مردمی بودنِ جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب آن را از دیگر رویدادها متمایز می‌کند

تهران- ایرنا- معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تفاوت جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب با باقی رویدادهای وزارتخانه این است که این رویداد مردمی است و حضور مردم روستاها و عشایر این کار را ارزشمند می‌کند. 

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، نشست خبری دهمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب با حضور یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی محمدی معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌ها، محمدمهدی احمدی مشاور عالی وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی و اسماعیل جانعلی‌پور مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب در دولت یازدهم پایه‌گذاری شد، گفت: در آن زمان سیدعباس صالحی به عنوان معاون فرهنگی فعالیت می‌کرد و این رویداد یکی از اقدامات ماندگار او است. تفاوت این رویداد با باقی رویدادهای وزارتخانه این است که باقی رویدادها را اهالی فرهنگ به شکل حرفه‌ای برگزار می‌کنند ولی این رویداد مردمی است و حضور مردم روستاها و عشایر این کار را ارزشمند می‌کند.

یاسر احمدوند با بیان این نکته که در دوره‌های اخیر این جشنواره به شکل کامل در روستاها برگزار می‌شد، ادامه داد: در زمان مسئولیت سعی می‌کردیم که برنامه در محل روستا برگزار شود، برای مثال وقتی در روستایی از کتابدار نمونه روستا تقدیر کردیم، شاهد شور و اشتیاق در نگاه کودکان بودیم، گویی فکر می‌کردند که کتابدار، قهرمان است و آن‌ها هم روزی می‌توانند کتابدار شوند. این اقدامات اثرگذاری ویژه‌ای روی کودکان و نوجوانان دارد و سال‌ها بعد شاهد نتایج آن خواهیم بود.

او با تاکید بر اینکه وزیر فرهنگ و ارشاد می‌تواند به تحول بیشتر جشنواره کمک کند، افزود: با حمایت وزیر فرهنگ این جشنواره می‌تواند رشد و ارتقا پیدا کند. همچنین پیشنهاد می‌کنم در دوره‌های مختلف از خبرنگاران برای تهیه گزاش و تصویر از روستاها دعوت شود.

هدف حمایت از ابتکارهای فرهنگی برای جریان‌سازی فرهنگی بود

مشاور عالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با اشاره به اینکه جشنواره روستاها و عشایر دوست‌دار کتاب از زمانی که سیدعباس صالحی مسئولیت معاونت فرهنگی را داشت، برگزار می‌شود، گفت: رد این جشنواره دستگاه‌های دولتی و غیردولتی مشارکت می‌کنند. این جشنواره در روستاها شکل گرفت و هدف حمایت از ابتکارهای فرهنگی برای جریان‌سازی فرهنگی بود.

محمدمهدی احمدی درباره سه اثر مثبتی که این جشنواره می‌تواند به همراه داشته باشد، گفت: یک اثر مشارکت مردمی است، وقتی مشارکت مردمی باشد اقدامات تاثیر بیشتری خواهدداشت، دومین اثر ورود کتاب در سبد خانوادت ها است، در نتیجه برگزاری این جشنواره کتاب در حاشیه نیست و مانند کالاهای ضروری رد سبد خانواده قرار می‌گیرد. سومین اثر ارتقای فرهنگ عمومی جامعه است، در نتیجه این روند مردم می‌توانند آسیب‌ها را تحلیل کنند و در زمان بحران کمتر آسیب ببینند.

مشاور عالی وزیر فرهنگ ادامه داد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز تأکید داشت مدیران کل در استان‌ها به طور فعال در این مسیر مشارکت و جریان سازی را در روستاها ایجاد کنند. وزیر فرهنگ بر پایتخت کتاب تاکید کرد چراکه مکمل این جشنواره است.

مهدی محمدی معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌ها نیز با اعلام آمادگی ظرفیت معاونت حقوقی برای رسیدگی به مسائل احجتمالی در جشنواره روستاها و عشایر دوست‌دار کتاب گفت: بر اساس دستور وزیر فرهنگ ظرفیت استان‌ها در خدمت این جشنواره خواهد بود.

انتخاب دو جامعه عشایری در میان برگزیدگان

مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی نیز با تاکید بر اینکه تعداد قابل توجهی روستا برای نخستین بار به جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب پیوستند، گفت: ۲۵۱ روستا از ۱۴۷ شهر در این دوره شرکت کردند و تعداد طرح‌های ارائه شده بیش از دوره‌های قبل بود.

به گفته اسماعیل جانعلی‌پور حدود ۳ هزار و ۹۰۰ فعالیت در پرونده ۲۵۱ روستا به ثبت رسیده است، اقداماتی که انجام شده یا توقع دارند که انجام شود. بالاترین امتیازی که هر روستا می‌تواند کسب کند، هزار و ۲۰۰ امتیاز است و ۵۸ روستا توانستند دو سوم این امتیاز یعنی ۸۰۰ امتیاز را دریافت کنند و به عنوان برگزیده اعلام شدند؛ از میان آنها ۱۵ روستا انتخاب شدند.

وی ادامه داد: وزارت فرهنگ به روستاهای منتخب ۵۰ میلیون تومان هدیه داد، به شکل دوره‌ای به این روستاها۶۰ میلیون تومان برای خرید کتاب کمک شد و ۱۰۰ میلیون تومان کتاب به آن‌ها اهدا شد.
جانعلی‌پور با اشاره به اینکه سال گذشته یک جامعه عشایری منتخب شده بود، افزود: امسال دو جامعه عشایری به عنوان منتخب اعلام خواهند شد.

برگزیدگان دهمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب در سال ۱۴۰۳

روستای اسفندآباد از شهر ابرکوه از استان یزد
روستای نصرآباد از شهر تفت از استان یزد
روستای بالو از شهر ارومیه از استان آذربایجان غربی
روستای عصمت‌آباد از شهر مهریز از استان یزد
روستای جلال‌آباد از شهر نجف‌آباد از استان اصفهان
روستای کهن سیاه از شهر سیرجان از استان کرمان شمالی
روستای پسوه از شهر پیرانشهر از استان آذربایجان غربی
روستای خیرآباد سفلی از شهر گچساران از استان کهگیلویه و بویراحمد
روستای اسبوکلا از شهر ساری از استان مازندران
روستای کلاگر محله از شهر قایم شهر از استان مازندران
روستای مربچه از شهر رامهرمز از استان خوزستان
روستای قنات ملک از شهر رابر از استان کرمان شمالی
جامعه عشایری شهرک بختیاری  از شهر شوش از استان خوزستان
جامعه عشایری حاضر میل از شهر دهلران از استان ایلام
روستای علوی از شهر کاشان از استان اصفهان (این روستا برگزیده استمرار در فعالیت است)

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha