آغاز به کار کنسرسیوم فایو/ قدردانی از ۲ چهره میراث ماندگار ملل

تهران- ایرنا- کنسرسیوم فایو (FAU) همزمان با آغاز کار فعالیت‌های خود در گام نخست از دو چهره میراث ملل ماندگار در عرصه خوراک و نوشیدنی قدردانی کرد.

به گزارش ایرنا، برنامه‌های روز جهانی غذا همزمان با روز ۱۶ اکتبر، اگر چه تلاش می‌کند نظر جهانیان را به موضوع «غذا»، ضرورت رسیدگی به چالش‌های گرسنگی و سوءتغذیه و حمایت از دسترسی برابر به غذا و آب خوب برای همه و افزایش آگاهی در این زمینه، جلب کند، بلکه تلاش می کند فعالان این حوزه را که فراتر از یک صنعت و اقتصاد بلکه یک مولفه مهم و موثر میراث فرهنگی ناملموس است،به تغییر سیاست‌ها و مشارکت جامعه برای ایجاد یک سیستم غذایی انعطاف‌پذیر و پایدار تشویق کند.

در تعاریف موجود «غذا» به هر ماده‌ای گفته می‌شود که برای تأمین حمایت غذایی و انرژی برای یک موجود زنده مصرف می شود. «غذا» همچنین یکی از حقوق اولیه بشر نیز محسوب می‌شود و بر اساس آنچه سازمان ملل عنوان کرده است، غذا نه یک امتیاز بلکه به‌عنوان یک حق به رسمیت شناخته می‌شود.

غذا و پرداختن به آن، وجه دیگری از منظر فرهنگی و توجه به فعالانی که تلاش می‌کنند این نوع عناصر فرهنگی را حفظ و ترویج کنند نیز دارد؛ به همین منظور همزمان با روز جهانی غذا، کنسرسیوم فایو (FAU) با آغاز کار فعالیت‌های خود در گام نخست از دو چهره میراث ملل ماندگار در عرصه خوراک و نوشیدنی قدردانی کرد.

ضرورت تدوین استاندارد برای فعالان حوزه خوراک و رستوران‌ها

ابوذر بابارضا دبیرکل باشگاه غذا و خوراک شناسی یونسکو و رئیس شورای راهبردی کنسرسیوم فایو (FAU) اظهار داشت: این مجموعه متشکل از باشگاه غذا و خوراک شناسی یونسکو، آکادمی رستوبان و فدراسیون گردشگری خوراک ایران در جهت ارتقا سطح دانش ارزیابی ارائه خدمات پذیرایی فعالیت می‌کند و گستره آن در کل کشور است.

بابارضا گفت: این کنسرسیوم به دنبال یکپارچه سازی و جلوگیری از پدیده لوح فروشی و تندیس فروشی بوده که متاسفانه مدت‌ها باب شده است، البته کنسرسیوم در حال تدوین استاندارد برای فعالان حوزه خوراک، رستوران ها، کافی شاپ ها و قنادی ها است و با ارزیابی آنها، از با کیفیت‌ترین‌ها قدردانی می کنیم.

دبیر باشگاه غذا و خوراک‌شناسی یونسکو اظهار داشت: این کنسرسیوم اهداف و برنامه‌های مشخص دارد. در برنامه اول، رستوران‌های ملل تهران را در ۲۴ مهر ارزیابی کردیم و از میان رستوران‌های چینی، هندی، ژاپنی، ترکی، فرانسوی، ایتالیایی و مدیترانه و رستوران های ترکیبی بین الملل در تهران، از هر بخش ۳ رستوران را انتخاب کردیم که قدردانی می شوند.

قدردانی از ۲ میراث ماندگار ملل

بابارضا یادآور شد: این برنامه در سه روز ادامه دارد و نشان کنسرسیوم به این رستوران‌ها تقدیم می شود، همچنین در مراسمی کنسرسیوم فایو از میراث ماندگار صنعت غذای ملل تجلیل کرد. در این مراسم روسای اتحادیه های خوراک در تهران و روسای کمیسیون ملی یونسکو و صاحبان رستوران ها حضور داشتند و در این آیین از کنسرسیوم فایو رسما رونمایی شد و این کنسرسیوم اعلام موجودیت کرد.

دبیرکل باشگاه غذا و خوراک شناسی یونسکو گفت: کامران سروش از چهره های نامی ایرانی است و در کشورهای دیگر رستوران دارد و در کتاب میشلن نامش درج شده که از جمله کسانی بود که در این مراسم از وی قدردانی شد. همچنین از یوسف مجد نیز قدردانی کردیم که وی از قدیمی ترین مهمانداران در ایران بوده که بیش از نیم قرن در این بخش فعالیت کرده است.

بابا رضا تاکید کرد: طبق یک برنامه علمی و کارشناسی شده قصد داریم به عرصه ارزیابی غذا و خوراک ورود کنیم.

محمد بابارضا رئیس کل باشگاه غذا و خوراک شناسی یونسکو، مازیار عصام رئیس اکادمی رستوبان و علیرضا دژبد رئیس فدراسیون گردشگری خوراک و حسن فهمیده رئیس اتحادیه رستوران تهران از جمله حاضران در این مراسم به بیان دیدگاه های خود پرداختند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha