به گزارش خبرنگار ایرنا، ایجاد و ساخت تونل در دل سخت، سرد و سنگین کببرکوه و امکان عبور از درون آن، یکی از آرزوهای دیرینه مردم حوزه جنوب استان ایلام بوده که بعد از گذشت دهها سال انتظار و تلاش و تقلای مردم این سامان، به یُمن نعمت نظام مقدس جمهوری اسلامی این انتظار به سر رسید و سنگِ سِتُرگ و صخرههای سهمگین کبیرکوه تسلیم اراده مصمم مردم و متولیان شده و قلب تاریک " کبیر کوه " به بزرگراهی روشن، روان و راحت تبدیل شده و صدها هزار انسان مقیم و مسافر را به آینده این منطقه امیدوار کرده است.
گرچه عبور از قلب کبیرکوه در حال حاضر، میسر و ممکن توسعه شده است اما استفاده بهینه، مفید، مطمئن و تداوم آن منوط به تکمیل، تجهیز و ایمنسازی مسافران و گردشگران و توسعه، تعریض و ارتقای جاده های منتهی به آن از هر ۲ طرف (درهشهر و آبدانان) است.
نماینده مردم شهرستانهای آبدانان، بدره، درهشهر و دهلران در مجلس شورای اسلامی در این خصوص، با قدردانی از دست اندرکاران و مجریان تونل کبیرکوه، گفت: پیگیری مجدانه و صرف بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای احداث این تونل بینظیر، بیانگر توجه خاص نظام به مردم منطقه و شوق خدمت خالصانه به آنان است، اما بهرهبرداری واقعی و استفاده کامل از آن زمانی روی میدهد که جادههای دسترسی به این تونل نیز تکمیل، تعریض و استانداردسازی شوند.
"اسدالله چراغی" روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: افتتاح تونل کبیرکوه باعث تحول بنیادین در تردد ناوگان حمل و نقل کالا و مسافر و ایجاد شتاب در مسیرهای مواصلاتی مرکز و شمالغرب کشور به جنوب و جنوب شرق شده که در صورت تکمیل و تعریض جادههای منتهی به آن، ضریب کارایی و امنیت معابر شریانی را ارتقا داده و کیفیت ناوگان زمینی را نیز بهبود میبخشد.
وی از متولیان راه و شهرسازی در کشور و استان خواست به منظور استفاده کامل از ظرفیت تونل کبیرکوه، چابک سازی فرایند حمل و نقل و پیشگیری از هرگونه حوادث ناگوار جاده ای هرچه زودتر نسبت به ارتقاء کمی و کیفی مسیرهای منتهی به تونل کبیرکوه اقدامهای لازم را انجام دهند.
چراغی با تاکید بر اینکه مردم این منطقه شایسته بهترین خدمات هستند، گفت: با تعامل نماینده مردم شهرستان پلدختر و رایزنی مجدانه با وزارت راه و شهرسازی پیگیر اصلاح و رفع نواقص موجود مسیر پلدختر تا تونل کبیرکوه و از آنجا تا مورموری، دهلران و دشت عباس خواهیم بود.
فرماندار شهرستان آبدانان نیز با اشاره به موقعیت ممتاز و تاریخی تونل کبیرکوه، اظهار کرد: جادههای دسترسی و غیر استاندارد منتهی به این تونل بزرگ تا کنون به واسطه ترافیک پایین و عدم عبور کامیون های سنگین پاسخگوی نیازهای منطقه بودهاند اما با افتتاح این تونل و هدایت بخش زیادی از ناوگان سنگین حمل و نقل به این مسیر، جادههای موجود به هیچ عنوان قادر به تحمل این حجم فراوان از تردد نیست و تداوم این وضعیت در آینده بسیار خطرناک و زمینهساز حوادث جادهای و تحمیل خسارتهای جانی و مالی به مردم خواهد شد.
"محمد رحمانی" با تاکید بر تسریع در تکمیل عملیات اجرایی این طرح عظیم جادهای، تصریح کرد: با بهرهبرداری از تونل بزرگ کبیرکوه، ارتقاء درجه راههای شهرستان آبدانان از فرعی به اصلی یکی از ضرورتهای مهم در راستای کاهش حوادث جادهای و تسهیل در تردد کاربران این راه عمومی بوده و آغاز و اتمام آن از اهمیت بالایی برخوردار است.
مدیر راه و شهرسازی شهرستان آبدانان نیز در این باره یادآور شد: مشاهدات میدانی در بهرهبرداری آزمایشی از تونل کبیرکوه در ایام اربعین بیانگر این حقیقت است که به خاطر نزدیکی مسیر و جذابیتهای طبیعی، عبور و مرور از تونل مذکور مورد استقبال ویژه رانندگان و مالکان کامیونهای بزرگ حامل کالاهای اساسی و همچنین تردد زوار به مرز بینالمللی مهران افزایش چشمگیری خواهد داشت که راههای طرفین تونل به سمت دهلران، دشت عباس و پلدختر در شرایط حاضر، پاسخگوی جریان تند این ترافیک نخواهند بود.
"رحیم رشیدی" اقدام برای ارتقاء مسیرهای مورد بحث یک ضرورت فوری دانست و افزود: راههای موجود به دلیل شیبهای زیاد، پایین بودن مشخصات فنی، پیچهای خطرناک، قوسهای نامتعارف، عرض کم، سرعت طرح پایین و با تداخل عبور ماشینهای سبک و سنگین، به طور قطع باعث حوادث جادهای و تلفات انسانی خواهد شد.
وی افزود: کلیه راههای موجود شهرستان آبدانان و مسیر پلدختر به تونل کبیرکوه براساس مقاصد و بهرهوری روستایی به مشخصات فرعی احداث شده و فاقد استانداردهای فنی راهسازی است که با توجه به اتمام و بهرهبرداری از تونل کبیرکوه لازم است که همه آنان به درجه اصلی و شریانی ارتقاء پیدا کنند زیرا در غیر این صورت در آینده، مردم و مسافران را با مشکلات متعددی مواجه خواهد کرد.
یکی از کارشناسان خبره حوزه راه و شهرسازی در پیوند با این موضوع، اظهار کرد: با توجه به احداث بازارچه مرزی چیلات، وجود کارخانههای بزرگ تولیدی و صنعتی در شهرستان دهلران و احداث کارخانه در دست احداث سیمان آبدانان (در روستای هونگه)، لازم است که تا دستاندرکاران حوزه توسعه راههای استان هر چه زودتر شرایط حذف و اصلاح نقاط حادثه خیز و ارتقاء درجه راههای منطقه از فرعی و اصلی به چهار خطه و همچنین تعریض راههای موجود و در مقاطعی مرمت پیچها و قوسهای خطرناک اقدام جدی انجام دهند.
"علیرضا قاسمی" طول کل راههای فرعی هر ۲ طرف تونل را ۱۵۰ کیلو متر اعلام کرد و گفت: از محدوده روستای "پشت قلعه" تا بخش "کلات مورموری" در آبدانان و از آنجا تا "دهلران" و "دشت عباس" فاقد هرگونه تعاریف و مشخصات فنی راهسازی است و نیاز شدید و فوری به اصلاح و استانداردسازی دارد و غفلت از آن هزینههای مادی و معنوی جبران ناپذیری درپی خواهد داشت.
وی تصریح کرد: منابع استانی پاسخگوی تامین نیازهای متعدد طرح بزرگ راهسازی در هر ۲ سمت تونل کبیرکوه نبوده و باید از طریق ردیفهای ملی و بر اساس دقت و امعان نظر به وضع موجود، متولیان مرکزی را اقناع و ملزم به تأمین اعتبارهای مورد نیاز کرد.
این کارشناس مسئول حوزه راهسازی تصریح کرد: با عنایت به هزینههای سرسامآور عملیات مسیریابی و احداث راه جدید شایسته است متولیان امر برای دستیابی زودتر به اهداف مورد نظر در قسمتهایی از مسیر، با اصلاح، ترمیم و توسعه مسیرهای موجود پیگیر رفع این مشکل باشند.
به گزارش ایرنا، بر اساس نظر کارشناسان و مدیران خبره حوزه راه و شهرسازی با توجه موقعیت خاص و جذابیتهای منحصر به فرد تونل "کبیرکوه" و سیمای با نشاط و طراوتانگیز مسیرهای منتهی به آن، در آینده بسیار نزدیکی حجم قابل توجهی از ناوگان سنگین کشور از این مسیر عبور خواهد کرد و به همین خاطر لازم است که مدیران ارشد ملی و استانی، به این موضوع مهم و اثرگذار اجتماعی و اقتصادی منطقه، در درازمدت با هوشیاری و آینده نگری لازم، اقدامهای مفید، سریع و پیشگیرانه را مد نطر داشته باشند.
نظر شما