شود تا شهروند سفر درون ‌شهری نداشته باشد و تغییر شرایط سفر اشتباه است.

وی بیان کرد: افزایش اتوبان و راه‌ها عاملی برای افزایش میل به سفر است و امروزه در دنیا منسوخ شده است، سال‌ها قبل برای گذر از یک مسیر شهری تنها از وسایل حمل‌ ونقل عمومی استفاده می‌شد، اما امروزه آنقدر اتوبان احداث شده که میل به سفر با وسیله شخصی افزایش یافته است.

شهردار بجنورد با اشاره به راهکارهایی برای کاهش ترافیک خاطرنشان کرد: رونق دولت الکترونیک و افزایش حمل‌ و نقل عمومی تنها راهکارهای حل بنیادی ترافیک است. اقداماتی همچون حذف ۲ میدان و ایجاد زیرگذر در خرمشهر، تنها روان کننده ترافیک خواهد بود و در دست اجرا است.

شهر بجنورد مرکز خراسان شمالی ۲۳۰ هزار نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha