بیماری سل در صورت تشخیص به‌موقع قابل درمان است

تهران - ایرنا- عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به کاهش قابل توجه بیماری سل در کشور گفت: بیماری سل در صورت تشخیص به‌موقع قابل درمان است.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، سید علی جواد موسوی فوق تخصص ریه با بیان این مطلب به مناسبت ۲۳ مهر ماه روز ملی مبارزه با سل افزود: در سال‌های گذشته وقوع سل در ایران بسیار کمتر شده است و با تلاش‌های که در شبکه‌های بهداشت و درمان برای پیشگیری و تشخیص این بیماری صورت می‌پذیرد انتشار سل بسیار کمتر شده است.

وی با تاکید بر اطلاع رسانی در زمینه پیشگیری و علائم بیماری سل از سوی شبکه‌های بهداشت و درمان و همچنین روابط عمومی دانشگاه‌های علوم پزشکی ادامه داد: یکی از مهمترین مباحث اطلاع رسانی این است که افراد آگاه شوند که اگر سه علامت تب طولانی، کاهش وزن و سرفه با خلط خونی دارند باید سریع برای تشخیص و درمان سل اقدام کنند تا این بیماری نیز به افراد دیگر منتقل نشود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار داشت: هرچه سواد سلامت مردم در زمینه بیماری سل افزایش یابد این بیماری سریعتر تشخیص و درمان می‌شود و افراد مبتلا نیز پس از درمان زندگی آسوده‌ای خواهند داشت.

موسوی با اشاره به پوشش جمعیتی ۵.۵ میلیونی دانشگاه علوم پزشکی ایران که حتی از جمعیت برخی استان‌ها نیز بیشتر است، تصریح کرد: نقش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران در زمینه افزایش سواد و دانش سلامت مردم بسیار است و هرچه آگاهی مردم در این زمینه‌ها افزایش یابد رسالت مان در حوزه بهداشت نیز انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از بیماری‌های خطرناک قابل پیشگیری است، گفت: در حوزه ریه؛ بیماری‌های کشنده و البته قابل پیشگیری وجود دارند از جمله سرطان ریه، عفونت‌های ریه و ذات‌الریه، برونشیت مزمن، آسم و سل که قابل پیشگیری هستند و تضمین این پیشگیری‌ها، افزایش سواد سلامت مردم است.

بیماری سل در صورت تشخیص به‌موقع قابل درمان است

به گزارش ایرنا، سل یک بیماری عفونی بالقوه جدی است که عمدتاً ریه ها را تحت تأثیر قرار می دهد. باکتری‌هایی که باعث سل می‌شوند از طریق قطرات کوچکی که از طریق سرفه و عطسه در هوا منتشر می‌شوند و از فردی به فرد دیگر سرایت می‌کنند. این بیماری زمانی که در کشورهای توسعه یافته نادر بوده، اما این عفونت های سل در سال ۱۹۸۵ افزایش یافت که تا حدی به دلیل ظهور HIV، ویروسی که باعث ایدز می شود. HIV سیستم ایمنی فرد را ضعیف می کند، بنابراین نمی تواند با میکروب سل مبارزه کند. در ایالات متحده، به دلیل برنامه های کنترل قوی تر، سل در سال ۱۹۹۳ دوباره شروع به کاهش کرد. اما همچنان یک نگرانی است.

بسیاری از سویه های سل در طول زمان در برابر داروهایی که برای درمان این بیماری استفاده می شوند مقاومت می کنند. افراد مبتلا به سل فعال برای خلاص شدن از شر عفونت و جلوگیری از مقاومت آنتی بیوتیکی باید چندین ماه از انواع داروها استفاده کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha