زنان روستایی و عشایری از تکنولوژی‌های جدید بهره‌مند می‌شوند

تهران - ایرنا - معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: زنان روستایی و عشایری از ابزارهای دیجیتال و تکنولوژی‌های جدید در مسیر تولیدات کشاورزی بهره‌مند می شوند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، زهرا بهروزآذر در نخستین همایش بین‌المللی و هشتمین آئین ملی گرامیداشت روز جهانی زنان روستایی و عشایری که در محل سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) برگزار شد، افزود: زنان جامعه روستایی و عشایری کشور گنجینه‌های انسانی فرهنگ و هویت ملی کشور هستند.

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور با بیان اینکه زنان روستایی و عشایر جان زندگی هستند، اظهار داشت: شما مادرانه میراث گرانبهای فرهنگ، آداب، رسوم و آنچه از ایران، اسلام و سنت ها و آیین‌های اصیل می‌شناسید بوده و با آموزش سنت‌ها، آیین‌ها و مبانی فرهنگ ملی به نسل‌های بعدی این سرمایه ملی را زنده نگاه می‌دارید.

وی تصریح کرد: بخش مهمی از میراث فرهنگی اسلامی و ملی ایران به لطف تلاش و استقامت شما زنان روستایی و عشایر زنده و پویا باقیمانده است و بی‌شک نقش آفرینی شما تنها محدود به عرصه فرهنگ نبوده و ستون‌های خودکفایی ملی با مشارکت فعال شما در اقتصاد روستایی و عشایری از صنایع دستی تا کشاورزی و دامپروری پایدار مانده است.

وی گفت: زنان روستایی و عشایری فراتر از نقش‌های سنتی همواره در تامین معیشت و تولید محصولات کشاورزی و دامپروری مشارکت داشته و با نقش آفرینی در تبیین غذای جامعه، فرصت کار و تلاش در عرصه‌های دیگر برای همه افراد جامعه فراهم کرده‌اند.

بهروز آذر اضافه کرد: از سوی دیگر در حفظ محیط زیست پیشگام بوده و بر پایه دانش بومی خود با حفاظت از طبیعت و تنوع زیستی و منابع طبیعی کشور الگویی را برای توسعه پایدار ترسیم کردید.

وی اظهار داشت: با این حال در بسیاری از موارد در دسترسی به منابع و خدمات و امکانات رفاهی همچنان محدودیت دارید علاوه براین تغییر شرایط اقتصادی و الگوهای اجتماعی و جمعیتی نقش‌ها و چالش‌های جدیدی را برای شما فراهم کرده است و در موارد متعددی مسئولیت اداره زندگی خود و فرزندان و والدین و اداره زمین‌های کشاورزی و فعالیت‌های وابسته به مسئولیت‌های سنتی شما اضافه شده است.

وی ادامه داد: در این میان تغییرات اقلیمی و بروز حوادث پیش‌بینی نشده گاها با هجوم نا مهربانانه خود موقعیت را سخت تر کرده است.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: ما در دولت متعهدیم که مسائل و مشکلات شما را شناسایی و با کمک شما برای یافتن بهترین و موثرترین راه‌حل‌ها اقدام کنیم و بر روی آن به وفاق برسیم تا شرایط رفاه و توسعه را برای شما فراهم کنیم.

وی تصریح کرد: در این مسیر ارتقای جایگاه و توسعه همه جانبه زندگی در عرصه‌های مختلف کشاورزی، دامپروری و توسعه صنایع دستی در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه براین باوریم زنان روستایی و عشایری نه تنها به عنوان یک کشاورز بلکه به عنوان رهبران جامعه نقش مهمی دارند، گفت: تلاش داریم تا زمینه را برای مشارکت فعال آنان در تصمیم‌گیری‌های ملی فراهم کنیم تا با افزایش فرصت‌های آموزشی و توانمندسازی و توان افزایی فرصت‌های بیشتری را فراهم کنیم تا آموزش‌های فنی و تخصصی در حوزه‌های کشاورزی، روش‌های نوین کشت و کار و مدیریت منابع طبیعی را دراختیار آنان قرار دهیم تا بتوانند کسب و کارهای کشاورزی خود را راه‌اندازی کرده و به صورت مستقل آن را مدیریت کنند.

بهروز آذر گفت: واجب است مسیری را فراهم کنیم که شما به ابزارهای دیجیتال از جمله اپلیکیشن‌های مدیریت مزرعه، پیش‌بینی وضع هوا و تکنولوژی‌هایی مانند حسگرهای هایپ و سیستم‌های هوشمند آبیاری و پهپادهای کشاورزی دست پیدا کنید و در این مسیر از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha