۳۴ هزار درخواست در سامانه " زمین" لرستان ثبت شد

خرم آباد - ایرنا - معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: ۳۴ هزار درخواست مردمی در رابطه با استعلامات زمین از خرداد پارسال تاکنون در سامانه " پنجره واحد مدیریت زمین" استان ثبت شده است.

بهروز دریکوند روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این درخواست ها برای تمام دستگاه هایی بوده است که به نوعی با زمین ارتباط دارند و شامل دولتی، غیر دولتی، شرکت ها، شهرداری و دهیاری ها می باشد.

وی با اشاره به ابلاغ فعالیت این سامانه در کشور طی سال ۱۴۰۰ گفت: سامانه موسوم به زمین خرداد پارسال در لرستان فعال شد و تاکنون از مجموع ۳۴ هزار درخواست و استعلام مردمی، ۹۴.۴ درصد پاسخ داده شده است.

وی اظهار داشت: این سامانه به آدرس zamin.gov.ir هم اکنون در حال بهره برداری است و تمام متقاضیان مردمی نیز می توانند درخواست های خود را از طریق دولت من یا سامانه مذکور در هر مکان با کارتابل شخصی ثبت و بدون مراجعه به ادارات پاسخ لازم را دریافت کنند.

بنیاد مسکن و منابع طبیعی در صدر استعلامات

وی تصریح کرد: بیشترین استعلام ها در حوزه بنیاد مسکن مربوط به مسکن روستایی و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری بوده است به نحوی که در ۶ ماهه نخست امسال ۱۰ هزار استعلام مربوط به منابع طبیعی استان دریافت و ۹۸.۵ درصد آنها پاسخ داده شد.

دریکوند با اشاره به اینکه ۳۰ دستگاه در سامانه زمین حضور دارند و باید استعلامات و درخواست ها را بررسی کنند اظهار داشت: منابع طبیعی لرستان در جایگاه دوم ادارات استانی در کشور قرار دارد.

وی تصریح کرد: همچنین مجموع برآیند همه دستگاه های استان در پنجره واحد مدیریت زمین جزو ۱۰ عملکرد برتر کشور است.

۳۴ هزار درخواست در سامانه " زمین" لرستان ثبت شد

کاهش پاسخ استعلامات از ۲ سال به ۲۱ روز

معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان ادامه داد: ۸۰ درصد اراضی کشور تحت مدیریت منابع طبیعی بوده و در برنامه جامع سامانه زمین نیز این سازمان به بعنوان راهبر اجرایی معرفی شده است.

دریکوند با اشاره به فرآیند طولانی و خسته کننده اداری برای استعلام و اخذ مجوزهای مربوط به زمین گفت: این روال تا قبل از سامانه زمین ۲ تا سه سال هم به طول می انجامید چراکه اخذ ۲۰ تا ۳۰ استعلام از ادارات و دستگاه ها بسیار زمان بر بود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر این روند در مجموع ادارات لرستان به ۲۱ روز و در منابع طبیعی استان به پنج روز کاهش یافته و انقلاب بزرگی در حوزه استعلام و مجوزهای زمین رخ داده است ضمن اینکه فرآیندها زنجیروار و از ابتدا تا انتها تحت نظارت می باشد.

وی افزود: وزارت اطلاعات، دادگستری و بازرسی راهبر نظارتی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، راهبر فنی این طرح هستند و تخلفات مربوط به معاملات، مجوزها، تغییر کاربری، استعلامات و واگذاری زمین از طریق همین سامانه رصد و پیگیری می شود.

حذف مراجعه حضوری و کاهش تخلفات

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان همچنین گفت: سامانه پنجره واحد مدیریت زمین به عنوان یکی از ۲۳ موضوع اولویت دار دولت الکترونیک و با ۲ هدف کلی پیشگیری از مفاسد زمین‌خواری و ساماندهی نحوه ارائه خدمات حوزه زمین و ساختمان راه اندازی شده است.

دریکوند افزود: این سامانه از یک سو، قابلیت شناسایی تخلفات زمین خواری، ساخت و ساخت ها و هرگونه تغییر کاربری غیر مجاز همچنین تخریب اراضی ملی و دولتی در همه حوزه های فعالیت بر روی زمین را با استفاده از تصاویر ماهواره ای فراهم و به عنوان بستری برای معرفی موارد زمین خواری و نظارت بر عملکرد دستگاه های اجرایی ذیربط عمل می کند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر این سامانه با فراهم کردن زیرساخت های الکترونیکی و مدیریت هوشمندانه فرآیندهای بین دستگاهی جهت ارائه مجوزها و استعلامات حوزه زمین و ساختمان، ساز و کارهای مناسبی را جهت پیشگیری از بروز مفاسد و مشکلاتی نظیر جعل استعلامات و مجوزها، تبانی و ارتشا توسط زمین خواران، تداخل وظایف بین دستگاهی و عدم شفافیت در تصمیم گیری کمیسیون ها و شوراها فراهم می نماید.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان تصریح کرد: یکی از مهمترین اهداف ترسیم شده پروژه در میان مدت، شامل تسهیل و ساماندهی خدمات حوزه زمین با ابزارهای الکترونیک و در بلندمدت شامل هدایت مناسب سرمایه گذاران و متقاضیان به بهره برداری از اراضی کشور و استان بر مبنای ضوابط و اصول آمایش سرزمین است.

دریکوند گفت: تمامی فعالیت های این سامانه با ابزارهای مکان محور و مدیریت سیستمی است و به شکل برخط در کوتاه ترین زمان و بدون حضور فیزیکی متقاضیان به ادارات صورت خواهد گرفت.

سطح اراضی جنگلی و مرتعی لرستان بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار است و ۸۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی نیز در استان زیر کشت است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha