۲۵ مهر ۱۴۰۳، ۱۰:۲۹
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85628748
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

حرکت کند طرح جوانی جمعیت در خراسان‌شمالی

۲۵ مهر ۱۴۰۳، ۱۰:۲۹
کد خبر: 85628748
حرکت کند طرح جوانی جمعیت در خراسان‌شمالی

بجنورد- ایرنا- گرچه اقدامات امیدبخشی همچون تجهیز مرکز درمانی بنت الهدی بجنورد و درمان رایگان زوج های نابارور برای جوانی جمعیت خراسان‌شمالی انجام شده است اما نبود برخی مکمل های دارویی درمان ناباروری در فهرست بیمه و تعلل بانک‌ها در اجرای مشوق ها موجب کاهش انگیزه برای فرزندآوری می شود و استان را از اهداف قانونی جوانی جمعیت دور خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، حدود سه سال از ابلاغ قانونی جوانی جمعیت می گذرد اما هنوز برخی گره ها و رویه های سخت در اعطای مشوق های فرزندآوری اهداف این قانون را از دسترس دور ساخته است.

مشوق هایی که قرار است موجب انگیزه فرزندآوری در جامعه شود انگار دریافت آن مسیر پر پیچ و خمی دارد و موجب دلسردی بسیاری از زوج ها در فرزندآوری شده است.

زوج هایی که برای فرزندآوری پیش از این دچار بیم اقتصادی، آینده‌ هراسی و درگیر محاسبات عقلانی‌ بودند با مشکلاتی همچون تعلل بانک ها در پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری و یا گرانی برخی مکمل های دارویی نیز دست و پنجه نرم می کنند.

گرچه برخی از اقدامات امیدبخشی همچون تجهیز مرکز درمانی ناباروری سطح سه، چتر حمایتی بیمه سلامت و اعطای وام زوج های ناباروری نیز برای جوانی جمعیت در خراسان شمالی انجام شده اما هنوز دریافت وام های ازدواج و فرزندآوری مسیر پرپیچ و خمی دارد که باید با هم افزایی دستگاه های اجرایی این مسیر هموار شود.

یکی از شهروندان در این خصوص به خبرنگار ایرنا می گوید: پرونده وام فرزندآوری بنده با ضامن و تمامی مدارک لازم از ۲۵ اردیبهشت ماه در بانک صادرات تشکیل شده اما همچنان خبری از پرداخت وام نیست.

وی می افزاید: تمامی مدارک لازم را برای دریافت وام فرزندآوری را به شعبه بانکی تحویل دادم به گونه ای که بهانه ای برای عدم پرداخت وام ندارند.

یکی دیگر از شهروندان می گوید: ۶ ماه پیش برای وام فرزندآوری ثبت نام کردم و متاسفانه بانک رفاه را انتخاب کردم، ۲ ماه طول کشید تا پیامک تایید شعبه برایم ارسال شود.

وی ادامه می دهد: بعد از مراجعه به بانک عنوان شد که ۲ ماه دیگر برای تکمیل پرونده مراجعه کنم که بعد از گذشت این مدت زمان ۲ ضامن کارمند و فیش کسر از حقوق را تحویل بانک دادم اما می گویند، بودجه نداریم.

اقدامات امیدبخش اما نه کافی برای جوانی خراسان‌شمالی

چهار هزار و ۲۷۲ نفر در صف وام ازدواج

نماینده کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان شمالی می گوید: ۱۳ بانک دولتی و غیر دولتی استان، سه هزار و ۹۷۷ فقره وام ازدواج به مبلغ ۱۳ هزار و ۲۴۳ میلیارد ریال از ابتدای سالجاری تاکنون پرداخت کردند.

مهراب وحدت می افزاید: بانک های سپه، ملت، تجارت، صادرات و ملی بیشترین پرداختی های وام ازدواج را در این مدت داشتند.

وی ادامه می دهد: اکنون چهار هزار و ۲۷۲ نفر نیز در صف انتظار دریافت وام ازدواج هستند.

به گفته وحدت؛ کمبود منابع در استان و افزایش نسبت مصارف به منابع از دلایل تاخیر در پرداخت وام های ازدواج است.

نماینده کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان شمالی تصریح می کند: با این وجود شبکه بانکی استان به ویژه بانک های عضو کمیسیون هماهنگی تلاش خود را برای شتاب بخشی در پرداخت تسهیلات به کار بسته است.

اقدامات امیدبخش اما نه کافی برای جوانی خراسان‌شمالی

سه هزار و ۷۱۹ نفر در صف وام فرزندآوری

وحدت می گوید: چهار هزار و ۲۲۹ فقره وام فرزندآوری به مبلغ سه هزار و ۴۲۳ میلیارد و ۷۴۸ میلیارد ریال از ابتدای سالجاری تاکنون به متقاضیان استان پرداخت شد.

وی می افزاید: بانک ملت با یکهزار و ۶۷ فقره، بانک صادرات با ۹۸۰ فقره و بانک تجارت با ۷۲۶ فقره بیشترین پرداختی وام فرزندآوری را داشته اند.

نماینده کمیسیون هماهنگی بانک‌های خراسان شمالی بیان می کند: سه هزار و ۷۱۹ نفر نیز در صف دریافت این وام هستند.

خراسان شمالی در میزان ناباروری، جزو استان های با خطر متوسط قرار دارد، به گونه ای که نرخ باروری در استان ۲.۱ درصد است.

اقدامات امیدبخش اما نه کافی برای جوانی خراسان‌شمالی

نبود برخی داروها در فهرست بیمه

کارشناس جوانی جمعیت و باروری معاونت بهداشت علوم پزشکی خراسان‌شمالی می گوید: گرچه بسیاری از خدمات در مرکز درمان ناباروری بیمارستان بنت الهدی بجنورد به شکل رایگان ارایه می شود اما هنوز برخی داروهای مکمل زیرپوشش بیمه نرفته است.

مریم السادات بنی هاشم می افزاید: داروهای مکمل درمان ناباروری گران است و بسیاری از زوج های نابارور در تامین آن مشکل دارند.

وی ادامه می دهد: نیاز است این مکمل های دارویی زیرپوشش بیمه قرار گیرد تا دیگر زوج های نابارور دغدغه ای در این خصوص نداشته باشند.

بنی هاشم یادآور می شود: اکنون یکهزار و ۱۲۷ زوج نابارور استان خدمات تخصصی را در تنها مرکز درمان ناباروری سطح سه استان دریافت می کنند.

وی افزاید: مرکز درمان ناباروری سطح ۲ بیمارستان بنت الهدی بجنورد در بهمن ۱۴۰۱ به سطح سه ارتقا یافت و خدمات دارو درمانی، آی او (IO)، آی یو آی (IUI) و آی وی اف (IVF) در این مرکز ارایه می شود.

کارشناس جوانی جمعیت و باروری معاونت بهداشت علوم پزشکی خراسان‌شمالی می گوید: پیش از سال ۱۴۰۱ ارایه خدمات درمان ناباروری در این مرکز محدود و به روش ابتدایی بوده اما اکنون مجهز به دستگاه های به روز درمان است.

اقدامات امیدبخش اما نه کافی برای جوانی خراسان‌شمالی

روند کاهشی نرخ ولادت

سرپرست اداره کل ثبت احوال خراسان شمالی از روند کاهشی نرخ واقعه ولادت در این استان خبر می دهد و می گوید: میزان واقعه ولادت در نیمه نخست امسال پنج هزار و ۹۱۹ مورد بود که این تعداد در مدت مشابه سال گذشته ۶ هزار و ۷۰۰ مورد بوده است.

نبی الله صداقتی می افزاید: همچنین سن باروری مادران در سال های گذشته بیشتر در سنین ۲۵ تا ۲۹ سال بوده است که اکنون باروری بیشتر در سن ۳۰ تا ۳۴ سال است.

وی ادامه می دهد: میزان واقعه ازدواج از ۱۳.۴ درصد به هفت درصد کاهش پیدا کرده که این به معنای آن است که از هر هزار نفر ۱۳ واقعه ازدواج صورت می‌گرفت که هم اکنون به عدد پنج رسیده است.

سرپرست اداره کل ثبت احوال خراسان شمالی می گوید: خراسان شمالی در ثبت واقعه ازدواج رتبه اول را در کشور داشت که اکنون به رتبه سوم سقوط کرده است.

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در جلسه مورخ ۲۴ مهرماه ۱۴۰۰ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

خراسان شمالی در میزان ناباروری، جزو استان های با خطر متوسط قرار دارد، به گونه ای که نرخ باروری در استان ۲.۱ درصد است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha