۲۴ مهر ۱۴۰۳، ۹:۳۶
کد خبر: 85628115
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

معرفی آثار باستانی ایلام؛ قلعه میرغلام هاشمی

۲۴ مهر ۱۴۰۳، ۹:۳۶
کد خبر: 85628115
معرفی آثار باستانی ایلام؛ قلعه میرغلام هاشمی

ایلام - ایرنا - قلعه میرغلام هاشمی یکی از بناهای تاریخی ایلام در دوره‌ قاجاریه است که بر اساس سنگ نوشته نصب شده بر دیوار ورودی بنا، در سال ۱۳۰۳ هجری قمری توسط میرغلام هاشمی، حاکم وقت ساخته شده است.

به گزارش ایرنا، دره‌شهر یکی از شهرهای تاریخی به شمار می‌رود که در قسمت غربی کشور و در نزدیکی کوهپایه کبیرکوه یکی از رشته کوه‌ های زاگرس واقع شده است، این شهر در قسمت جنوبی ساحل رودخانه سیمره و در ناحیه جنوب شرقی استان ایلام قرار دارد.

دره‌شهر در ضلع شرقی و جنوب شرقی با استان لرستان و خوزستان و در ضلع شمالی، شمال غربی و جنوب غربی با سایر شهرهای ایلام در ارتباط است.

کبیرکوه دربخش انتهایی این شهر باعث وجود آمدن یک پوشش جنگلی شده که شرایط آب و هوایی آن ناحیه را تحت تاثیر خود قرار داده و باعث شده که اوخر فصل زمستان و فصل بهار، زیبایی خاصی بر منطقه حاکم شود.

به دلیل این که وجود روخانه سیمره در دره‌شهر و قرار گرفتن در دامن رشته‌ کوه‌های زاگرس و آب و هوایی که دارد، بیشتر والی های ایلام در این شهرستان قلعه‌های تاریخی ساخته‌اند.

معرفی آثار باستانی ایلام؛ قلعه میرغلام هاشمی

"هاشم‌آباد" روستایی گردشگری از توابع دره شهر استان ایلام در دهستان زرین‌دشت در فاصله ۱۰ کیلومتری دره شهر، ۱۰ کیلومتری شهر تاریخی سیمره (ماداکتو) و ۱۲۶ کیلومتری ایلام (مرکز استان) جای دارد.

این روستای زیبا و دیدنی به دلیل برخورداری از آب و هوای دلپذیر و موقعیت جغرافیایی خوب خود، همه ساله میزبان گردشگران و طبیعت دوستان بسیاری است.

قلعه میرغلام هاشمی در داخل این روستا جای قرار دارد و مهم‌ترین جاذبه تاریخی آن، شمرده می شود.

این دژ، همانند بناهای تاریخی زمان حکومت ساسانیان به شکل چهار ایوانی طراحی شده و کاربرد آن نظامی- مسکونی بوده است.

قدمت این قلعه باستانی به به سال ۱۳۰۳ هجری شمسی باز می‌گردد و در ۱۶ مهر ماه سال ۱۳۷۹ در فهرست آثار مثلی ایران به ثبت رسیده است.

به دلیل نوع مصالحی که در این دژ به کار رفته است استحکام بی‌نظیری را می‌توان در ساخت این قلعه مشاهده کرد، تعداد زیادی اتاق را در این قلعه ساخته شده که به شکل تو در تو به هم متصل می‌شوند.

معرفی آثار باستانی ایلام؛ قلعه میرغلام هاشمی

قلعه میرغلام هاشمی دارای ۳۵ اتاق تو در تو است، در شمال شرقی و غربی ۲ برج نگهبانی و همچنین سه عدد اتاق نگهبانی بالای سردر ورودی، ضلع غربی و ضلع شمالی وجود دارد که جایی برای دیدبانی بوده و علاوه براین در دور تا دور دژ و قسمت پشت بام آن دیواری به حدود یک متر را برای جان پناه ساخته‌اند.

ظاهر بیرونی قلعه با گل و گچ ساخته شده به نحوی که هیچ گونه فضای خالی در بین دیوارهای آن مشاهده نمی‌شود، در قسمت مرکزی حیاط قلعه، همانند دیگر دژها یک حوض مربعی شکل وجود دارد که آب آن به وسیله کانالی که از طریق رودخانه به داخل حیاط کشیده شده است، تامین می‌شود.

روی دیوارهای این دژها سوراخ هایی وجود دارد که برای تهویه هوای داخل برج کاربرد داشته است، قسمت ورودی بنا از نمای اصلی جلوتر بوده و به راحتی می‌توان آن‌ها را شخیص داد، این ورودی ارتفاع بیشتری از دیوارهای کناری خود دارد به علت داشتن فضاهای اضافی مثل شاه نشین و اتاق نگهبان آن را در دو طبقه ساخته اند.

معماری این قلعه همانند بناهای دوران حکومت ساسانیان به صورت چهار ایوانی به ساخت و بهره‌برداری رسیده و از آن جا که این بنا کاربرد نظامی و مسکونی داشته، بسیار محکم و استوار می‌باشد.

معرفی آثار باستانی ایلام؛ قلعه میرغلام هاشمی

این قلعه تاریخی به وسیله میر غلام هاشمی یکی از امرای دره شهر در سال ۱۳۰۳ و در زمان حکومت پهلویان در دره سیکان در اطراف رودخانه آن بنا نهاده شده است و توسط دختر میرغلام هاشمی در سال ۱۳۷۶ به میراث فرهنگی ایلام واگذار شد.

به گزارش ایرنا، دره شهر به عنوان بزرگترین شهر کهن در ناحیه غربی کشور شناخته می شود و به دلیل گستردگی منابع تاریخی، آن را قطب تاریخ استان ایلام نیز معرفی می کنند. وجود آن در جوار کبیرکوه و همچنین خرابه‌ های شهر باستانی ماداکتو یک امتیاز مثبت بوده و آن را به مرکز گردشگری غرب کشور تبدیل کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha