۲۶ مهر ۱۴۰۳، ۷:۴۳
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 85629915
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

محدودیت‌ اعتباری مانع اصلی پیشرفت طرح‌های راهسازی زنجان + فیلم

زنجان - ایرنا - سرپرست معاونت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: مانع اصلی پیشرفت طرح‌های راهسازی در این استان محدودیت اعتباری است و اگر روند اختصاص منابع با این وضعیت ادامه یابد، تکمیل طرح‌ها تا ۲۰ سال آینده به طول می‌کشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، راه ها مهمترین ابزار رسیدن به توسعه در هر منطقه ای به شمار می رود و رشد صنعتی و گردشگری یک منطقه را چند برابر می کند و دروازه های پیشرفت را به روی یک منطقه می گشاید.

راه ها و جاده ها همواره از اهمیت و ارزش فوق العاده و استراتژیک برخوردار بوده است و امروزه نیز توسعه شهرها و افزایش جمعیت موجب شده امنیت و اهمیت راه‌ها به دغدغه‌های اصلی و مهم در جامعه تبدیل شود چرا که توسعه جاده‌ها شاه کلید رونق اقتصادی هر منطقه است.

با توجه به اهمیت این حوزه، دولتها تلاش می کنند با برنامه ریزی هدفمند و بلند مدت، آسایش و تردد راحت را برای شهروندان به ویژه گردشگران فراهم کنند، چرا که تحقق این مساله، تحولات و اتفاقات بسیار خوبی را به دنبال دارد.

خبرنگار ایرنا برای کسب اطلاع از وضعیت طرحهای راهسازی در زنجان، با ابوالفضل سلیمانی سرپرست معاونت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان گفت و گو کرده است.

محدودیت‌ اعتباری مانع اصلی پیشرفت طرح‌های راهسازی زنجان + فیلم

ایرنا. در زمان حاضر چند طرح راهسازی در دست اجرا در استان است؟

در حال حاضر هفت پروژه ملی و استانی در حوزه راهسازی در استان داریم که هشت محور ارتباطی ما ذیل این طرح ها در دست احداث، بهسازی و ارتقا قرار دارد.

در مجموع طول این طرح های در دست اجرا در سطح استان، ۶۴۰ کیلومتر است که ۱۷۰ کیلومتر آنها طی سال های گذشته به مرحله بهره برداری رسید.

در زمان حاضر ۱۲ عنوان پروژه ذیل این هفت طرح در دست اجرا داریم که در ۲۰۰ کیلومتر از مسیرها در حال عملیاتی شدن است.

ایرنا. دلیل طولانی شدن تکمیل برخی طرح های راهسازی در استان چیست؟

عمده مشکلات ما در اجرای طرحها بیشتر مربوط به تامین اعتبار این طرح هاست.

با لحاظ میانگین سال های گذشته، طول عمر طرح های راهسازی استان حدود ۱۵ سال است یعنی طرح هایی داریم که از سال ۱۳۸۵ و برخی از سال ۱۳۹۳ آغاز شده و مواردی هم از اواخر سال ۱۴۰۰ کلید خورده است.

با لحاظ میانگین ۱۵ سال، ‌اعتباری که تا به امروز برای این طرح ها تخصیص پیدا کرده، هفت هزار میلیارد ریال بوده است البته ارزش روز قراردادهای در حال اجرای راهسازی در استان به ۶۰ هزار میلیارد ریال می رسد.

ایرنا. امسال چه میزان اعتبار برای طرح های راهسازی استان اختصاص داده شده است؟

اعتباری که امسال برای طرح های راهسازی استان پیش بینی شده حدود چهار هزار میلیارد ریال است که با لحاظ وضعیت تورم و با این روند اختصاص اعتبار برای طرح ها، دست کم ۲۰ سال طول می کشد تا طرحهای راهسازی در استان به سرانجام برسد.

ایرنا. غیر اعتبارات سالانه بودجه ای، چه منابع دیگری برای طرح‌های راهسازی در دسترس است؟

ما برای تامین و تزریق این اعتبارات از محل پیوست یک بودجه که سالانه مشخص می شود، بسنده نکرده ایم بلکه از طریق مدیران استانی و نمایندگان استان در مجلس پیگیر سایر منابع برای پیشبرد طرح های راهسازی هم هستیم.

یکی از این موارد منابع ماده ۵۶ است که شامل بهره گیری از منابع بانک ها در اجرای طرح هاست با اینکه بانک ها اغلب تمایلی به این امر نشان نمی دهند ولی این موضوع با پیگیری هایی به نتیجه می رسد.

یکی از موارد جذب این منابع برای طرح های راهسازی در استان، ‌اختصاص ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار از منابع بانک ملت برای دوبانده کردن راه ارتباطی سلطانیه – خدابنده – کبودرآهنگ بود که چند سال گذشته محقق شد.

بهره گیری از ظرفیت های دیگری مثل مولدسازی، ‌تهاتر و ‌خرید اوراق هم برای پیشبرد طرح های راهسازی در استان انجام می شود به عنوان مثال امسال از محل خرید اوراق بند یک تبصره یک قانون بودجه یکهزار و ۶۰۰ میلیارد ریال برای جذب اعتبار برای استان استفاده کردیم.

محدودیت‌ اعتباری مانع اصلی پیشرفت طرح‌های راهسازی زنجان + فیلم

ایرنا. طرحهای در دست اجرای استان از اعتبارات عمرانی استان هم سهمی دارند؟

طرح های راهسازی در حال اجرای استان همگی ملی هستند و از اعتبارات استانی چیزی به آنها تعلق نمی گیرد مگر اینکه از محل اعتبارات توازن استانی بتوان چیزی به این طرح ها تخصیص داد البته این منابع رقم بالایی هم ندارد.

برای امسال حدود ۷۰۰ میلیارد ریال از این محل برای طرح های راهسازی استان در نظر گرفته شده که ۴۰۰ میلیارد ریال آن برای تعریض محور ترانزیت زنجان، ۱۵۰ میلیارد ریال برای محور ابهر- قیدار و ۱۵۰ میلیارد ریال هم برای محورهای بیجار و دندی است.

این رقم ها هیچ تناسبی با ابعاد و بزرگی طرح های راهسازی در استان ندارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha